Preceňujeme globalizáciu?

   Globalizácia je v dnešnej dobe vysoko nadhodnotená. Samotný pojem globalizácia má vo svete špecifický význam a označuje spoločnosti alebo organizácie, ktoré si začínajú vytvárať medzinárodný vplyv alebo rozširujú svoju oblasť pôsobenia v medzinárodnom merítku.

 

 

   Najčastejšie sa s globalizáciou stretneme pri vysvetľovaní rozpínavosti medzinárodných, globálnych alebo svetových trhov. Napriek tomu, že príkladov globalizovaných spoločností nachádzame vo svete mnoho, učebnicovým príkladom spoločnosti s celosvetovým pôsobením je Procter&Gamble. Avšak globalizácia ako taká je nadcenená a často považovaná za rozšírenejšiu, ako v skutočnosti je, pričom presný opak je pravdou, čo dokazujú viaceré štatistiky a dáta.

   V praxi je táto teória známa pod prezývkou „globaloney“ a viaceré štatistiky ju potvrdzujú; známym príkladom je počet telefónnych hovorov. Ľudia zvyknú používať svoje telefóny aj na medzinárodné hovory, neobmedzujú sa výlučne na tie domáce. Na základe toho preto je potom pomer medzi domácimi a zahraničnými hovormi často precenený. Jedna štatistika pomocou grafu ukazuje dve percentá medzinárodných hovorov, ľudia majú však sklon toto číslo v svojich predstavách mnohonásobne nafúknuť. Väčšina ľudí odhaduje počet medzinárodných hovorov na 30 percent namiesto skutočných dvoch. Veľmi podstatné je tým pádom pochopiť ľudskú náchylnosť preháňať aj o globalizácii, pretože rozdiel medzi 2 a 30 je značný.

   Skutočnosť, že všetky krajiny na svete majú jedného hlavného exportéra, iba podporuje globaloney. Viaceré štatistiky dokazujú, že rovnaký alebo veľmi podobný jazyk je pre exportujúce a importujúce krajiny dôležitejším faktorom, ako napríklad geografická poloha susediacich krajín. Globaloney je v dnešných dňoch horúcou témou, pretože sa nás všetkých dotýka a ľudia majú stále zvyšujúcu sa tendenciu globalizáciu preceňovať čoraz zanietenejšie. Táto téma zostáva naďalej kontroverznou, no ako však exporty mnohých spoločností, dostupné údaje a globaloney naznačujú, rozsah globalizácie nie tak významný; ako sme to videli na príklade telefónnych hovorov.

   Ja osobne súhlasím s názorom, že globalizácia je preceňovaná komunitami na celom svete a myslím si, že telefónne hovory, televízne programy a internetové stránky nie sú globalizované do tej miery, do akej sa zdajú byť. Napriek tomu si myslím, že tento trend predstavuje budúcnosť sveta a spoločnosti, organizácie, produkty a vôbec všetko sa bude uberať práve týmto smerom, ktorý bude náskokom pre hocikoho v ďalekej alebo dokonca blízkej budúcnosti. Pre mnohé produkty a služby predstavuje spôsob úspešného preniknutia na zahraničný trh. Napriek tomu zostáva globalizácia naďalej preceňovaná a pokiaľ ľudia nepochopia jej základne princípy si nemyslím, že sa to v blízkej budúcnosti zmení.

 Filip Orth

Budúcnosť zobrazovania je vo flexibilite

Tohtoročné novinky od firiem Samsung alebo LG Electronics naznačujú, ako bude vyzerať vývoj displejov v blízkej budúcnosti. Ústredným motívom je energetická nenáročnosť, nízkonákladovosť výroby, vysoké rozlíšenie a ohybnosť.

Ohybné displeje nie sú celkom novou záležitosťou, ale až v tomto období môžeme hovoriť o črtajúcom sa trende a skutočne vysokej kvalite obrazu. Dodnes veľkovýrobcovia elektroniky stáli pred dopytom po zvyšovaní kvality zobrazenia tradičných pevných plochých displejov, pričom až v posledných dvoch rokoch sa im podarilo naplniť očakávania najnáročnejších klientov. Reč je najmä o technológiách Super AMOLED, IPS LCD a P-OLED.

   Dnes máme možnosť stretnúť sa s viacerými typmi ohnutých farebných displejov, pričom iba jeden z nich umožňuje aj aktívnu flexibilitu. Riešenie od Samsungu použité v smartfóne Galaxy Round je síce zahnuté, ale nie ohybné. Slávny elektronický papier je síce ohybný, ale čiernobiely. S plne ohybným, farebným, energeticky priaznivým a navyše nárazuvzdorným displejom prišlo až LG Electronics v 6-palcovom smartfóne G Flex. Tento zahnutý smartfón môžete prisadnúť a vyrovnať bez obavy, že by sa poškodil. Je tomu tak vďaka progresívnym syntetickým materiálom použitým pri ochrane aktívnej časti displeja a jeho samotnou technológiou s určitou mierou pružnosti.

