Follow us on social media

Instrid is an independent digital media outlet that was born out of the need to bring readers what is often missing from traditional news channels – broader context, interesting facts from the world, overlooked topics and an original perspective on current events. We focus on high-quality, engaging content that offers readers more than just superficial headlines.

TikTok mesačne aktívne používa 1,5 miliardy užívateľov. Slováci a Česi o neho záujem príliš nemajú

Kým ešte pred pár rokmi bol na vzostupe Instagram, dnešní mladí ľudia našli útočisko inde. Sledujúcich a srdiečka pod príspevkami sa snažia získať na sociálnom médiu TikTok, ktoré zachvátilo internet počas covidovej pandémie.

Pôvodom čínske sociálne médium svojim užívateľom ponúka pár sekundové videá, ktoré sa pre dobre pracujúci algoritmus dokážu stať za krátky čas virálne. Mladí ľudia sa prostredníctvom neho prezentujú autenticky, v mnohých prípadoch ide o obsah, ktorý by na Instagrame nezverejnili.

Na jeho obľúbenosť naprieč celou populáciou poukazujú aj nedávne analýzy a odhady. Mesačne ho aktívne využíva 1,5 miliardy používateľov, informuje portál CzechCrunch. V rámci Európskej únie podľa oficiálnych dát TikToku, ho malo medzi minuloročným augustom a tohtoročným januárom využívať v priemere 142 miliónov aktívnych užívateľov mesačne. V ktorých krajinách spustil najväčší ošiaľ?

Poliaci jeho služby využívajú naplno, Slováci až tak nie

Podľa posledných dát najväčší počet aktívnych užívateľov v rámci Európskej únie sa zaznamenal vo Francúzsku, v Nemecku a Taliansku. TikTok tam využíva viac ako dvadsať miliónov ľudí.

Podobne je to aj v Španielsku, kde zaujal viac ako devätnásť miliónov obyvateľov. Výnimku netvorí ani susedné Poľsko. Medzi aktívnych užívateľov sa hlási viac ako jedenásť miliónov Poliakov.

Na Slovensku a v Česku až taký rozruch nespôsobil. Aj napriek tomu, že sa na dané sociálne médium presunuli celebrity či influenceri, v porovnaní s predošlými krajinami ide o nízke čísla. V Česku ho mesačne využívajú len dva milióny užívateľov. Na Slovensku ide ešte o niečo menší počet, a to o jeden milión.

Počas posledným rokom sa obrovským hitom na internete stali krátke vtipné videá. Zdroj: pexels.com

Pokiaľ sa však počet užívateľov TikToku prepočíta ako podiel na celkovom počte obyvateľov danej krajiny, dostaneme o niečo iné výsledky. Na prvom mieste sa umiestni Luxembursko, kde ho mesačne využíva 46 % populácie. Za ním nasleduje Írsko (42 %), Španielsko (40 %), Rumunsko (39 %), Litva (38 %), Malta (37 %), Grécko (36 %) a Taliansko s Francúzskom (35 %).

Na druhej strane sa opäť nachádza Česko a Slovensko, kde TikTok používa len sedemnásť, respektíve devätnásť percent populácie. O niečo vyššie sa umiestnilo Slovinsko a Dánsko, kde ho aktívne používa 24 % populácie. Podobne sú na tom aj krajiny, ako Rakúsko, Chorvátsko, Nemecko či Poľsko.

Riziko potenciálnej bezpečnostnej hrozby

Na TikToku nepôsobia len mladí ľudia, ktorí chcú zaujať so svojimi vtipnými videami. Svoje miesto tam našli aj politici, ktorí chcú u mladšej generácie vzbudiť záujem o politiku. Postupne sa tam presúvajú aj médiá či stredné a vysoké školy, ktoré chcú osloviť svojich potenciálnych študentov.

Dané sociálne médium je však dlhodobo viacerými stranami v Európskej únií a v Spojených štátoch amerických považované za potenciálnu bezpečnostnú hrozbu. Minuloročný marec ho tak nazval aj Národný úrad pre kybernetickú bezpečnosť v Českej republike. Okrem politikov pred jeho používaním varoval aj širokú verejnosť.