Podľa Ondřeja Oubrechta, key account manažéra spoločnosti LG Electronics, majú flexibilné displeje pred sebou veľmi pozitívnu budúcnosť nielen v priemysle s mobilnými telefónmi pre koncových zákazníkov, ale aj pre firmy a dokonca mestá. „Na tieto displeje je veľký dopyt naprieč trhmi aj dizajnérmi.“ tvrdí Oubrecht a pokračuje: „Budúcnosťou sú aj ohybné displeje napríklad na stĺpoch verejného osvetlenia. Vtedy sa mestám môže investícia do osvetlenia vďaka prenajímaniu displejov na reklamu vrátiť rýchlejšie.“ Zároveň dodáva, že prichádzajúci trend zdokonaľovania a využívania ohybných displejov by nemal byť krátkodobou záležitosťou, akou boli 3D displeje.

   Vývoj a následne znižovanie nákladov na výrobu ohybných a/alebo zakrivených displejov sa bude týkať širokého spektra rôznych odvetví, ktoré sme dodnes považovali skôr za sci-fi. Postupným pokrokom sa pravdepodobne dočkáme ľahkých, ohybných, odolných a energeticky nenáročných riešení vhodných aj na použitie na obaloch potravín a iných produktov, ako doplnok ku tlači alebo v spomenutom reklamnom odvetví.

   Ďalej nájdu malé ohybné (alebo aspoň zakrivené) displeje uplatnenie v hernom priemysle a sfére s virtuálnou realitou. Len niekoľko dní pred uzávierkou tohto vydania magazínu svet obletela správa, že Facebook akvizoval spoločnosť Oculus, ktorá sa zaoberá vývojom headsetov s virtuálnou realitou. Za neuveriteľné dve miliardy amerických dolárov. Práve v týchto „VR headsetoch“ by mohli ohybné displeje znamenať významný evolučný skok.

   Ohybné displeje a spoločnosti, ktoré sa zaoberajú ich vývojom a obchodovaním, by teda mohli byť lukratívnym priestorom pre investovanie. Tým sú napokon technologické korporácie a dokonca aj startupy už niekoľko rokov a nevyzerá to tak, že by sa mal tento trend v najbližších rokoch meniť.

Dokonalé firemné ultrabooky

   HP predstavilo nové modely elegantných firemných notebookov, ktoré menia jestvujúce vnímanie štandardu pre mobilné počítače, vrátane bezpečných a spoľahlivých modelov vo vyhotovení Ultrabook, navrhnutých pre splnenie všetkých požiadaviek bežných firemných používateľov, či IT rozpočtov.

   Firmy sa práve nachádzajú uprostred procesu transformácie pracovného prostredia, v ktorom skokovo rastie dopyt zamestnancov po štýlových mobilných zariadeniach, ktoré umožnia jednoduché a bezpečné pripojenie do firemnej siete – kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Nový rad mobilných počítačov HP EliteBook a HP ProBook bol vyvinutý práve s ohľadom na tieto požiadavky: kladie dôraz na mobilitu, odolnosť a vysokú úroveň zabezpečenia, rovnako ako na oku lahodiaci tenký profil a atraktívny dizajn.

   HP Spectre x2 Pro

  Nový hybridný notebook HP Spectre x2 Pro je nielen extrémne flexibilný, s celohliníkovou konštrukciou a mobilný, ale ponúka hneď dva prístroje v jednom tele – jednoduchým pohybom sa dá plnohodnotný ultrabook okamžite premeniť na samostatný tablet, čo umožňuje odolný mechanický držiak. Firemní používatelia môžu riešiť aj tie najnáročnejšie výpočtové úlohy bez akýchkoľvek oneskorení, a to vďaka rýchlemu prostrediu a vysokej odozve najnovšej 4. generácie procesorov Intel Core i3/i5, v kombinácii s výkonným a energeticky nenáročným SSD diskom.

HTC One mini je v skutočnosti MAXI

   Život so smartfónom môže byť niekedy komplikovaný a nudný. Preto sme zobrali najprevratnejšie funkcie našej vlajkovej lode HTC One a zabalili ich do kompaktnejšieho tela. Napriek jemnému vzhľadu je nový HTC One mini skutočným dravcom medzi smartfónmi. Od jeho super jemného 4,3″ displeja nebudete vedieť odtrhnúť oči.

   Vďaka prevratnej technológii UltraPixel vytvoríte dych vyrážajúce zábery a to aj za zhoršených svetelných podmienok. Zábery z osláv už nikdy nebudú vyzerať ako rozmazané machule. Poznáte situácie, keď pri fotení skupiny priateľov niekto v momente zosnímania záberu žmurkne. S prevratnou technológiou HTC Zoe sa vám to už nestane. V okamihu stlačenia spúšte telefón natočí 3-sekundové video a zosníma až 20 fotografií. Tie následne môžete skombinovať do jednej fotografie a vytvoriť tak dokonalý záber.

Ohromujúci pocit sa k vám dostane pri spustení hudby či filmu, a to práve vďaka dvojici stereo reproduktorov, umiestnených na prednej strane telefónu a smerujúcich priamo na vás. HTC BoomSound vás očarí hlasným a krištáľovo čistým zvukom, najlepším aký ste kedy zo smartfónu počuli. Či už je to hudba, filmy alebo online videá, s HTC One mini sa budete vždy cítiť ako by ste boli v centre diania.

   Sledujete s obľubou posledné módne trendy alebo vás zaujíma zdravý životný štýl? Sú pre vás dôležité aj správy zo sveta biznisu či hudba a filmy? Stačí si v HTC BlinkFeed vybrať kategórie, ktoré vás zaujímajú a na displeji vášho HTC One mini vždy uvidíte tie najčerstvejšie relevantné informácie. A navyše si môžete pridať vaše obľúbené sociálne siete, čím vám neunikne žiadny dôležitý status vašich priateľov. Čerstvé správy a novinky zo sociálnych sietí budete mať krásne a prehľadne usporiadané na domovskej obrazovke.

Ľudia, ktorí stoja pri nás – Ronald Nelson

Ronald L. Nelson je predseda a výkonný riaditeľ Avis Budget Group, Inc., vedúceho globálneho poskytovateľa služieb v oblasti požičiavania automobilov, pôsobiaceho prostredníctvom značiek Avis a Budget s 10.000 pobočkami, zastúpenými v približne 175 krajinách po celom svete. V dobe pred svojim pôsobením v Avis Budget bol pán Nelson v role prezidenta, výkonného finančného riaditeľa a riaditeľa spoločnosti Cendant Corporation, zodpovedný najmä za strategické a finančné plánovanie, finančný management, finančné výkazy a účtovníctvo, interný audit, dane, styk s investormi a korporátnu komunikáciu, tak ako aj za administratívne funkcie slúžiace obchodným jednotkám spoločnosti Cendant. Cendat bola materskou spoločnosťou Avis Budget, ktorá sa osamostatnila ako nezávislá akciová spoločnosť. Ešte pred svojim nástupom do Cendant Corporation zastával post jedného z výkonných riaditeľov spoločnosti DreamWorks SKG od jej založenia v roku 1994, počas ktorého sa spolupodieľal na potrebnom navýšení kapitálu na 5 miliárd pre spustenie spoločnosti a vytvorenie jej operačnej infraštruktúry a stratégie. Pán Nelson taktiež pôsobil ako viceprezident, výkonný finančný riaditeľ a riaditeľ v spoločnosti Paramount Communications, Inc., kedysi Gulf & Western Industries, Inc., kde zodpovedal za všetky finančné funkcie, vrátane fúzií a akvizícií a firemnej stratégie.

 

   1. Do AVISu ste prišli z iného sektora. Ako uvedenú zmenu vnímate?

   RLN: Mám šťastie, že mám široký rozsah podnikateľských a Fortune 500 skúseností z toho, že som bol súčasťou pri budovaní multimiliardových obchodov v DreamWorks a Paramount, až po ich rušenie vo firme Cendant. Neexistuje náhrada za skúsenosti v oblasti zručností, ktoré sa vyžadujú keď vediete organizáciu. Mám pocit, že táto rozdielna skúsenosť ma dobre pripravila na výzvy, ktorým v Avis Budget Group čelíme v priebehu rokov.

   2. Aké je to riadiť taký kolos akým je skupina Avis Budget Group?

   RLN: Môže to vyzerať skromne, keď si myslíte, že rozhodnutia, ktoré robíte môžu ovplyvniť životy toľkých ľudí na celom svete, ale nemôžete si dovoliť aby vás to zmiatlo, keď robíte to, čo je správne pre všetkých akcionárov.

   3. Čo na svojej práci máte najradšej?

   RLN: Dennú interakciu s takou rozmanitou, talentovanou a usilovnou skupinou ľudí z celého sveta, ktorí robia také úžasné veci každý deň v záujme našich zákazníkov a akcionárov.

   4. Ako vyzerá Váš pracovný deň?

   RLN: Množstvo stretnutí, telefonických rozhovorov s investormi, analyzovanie finančných reportov, komunikácia s bankami… Veľmi zaujímavé veci.

   5. Aké zmeny v sektore prenájmu vozidiel očakávate v najbližších 5 rokoch?

   RLN: Využívanie áut bude narastať na celom svete, pretože je to dobré riešenie pre mnoho ľudí, ktorí ho ešte nepoužívajú ako možnosť prepravy. Toto zároveň vráti späť do hry s autopožičovňami aj množstvo výrobcov po tom, čo väčšina z nich opustila priemysel v uplynulých rokoch. Vidíme aj nárast v medzinárodnom cestovaní, poháňaný novšími trhmi ako napríklad Indiou a Čínou. A my budeme ďalej vidieť veľké zmeny v našich produktoch a službách poháňaných pokrokmi a inováciou v technológii. Ale nič nikdy nenahradí ohromné zákaznícke služby poskytované ľuďmi pre zákazníkov.

   6. Pred dvoma rokmi ste pripojili vlastnícky podiel AVIS Europe k materskej spoločnosti v USA. Čo bolo hlavným cieľom, čo ste od toho očakávali?

 RLN: Ako nezávislá medzinárodná spoločnosť sme schopní lepšie ponúknuť našim zákazníkom konzistentné vynikajúce skúsenosti z prenájmu po celom svete. Sme schopní lepšie vytvoriť konzistentnú a diferencovanú hodnotu značky. Sme schopní viac vyťažiť z rýchlo rastúcich cestovných trhov ako Čína a India. A máme väčšiu efektívnosť výroby, čo nám dáva väčšiu silu pri požičiavaní a vplyv pri vyjednávaní. Toto všetko vytvára oveľa silnejšiu platformu pre trvalý výnosný rast než by mohla dosiahnuť spoločnosť sama.