V spoločnosti sa dlhodobo diskutuje o tom, že dané médium môže byť bezpečnostnou hrozbou. Zdroj: pixabay.com

Ako sme písali v našom predošlom článku, TikTok si už pri inštalácii od jednotlivcov žiada súhlas s podmienkami používania, ktoré obsahujú aj články o zbere dát. Pokiaľ však potenciálni užívatelia chcú vedieť, na aké účely budú ich dáta využívané, dané články neponúkajú jednoznačnú a zrozumiteľnú odpoveď.

Medzi najpočetnejšie zbierané údaje patria technické informácie, ako IP adresa, verzia operačného systému, model zariadenia, názvy aplikácií, súborov a ich typy, vzory a rytmy písania či typ poskytovateľa telekomunikačných služieb.

Druhú najpočetnejšiu skupinu tvoria lokalizačné údaje. Zahŕňajú informácie o lokácii na základe simkarty alebo IP adresy a GPS súradnice, pokiaľ k nej dá jednotlivec povolenie. Výnimku však netvoria ani údaje o histórii navštevovaných stránok.

The holiday preferences of Slovaks vary significantly. What are they interested in?

Dovolenková sezóna je v plnom prúde. Mnohí Slováci majú návštevu vysnívanej letnej destinácie už za sebou, iní na ňu ešte len čakajú. Na ako dlho si vedia zaslúžený oddych dopriať?

Preferencie Slovákov závisia od rôznych faktorov

To, akú destináciu si Slováci zvolia, častokrát závisí od profesie. Ako uvádza Forbes, oddych na Slovensku zvyknú preferovať ľudia, ktorí pracujú v odvetviach elektrotechniky, dopravy či stavebníctva. Naopak, ľudia, ktorí zastávajú manažérske či administratívne pozície, si chcú dopriať kúsok exotiky.

Sú však aj zamestnanci, ktorí si dovolenku čerpajú čo najmenej. Najčastejšie pracujú v manažmente, pričom až 17 % z nich si zvykne preniesť do nového kalendárneho roka väčšinu dní dovolenky. Poukazuje na to najnovší prieskum portálu Platy.sk, ktorý spracoval dáta od 4 139 respondentov.

Slováci sa nebránia dovolenke ani na horách, ani v exotike. Zdroj: pexels.com

Výrazné rozdiely možno nájsť najmä medzi regiónmi. Kým 45 % ľudí žijúcich v Bratislavskom kraji zvykne využiť celú dovolenku, v Prešovskom kraji majú na to zamestnanci iný pohľad. Dovolenkové dni si tak zvykne čerpať len 18 % opýtaných.

Ďalším efektívnym spôsobom, ako si predĺžiť voľno, sú štátne sviatky. Výhody danej možnosti využíva deväť percent respondentov. Sú však aj firmy, ktoré ponúkajú dovolenku nad rámec zákona. Daný benefit môže v rámci Slovenska využiť 17 % zamestnancov. Najčastejšie ide o ľudí pracujúcich v štátnej správe a samospráve či v bankovníctve.

Nebránia sa ani dovolenke za pár tisíc eur

Mnohí Slováci si pred odchodom na dovolenku zvyknú stanoviť približnú sumu, ktorú plánujú minúť. Najčastejšie ide o sumu v rozmedzí 400 až 800 eur. Informuje o tom spravodajský portál TA3.

Niektorým však nerobí problém danú hranicu prekročiť. Každý desiaty Slovák počíta s tým, že výdavky na dovolenku môžu dosiahnuť okolo dvoch až štyroch tisíc eur.

Niektorým Slovákom nerobí problém ani dovolenka za pár tisíc eur. Zdroj: pexels.com

Pokiaľ sa pozrieme na tohtoročné očakávania našincov, približne polovica očakáva, že výdavky za letnú dovolenku sa zmestia do približne rovnakej sumy ako minulý rok. Výrazne vyššie náklady predpokladá 14 % respondentov. Ďalších 22 % očakáva mierny nárast nákladov.

Existuje však aj skupina ľudí, ktorá leto neplánujú stráviť v žiadnej dovolenkovej destinácii. Ide až o 37 % opýtaných. Naopak, 14 % respondentov plánuje ísť na dovolenku viackrát.