   7. Myslíte si, že je trh prenájmu automobilov už konsolidovaný alebo ho ešte čakajú zmeny? Ako prípadne ovplyvnia ďalšiu budúcnosť?

  RLN: Myslím si, že obdobie konsolidácie väčších amerických značiek je pravdepodobne za nami kvôli regulačným obmedzeniam. Vo zvyšku sveta očakávam, že nejaká konsolidácia bude pokračovať väčšinou vo forme menších hodnotných značiek, ktoré väčšie spoločnosti získali usilujúc sa o rozšírenie ich globálnej stopy alebo spestrenie ich portfólia značky.

   8. Za posledné 3 roky vyskočili akcie spoločnosti na 3000 násobok r. 2009. Myslíte si, že sa dá dosiahnuť aj viac? Ako?

  RLN: Ak môžeme pokračovať v poháňaní zrýchleného rastu v našich najvýnosnejších kanáloch, zatiaľ čo robíme všetko čo môžeme aby sme znížili nárast nákladov vozového parku a v našich nákladoch všeobecne, verím, že budeme mať stále neohrozený rast potenciálu. Ak pôjdeme týmto smerom očakávam, že trh to rozozná v našej cene akcii. Ale samozrejme je množstvo vecí, ktoré môžu ovplyvniť ceny akcii a ktoré môžu byť za hranicami našej kontroly ako napríklad veľké ekonomické poklesy v rôznych častiach sveta.

   9. Čo Vás poháňa vpred, čo je pre Vás najväčšou motiváciou?

   RLN: Neustále zlepšovanie všetkých vecí… Snažiť sa a byť lepší každý deň ako človek, ako líder, ako manžel a otec.

   10. Každý má svoj recept na úspech, aký je ten Váš?

   RLN: Zaobchádzať s ľuďmi s rešpektom. Myslím si, že keď ukážete rešpekt, on sa vám vráti a to je základ pre uskutočnenie takmer všetkého, čo je treba dokázať v rámci organizácie a v živote.

Vladimír Orth

5 nových prestavení SND, ktoré musíte vidieť

   Múdre slová, že život si treba užiť a nie ho iba prežiť, sú v dnešnej uponáhľanej dobe aktuálne viac, ako kedykoľvek predtým. A iba tí, ktorí už zasadli do hľadiska Slovenského národného divadla pocítili pravú jedinečnosť zo živého kontaktu s umením. Doprajte si počas chladných večerov pohodu naozaj originálne aj so svojou rodinou, priateľmi, či blízkymi na skvelých predstaveniach našej prvej scény. Čakajú vás strhujúce príbehy, fantastické spevácke výkony i podmanivá krása pohybu.

Dokumentárna dráma sa v zahraničí teší u divákov vysokej popularite. Tento žáner už nájdete aj v atraktívnej ponuke SND. Na národnom javisku sa od polovice novembra budú rozohrávať udalosti, ktoré sa odohrali na Slovensku a týkajú sa korupcie, klientelizmu a takzvanej tieňovej ekonomiky. Hlavnou hrdinkou inscenácie Karpatský thriller je novinárka v strednom veku, ktorá zanechala svoje pôvodné povolanie, keďže v ňom nenachádzala zmysel a založila si reklamnú agentúru. Jedného dňa sa jej však dostane do rúk materiál svedčiaci o rozsiahlej korupcii na najvyšších miestach štátneho aparátu. Istá firma totiž vďaka podplácaniu začala vyhrávať všetky veľké štátne zákazky, ktoré boli v porovnaní so zahraničím a konkurenciou niekoľkonásobne predražené. V novinárke zvíťazí jej bývalý profesijný inštinkt, prípad sa pokúsi zverejniť, no narazí na nesmierne rafinovanú a tvrdú obrannú taktiku firmy, ktorá proti nej a jej priateľom neváha použiť aj nechutne narafičené zastrašovacie metódy. Silný príbeh vyrozprávajú na doskách Slovenského národného divadla Zuzana Fialová, Petra Vajdová, Dušan Jamrich, Leopold Haverl, Jozef Vajda, Ľubomír Paulovič, Ján Gallovič, Milan Ondrík aj najnovšia posila v Činohre SND – talentovaný herec Daniel Fischer.

   Dlho očakávanou premiérou na prvej činohernej scéne bude aj inscenácia Madam Bovary, ktorá bude mať premiéru pár dní po Karpatskom thrilleri. Táňa Pauhofová, Ľuboš Kostelný, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Anna Javorková, Jana Oľhová, Marián Geišberg, František Kovár, Robert Roth, Richard Stanke, Ivan Vojtek, Michal Režný a Ivana Kubačková prepožičajú svoje tváre postavám príbehu o pani Eme Bovary. Krásnej žene, ktorá sa vydá za lekára, no ich manželstvo šťastné nie je. Hoci on je dobrý a milý, neuvedomuje si, že pokiaľ nenájde pôsob, ako svoju polovičku urobiť šťastnou, vystavuje ju pokušeniu hľadať šťastie u niekoho iného…

Asi by sa ťažko hľadal človek, ktorý by nepoznal slávnu áriu La dona è mobile, znejúcu aj v reklame na známu pizzu. Už možno menej ľudí tuší, že Giuseppe Verdi ju skomponoval pre svoju operu Rigoletto, ktorá rozšírila kvalitný repertoár Slovenského národného divadla. Príbeh o dvornom šašovi rozpráva spevom na javisku aj tenorista Tomáš Juhás. Sólista Opery SND má našliapnuté na svetovú kariéru. V novembri totiž budú jeho kroky smerovať do vychýrenej Metropolitnej opery v New Yorku. Vyše päť týždňov bude robiť tzv. cover svetoznámemu tenoristovi Rolandovi Villazónovi. V praxi to teda znamená, že ak Villazón nebude môcť spievať napríklad kvôli zdravotným problémom, Juhás ho zastúpi na tej istej úrovni.

   Predposledný mesiac v tomto roku bude spojený s ďalšou opernou lahôdkou, ktorú naservíruje SND. Diváci si budú môcť vychutnať svetovú premiéru opery Dorian Gray Ľubice Čekovskej, ktorú čaká na opernom javisku debut. Mladá slovenská skladateľka sa vo svojom Dorianovi zaoberá znepokojujúcimi otázkami o fyzických i duševných podobách krásy a zla.

   Pred Vianocami atmosféru najkrajších sviatkov v roku umocní premiéra detského baletu Luskáčik. Najmenší diváci a ich rodičia sa spoločne budú môcť vydať na rozprávku cestu príbehom v podaní sólistov a členov zboru Baletu Slovenského národného divadla.

Premýšľať, ďakovať, žiť s pokorou, nebyť pasívny

   Čo ľudí vedie k tomu, aby pomáhali iným? Prečo zakladať nadáciu, keď už okolo nás existuje množstvo iných nadácií a organizácií? Prečo vôbec niečo podporovať? Veľa otázok blízkych a známych pre viacerých z nás, ale ktokoľvek, kto niečomu nerozumie, sa jednoducho opýta.

   Sme presvedčení, že pomáhať iným je stav mysle. Stav mysle, kedy človek začne premýšľať nielen sám o sebe, o svojich blízkych, ale aj o iných ľuďoch, ktorí také možnosti nemajú. Ľuďoch, ktorých niečo trápi, ktorí nevedia ako ďalej.

   Dôvod vzniku našej nadácie je iný, aj keď možno nie až tak jedinečný. Náš záujem je smerovať pomoc na odstránenie príčin a nie následkov. Príčiny väčšiny problémov, ktoré dnes vnímame, sú príčiny nešťastia, zlého zdravotného stavu, neúspechu, depresií a častokrát aj toho najhoršieho. Príčiny, ktoré sa dajú pomenovať jedným slovom a dajú sa odstrániť – vzdelávaním a šírením medzi ľuďmi.

   Existuje viacero foriem vzdelávania, poznáme nielen profesijné, ale aj všeobecné, sociálne, geografické, ekonomické, atď. Podporovaním vzdelávacích programov vieme pomáhať ľuďom tak, aby sa im žilo ľahšie, lepšie a hlavne plnohodnotne. Aby každé ráno u týchto ľudí bolo usmievavé a šťastné.

   Náš záujem budeme smerovať hlavne na podporu škôl, študentských organizácií, ktoré intenzívne prehlbujú rôznorodé krúžky, semináre a všetky možné vzdelávacie mimoškolské aktivity. Svoju pozornosť však upriamime na to hlavné, na študentov.

   Náš tohtoročný program sa bude zameriavať na nasledovné:

   Toastmaster – rečnícke a prezentačné programy:

   Približne pred mesiacom som bol návštevníkom organizácie na zlepšovanie rečníckych schopností „Toastmaster“. Tento skvelý nápad ma veľmi príjemne prekvapil. Nápad, ktorý pomáha študentom rôznych kategórií prezentovať sa a zdokonaliť si tak rečnícke schopnosti. Bola to zaujímavá skupina ľudí, ktorí svoj voľný čas venujú činnosti, ktorá im pomáha zlepšiť svoje kvality.

   Medzinárodná študentská organizácia AISEC:

   Nemenej zaujímavá je študentská organizácia AISEC, medzinárodná organizácia združujúca študentov, ktorým pomáha s ich zručnosťami a osobnostným rozvojom v rámci celosvetového pôsobenia.

   Máme záujem perspektívne vytvárať vyučovací proces s učiteľmi a študentmi, ktorí budú mať možnosť zúčastniť sa študijných a výmenných stáží na univerzitách v USA, čím dôjde k zvýšeniu ekonomického povedomia študentov ekonomických škôl.

   Našim zámerom je ponúkať granty pre tých, ktorí z finančných dôvodov nemajú možnosť sa vzdelávať (nízkopríjmové skupiny), ale aj pre tých, ktorí majú záujem si zvyšovať úroveň vzdelania.

Považujeme za nevyhnutné, aby sme všetky svoje aktivity propagovali čo najviac a získavali tak partnerov z rád študentov, ktorí budú svoje myšlienky šíriť na školách a vo svojom okolí, a zároveň budú mať možnosť posunúť sa o krôčik vpred za vzdelaním a lepším svetom. Nielen pre seba, svojich blízkych, ale aj pre okolie ako také.

   Každý z nás stojí pred voľbou. Pomôcť alebo sa len prizerať. Nadácie do istej miery suplujú pomoc štátu. Upozorňujú na to, čo nie je správne a kde pomoc štátu chýba alebo zlyháva.