Ochotní sú sa aj zadlžiť

Aj napriek tomu, že sa očakávalo, že cestovný ruch bude kvôli inflácii trpieť, väčšina ľudí si leto bez dovolenky nevie predstaviť. Ako sme písali v našom predošlom článku, z online prieskumu, ktorý realizoval portál Kariéra.sk, vyplýva, že približne tretina opýtaných Slovákov zvykne hradiť náklady za dovolenku z úspor.

Zväčša ide o skupinu ľudí, ktorá disponuje vysokoškolským vzdelaním a žije vo väčšom meste. V porovnaní s ľuďmi s nižším stupňom vzdelania dokáže so svojimi financiami lepšie narábať, a aj preto si môže letnú dovolenku užiť bez stresu.

Obyvatelia stredného Slovenska sa snažia na dovolenke čo najviac uskromniť. Zdroj: pexels.com

„Zhruba 21 % opýtaných plánuje financovať letnú dovolenku z bežných príjmov, ktoré sú na to dostatočné. Väčšinou ide o Slovákov vo veku 35 až 54 rokov, ktorí pochádzajú z veľkého mesta. Medzi ďalšie spôsoby financovania letnej dovolenky patria bonusy a prémie, prípadne dary a podpora od rodiny,“ vysvetľuje manažérka odboru komunikácie a PR portálu Kariéra.sk Katarína Tešla.

„Niektorí Slováci sú si ochotní na zaplatenie dovolenky vziať úver a pôžičku (1,5 %) alebo si rezervovať pobyt prostredníctvom cestovnej kancelárie, ktorá ponúka možnosť platiť na splátky (1,3 %). Najčastejšie ide o obyvateľov stredného Slovenska,“ dodáva.

Aj keď sa zdá, že na dovolenke zvyknú viac míňať ženy, opak je pravdou. Muži priemerne minú o viac ako 330 eur viac. Nadpriemerne utrácanie je typické pre obyvateľov väčších miest vo veku 35 až 54 rokov. Naopak, ľudia zo stredného Slovenska, sa snažia na dovolenke čo najviac uskromniť.

Bratislavské letisko o cestujúcich nemá núdzu

Počas tohto roku bránami Letiska M. R. Štefánika v Bratislave prešlo už milión cestujúcich. Danú hranicu sa podarilo dosiahnuť pred pár dňami, informuje Forbes. Podľa predpokladov letiska by sa tento rok mohli priblížiť k dvojmiliónovej hranici.

„Okrúhlu hranicu milióna cestujúcich sme tento rok dosiahli skôr – už 25. júla, pričom vlani to bolo 3. augusta. Predpokladáme, že celkový počet vybavených cestujúcich v roku 2024 v porovnaní s minulým rokom vzrastie a priblíži sa k hranici dvoch miliónov,“ tvrdí generálny riaditeľ bratislavského letiska Dušan Novota.

Brány bratislavského letiska tento rok prekročilo milión cestujúcich. Zdroj: pexels.com

Nedávne prelomenie hranice sa podarilo po prílete z Atén. Išlo o let gréckej spoločnosti, ktorá spustila pravidelné lety medzi Bratislavou a Aténami minulú jeseň.

X posts will be used to train Grok AI. Elon Musk's social media faces criticism from regulators

The technological craze for artificial intelligence has allowed the creation of many models that are often similar or even identical in their capabilities. However, the same cannot be said for the Grok chatbot, created by the xAI company owned by American entrepreneur Elon Musk.

The Grok model was introduced in November last year, and was said to have "rebellious nature"At the same time, it should answer questions with "a little humor", while not shying away from questions that other companies' models would not answer.

Although its nature may make many feel like it's a joke, it's not far behind the competition. In initial performance testing, it matched competing models. It was only surpassed by those trained with significantly more training data.

At the time, its training had only lasted two months. However, xAI and Elon Musk have much bigger ambitions for the model. For this reason improved the hardware needed for demanding training and decided to use controversial method of obtaining training data.

Incredible electricity consumption

Training artificial intelligence requires a lot of data, but also powerful hardware. That's why Elon Musk's company decided to build the Memphis Supercluster complex for artificial intelligence training. They built it in the city of Memphis, Tennessee, USA.

The Medium portal reports that the complex was created in collaboration between xAI, X (formerly Twitter), and technology company Nvidia. It is located here 100,000 interconnected Nvidia H100 graphics cards with water cooling.