   Vo vyspelej kapitalistickej spoločnosti, kde podstatou existencie systému je súťaživosť, garancia súkromného vlastníctva, získava každý člen spoločnosti možnosť pomáhať a tvoriť nielen pre samého seba, ale aj pre tých, ktorí za situáciu, v ktorej sa nachádzajú, nemôžu a častokrát sú odkázaní na pomoc od iných.

   Základným cieľom nadácie je „nenechať Vás pasívnym“ premýšľať, ďakovať, žiť s pokorou a s cieľmi, ktoré nás robia úspešnými. Pomáhať iným, záujem sa vzdelávať a zároveň vzdelávať iných pre dobro spoločnosti.

Vladimír Orth

Palau, neobjavený tropický raj v Mikronézii

   V modernej spoločnosti by ste asi iba s ťažkosťami hľadali človeka, ktorý by netúžil po cestovaní, objavovaní nových miest, kultúr a prostredí, po spoznávaní zaujímavých ľudí. Cestovanie celkom nespochybniteľne rozširuje náš pohľad na svet, ľudí a dokáže z nás spraviť tolerantnejšie osobnosti. Tento trend navštevovania viac či menej exotických miest si však vyberá svoju daň, je ňou vnášanie moderného sveta aj do tradičných kultúrne „neznečistených“ lokalít. Na svete je len málo miest, ktoré ešte celkom nepodľahli masovému turizmu. Nenápadné súostrovie v Mikronézii Palau je jedným z nich.

 

Vladimír Mego pre UnitedLife

   Miništát s rozlohou necelých 500 km2 leží v Tichom oceáne v juhozápadnej Mikronézii, asi 800 km na východ od Filipín. Mikronézia je turistickým rajom a to hlavne kvôli tomu, že sa tu nerozlišuje vysoká a nízka turistická sezóna. Priemerná teplota sa tu udržuje na stabilnej hodnote 27 stupňov, zrážky sú častejšie iba v období júl – október, ostrovy ležia mimo pásma tajfúnov, a preto túto geografickú oblasť môžete navštíviť kedykoľvek počas roka. Palauské ostrovy tvorí 16 miništátikov. Skladajú sa z 26 ostrovov a množstva malých neobývateľných ostrovčekov, nazývaných Rock Islands (300 malých ostrovčekov hríbovitého tvaru). Ostrovy ležia v rozsiahlej lagúne obklopenej bariérovým útesom, sú sopečného pôvodu a niektoré boli dokonca vybudované z koralov. Ostrovy Palau získali v roku 1994 nezávislosť od USA a v súčasnosti sú len k nim voľne pridružené a používajú ich menu. Tieto industrializáciou málo dotknuté malebné sopečné a koralové ostrovčeky s množstvom podmorských tunelov a vrakov lodí pomaly, ale sebavedome otvárajú brány turistom z celého sveta.

   Palau obmýva azúrové more, kde žije viac ako 1500 tropických druhov rýb, žralokov, delfínov, mánt, krokodílov a veľa druhov koralov. Nie nadarmo sa Palau nazýva „božské akvárium“. Mnohé ostrovy majú svoj vlastný ekosystém, uprostred niektorých nájdete jazerá. Najslanšie je Medúzové a skutočne v ňom plávajú tisíce veľkých medúz, ktoré však časom stratili schopnosť ublížiť. More je v Palau čisté dokonca aj okolo hlavného mesta a najnáročnejší turisti považujú túto oblasť za jednu z troch najlepších svetových destinácii na potápanie (viditeľnosť je až do hĺbky neuveriteľných 40 metrov). V oblasti sú niektoré svetoznáme potápačské miesta, napríklad Blue Corner alebo Ngemelis Wall, kde z veľmi plytkej vody náhle padá kolmá stena do 300 metrovej hĺbky. K stále väčšej obľúbenosti medzi turistami prispieva aj tropická klíma s celoročnými teplotami okolo príjemných 27 stupňov Celzia.

   Čo však ešte viac pridáva na príťažlivosti Palau je jeho zaujímavá história. Prvými Európanmi, ktorí ostrovy objavili boli španielski moreplavci už v 16. storočí. V roku 1899 ostrovy od Španielska odkúpilo Nemecko a vznikla nemecká kolónia. Počas 1. svetovej vojny boli ostrovy obsadené Japonskom a stali sa jeho územím. V roku 1944 došlo k obsadeniu Palau americkými vojakmi. Vtedy sa na mieste, ktoré pripomínalo raj, rozpútalo peklo. Japonská cisárska armáda sa na inváziu pripravila, z ostrova evakuovali všetkých obyvateľov, a tak sa boje odohrávali len medzi vojakmi. Počas niekoľkých mesiacov padlo sedem tisíc Japoncov a osem tisíc Američanov. Aj preto je Palau dodnes akýmsi múzeom druhej svetovej vojny. Takmer všetko tu jednu z najhorších bitiek pripomína. Zničené vojenské vozidlá a tanky, mohutné japonské delá ukryté v jaskyniach, americké pomníky a japonské chrámy, to všetko dnes priťahuje pozostalých z obidvoch krajín. Ale Palau okrem tohto mementa majú čo ponúknuť aj milovníkom pokojnejšej histórie. Na severe ostrova Bai sa z tropickej vegetácie týčia monolity, teda obrovské kamenné dosky, často s vytesanými tvárami. Skaly sú rovnakou záhadou ako sochy na Veľkonočnom ostrove. História na vás bude dýchať aj pri putovaní medzi jednotlivými dedinami. Cesty, ktoré tieto miesta spájajú, sú lemované tisíc rokov starými kameňmi a vyzerajú ako miniatúrne cesty z doby Rímskej ríše. Najväčším hlavolamom pre archeológov sú ale kopce vytvorené ľudskou rukou Borubuduru, ide o monumentálne kamenné chrámy o veľkosti menšej hory. Najväčší Borubudur je Chelechui na juhu Babelthuapu. Navyše na Palau sa dodnes zachovali mnohé kultúrne zvyky Mikronézie. Na druhú stranu, táto spoločnosť dokázala absorbovať veľa zvykov koloniálnych mocností. A teda aj napriek tomu, že na ostrove Koror, čo je aj hlavné mesto Palau, žije len necelých desať tisíc obyvateľov, tu nájdete múzea, Japonskom vybudované akvárium a výskumné stredisko.

Miestna kuchyňa je tiež veľkou špongiou, ktorá vstrebáva chute a vône z okolitých zemí. Reštaurácie ponúkajú jedlo z Taiwanu, Japonska, USA, nebojte sa, žiadne fastfoody. V centre Kororu nájdete niekoľko nákupných stredísk, internetové kaviarne a hlavne množstvo centier pre potápačov.

  Krásny biely piesok, pobrežie lemované palmami, ktoré sa skláňajú v takmer nepochopiteľnom uhle nad vody oceánu, bujná tropická vegetácia plná kvitnúcich orchideí a 50-tich druhov pestrofarebných vtákov, a predovšetkým neobyčajne rozmanitý a podmanivý život pod morskou hladinou (vody v okolí Palau sú križovatkou troch hlavných morských prúdov sveta, čo sa odráža na rozmanitosti tropického podmorského života) sú hlavnými lákadlami pre cestovateľov z celého sveta.

Vlk z Wall Street a jeho TAG Heuer

   Večne neúspešný nominant na Cenu Akadémie, Leonardo DiCaprio, si aj napriek neprítomnosti pozláteného Oscara vo svojej obývačke užíva najlepšie obdobie svojho života. Jeho posledný film Vlk z Wall Street patrí medzi tie najlepšie, ale aj najkontroverznejšie.

Koncert hereckého umenia zasadený do prostredia veľkého biznisu, drogových párty, bohatstva a morálnej nespútanosti, navyše založený na skutočných udalostiach. Snímka Vlk z Wall Street (2013) patrí nielen k tým najúspešnejším a najzaujímavejším, ale zároveň k najkontroverznejším. Leonardo DiCaprio už nie je tou postavou romantického chlapca, do ktorej je zaškatuľkovaný od roku 1997 vďaka snímke Titanic.

  Jordan Belfort, stvárnený Leonardom DiCapriom, bol v čase svojich najväčších životných úspechov v prostredí Wall Street známy svojím vyberaným vkusom a dôrazom na kvalitné doplnky. Apeloval aj na hodinky a najbližšou sa mu stala značka Rolex. A práve tu vznikol zaujímavý konflikt záujmov a paradox.

   Na jednej strane Jordan Belfort ako priaznivec hodiniek značky Rolex, na druhej strane jeho stvárniteľ Leonardo DiCaprio ako ambasádor značky TAG Heuer. A medzi nimi režisér a scenárista filmu, Martin Scorsese, ako fanúšik a tvár značky Rolex. Vyzerá to tak, že Rolex mal prevahu, ale zrejme nie dostatočnú, pretože na ruke hlavnej postavy sa nakoniec objavovali modely od TAG Heuer.

  Hodinky TAG Heuer sa vo filme objavili viackrát a dočkali sa dokonca aj štýlovej prezentácie, ktorú možno označiť aj ako spektakulárnu. Správne identifikovať jednotlivé modely je však otázkou na odborníkov a zarytých fanúšikov značky TAG Heuer, pretože na prvý pohľad zdieľajú viacero čŕt s pôvodnými rolexkami. Skutočný Jordan Belfort si užíval vlastníctvo hodiniek Rolex GMT Master v zlatom prevedení, DiCaprio mal však na rukách (striedavo na pravej a ľavej) TAG Heuer Series 1000. Podobnosť týchto modelov je viac ako pozoruhodná.

   Množstvo záberov s rozumne obsiahnutými hodinkami, ale aj nápadný spomalený záber hodiniek vhodených do davu sa stali jednými z tých, ktoré patria do siene slávy product placementu, tak aj do scén typických pre samotný film. V tomto ohľade však platí, že tvorcovia filmu nezabudli na samotného diváka a nesnažia sa mu vtlačiť do pozornosti prehnane veľké množstvo značiek, ako to máme možnosť vidieť v mnohých iných veľkorozpočtových filmoch.

   Okrem uvedených TAG Heuer Series 1000 sa vo filme objavili aj hodinky z portfólia Rolexu, TAG Heuer tiež poskytol unikátne dobové hodinky TAG Heuer 2000 WN5141 a modely sérií 6000 (90. roky) a 3000 (80. roky). Celkovo ich tvorcovia filmu objednali až sedemnásť.

Jarné obdobie a detoxikácia organizmu

S oteplením a prídelom jarných lúčov môžeme začať s napravením všetkých doterajších zlozvykov v našom stravovacom režime. Zníženie telesného pohybu na minimum a nesprávne stravovacie návyky, spolu so zle zostaveným jedálnym lístkom počas vianočných sviatkov a zimy, sa totiž odzrkadľujú na našej zlej nálade a následne aj na telesnej hmotnosti.

   Orgánom, ktoré sme zaťažovali celé zimné obdobie tučnými a presladenými jedlami, treba dopriať trochu oddychu. A na začiatok nám pomôže malá jarná detoxikácia. V jarnom období sa zvyšuje funkčnosť pečene, ktorá sa podieľa na prefiltrovaní škodlivých látok a následne ich posiela do našich tukových zásob. Tak ako pečeň, rovnako aj obličky zohrávajú veľkú úlohu pri filtrovaní. Označujú sa aj ako druhý najdôležitejší detoxikačný orgán, treba im preto dopriať oddych a regeneráciu.

   Pozor ale, detoxikácia totiž nie je diéta. Pomôže nám lepšie sa cítiť, môžete pri nej zhodiť pár kíl, ale nevnímajte ju ako diétu. Veľmi vhodné je dopriať si aj neskôr aspoň jeden deň do týždňa tzv. detoxikačný deň alebo dopriať nášmu telu niečo dobré každý deň.

   Prispôsobte váš jedálny lístok pracovnému vyťaženiu, chutiam a zdravému životnému štýlu. Jedlo vás začne baviť a nie unavovať.

   V prvom rade zabudnite na celodenné hladovanie, kde váš denný príjem bude obsahovať len vodu, prípadne detoxikačné výživové doplnky, kokteily, tabletky, prášky. Nastane čas, kedy si vaše telo bude žiadať jedlo a bude oveľa horšie, keď sa budete musieť poriadne prejesť. Nerobte nebezpečné veci vášmu telu!

   Na začiatok si povieme, ako dôležitý je pitný režim. Pri detoxikačných dňoch je potrebné zvýšiť príjem tekutín aspoň na 2,5 až 3 litre denne. Ich príjem je dôležitý, nakoľko pomáha telu vylučovať všetky škodlivé látky z tela. Vhodné sú bylinkové čaje (napr. tie, ktoré obsahujú antioxidanty), ovocné šťavy, minerálne vody. Nepite celý deň jeden druh napr. minerálnej vody, striedajte to. Skúste si každé ráno do odstátej vody nakvapkať pár kvapiek citrónu a vypiť. Nápoj je povzbudzujúci pre tráviaci trakt, pomôže k novému štartu do dňa a verte, že vás preberie.

   Vylučujeme všetky mastné jedlá, vyprážané, pečené, z tučných druhov mäsa, prekorenené, presladené. Rovnako aj ochutené vody (cola, sladené minerálky, osladené džúsy atď.), kávu, alkohol. Pokiaľ máte silnú vôľu, skúste vylúčiť fajčenie.

   Vieme, čomu sa máme vyhýbať, že je dôležité veľa piť. Určite vás preto zaujíma, čo vlastne počas detoxikačnej kúry môžeme jesť.

   V prvých dňoch začíname zeleninou a ovocím, ktoré rozdelíme do 5 jedál počas dňa. Ovocie a zelenina by mali v prvých dňoch obsahovať 80% denného príjmu. Môžeme ich skombinovať s otrubami, ovsenými vločkami, ľanovými semiačkami. Začať môžete zeleninou (ovocie a zeleninu v ten deň nemiešajte), rozdeľte si ju do 5 jedál a hlavné jedlo si pripravte na tepelný spôsob (dusená zelenina, vývar zo zeleniny, šaláty – POZOR na dressingy, ktoré obsahujú prísady). Pri varení nepoužívajte zbytočne veľa tukov. Následne na druhý deň môžete vyskúšať ovocný deň. Pozor na kombináciu s ovocnými šťavami, ktoré majú vysoký obsah cukru. Veľmi vhodné sú jabĺčka, grapefruity, ananás, granátové jablko, citróny, pomaranče, višne, egreše, ríbezle. Pokiaľ niektoré druhy ovocia ešte nie sú v sezóne, voľte ich v sušenej forme.Tu si treba dávať tiež pozor na sušené ovocie s vysokým obsahom pridaného cukru.

   Ďalšie dni postupujeme naďalej s prevahou zeleniny a ovocia, len postupne pridávame potraviny, ktoré majú tiež veľmi vysoký obsah nášmu telu prospešných živín. Napríklad ryby, kúsok uduseného kuracieho mäsa, tofu, trošku orechov do šalátu, aj naďalej nezabúdajte na tekutiny. Ku koncu detoxikácie (6. – 7. deň) si pripravte na obed zemiaky, prípadne trochu ryže so zeleninou.

   Upozorňujem, pred každým začatím akejkoľvek jarnej detoxikácie sa poraďte so svojim lekárom. Neodporúčam ju pacientom trpiacim na vysoký krvný tlak, cukrovku, tehotným ženám, deťom do 15 rokov a pri akejkoľvek špeciálnej diéte alebo štandardizovaných diétnych postupoch.

Soňa Zajačeková