Elon Musk claims that it is "the most powerful artificial intelligence training cluster in the world"This is supposed to provide his company with a significant advantage in "training the most powerful artificial intelligence by all indicators" until December of this year.

However, local residents are concerned about his ambition, as the complex could consume as much electricity as needed to powering 100,000 households. This was estimated by Doug McGowen, CEO of Memphis Light, Gas, and Water.

It will learn from users

Since training artificial intelligence requires a huge amount of data, xAI decided to utilize user posts from the social media X. This fact was pointed out by the media user @EasyBakedOven, adding that they had not announced this news.

"In order to continually improve your experience, we may use your X contributions, as well as your user interactions, inputs, and results with Grok for training and tuning purposes," It says about a new option in the social media settings.

Platform X has decided to automatically enable this feature for all users. If you don't agree with it, you can disable it by clicking the checkbox. However, there is one catch. You would search in vain for this option in the mobile app settings.

The platform's official Safety profile also confirmed this, adding that this option will soon be added to the mobile app. This was not met with understanding from users. "It is a short-sighted move at best and a mean one at worst," one of them wrote.

Did they violate European Union regulations?

The pre-ticked consent box has also disappointed regulators. The Guardian reports that under the European Union's GDPR regulation, companies are not allowed to use "pre-ticked boxes" or "any other means of default consent."

Similar regulations exist in the United Kingdom, with the Information Commissioner's Office (ICO) in the United Kingdom stating that "is conducting an investigation" against company XA spokesperson for the authority said that platforms must be transparent about their activities.

"They should take steps to proactively inform users well in advance before data is used for these purposes and provide people with sufficient time and easy procedures to object to their data being used in this way," an ICO spokesperson added.

The Data Protection Commission (DPC) in the Republic of Ireland said it had already been in communication with Elon Musk's company this week about data collection and artificial intelligence models. It says they were "surprised"when she learned about the platform's default setting.

"We reached out to Company X today and are awaiting a response. We expect further engagement early next week," said Graham Doyle, Deputy Commissioner of the DPC. He also added that They communicated with the company for several months, most recently on Friday, July 26th.

Väzenia v historickom zrkadle: fascinujúce príbehy miest trestu a očisty

Väznice od nepamäti zohrávali kľúčovú úlohu v systémoch spravodlivosti po celom svete, odrážajúc spoločenské a politické podmienky svojej doby.

Niektoré z týchto zariadení sa stali symbolmi tyranie, represie a ľudského utrpenia, zatiaľ čo iné predstavujú významné zmeny v prístupe k trestaniu a právnemu systému.

Tu je výber niekoľkých zaujímavých a smerodajných väzníc naprieč dejinami ľudstva.

 

#1. Eshnunna, Babylon (okolo 1900 pred n. l.)

Jedno z prvých známych väzení sa nachádzalo v starovekom meste Eshnunna, ktoré sa nachádza na území dnešného Iraku.

V tomto období sa používali miestnosti a malé budovy ako väzenia, ktoré slúžili na zadržiavanie páchateľov pred vykonaním trestu.

Väzni museli čeliť nehostinnému prostrediu, nedostatku jedla a základných hygienických potrieb.

Vo väzení Eshunna boli zadržiavaní rôzni zločinci, od drobných zlodejov až po politických väzňov a nepriateľov štátu.

Babylonský právny systém bol založený na princípe „oko za oko, zub za zub“, čo znamenalo, že tresty boli často prísne a nemilosrdné.

Väzni tu čakali na vykonanie trestu, ktorý mohol zahŕňať popravu, telesné tresty alebo nútené práce.

 

#2. Mamertine Prison, Rím (7. storočie pred n. l.)

Mamertine väzenie, nachádzajúce sa v Ríme, je jednou z najstarších väzníc na svete.

Toto väzenie bolo pôvodne cisternou a jeho temné, vlhké podzemné miestnosti slúžili na zadržiavanie prominentných väzňov.

Väzenie bolo známe svojimi nehostinnými podmienkami a často sa používalo na zadržiavanie nepriateľov štátu pred ich verejným popravením.

 

The Tower of London. Zdroj: ansichtskartenversand.com

#3. The Tower of London, Anglicko (1078-x)

Hoci je The Tower of London dnes známa ako turistická atrakcia, v minulosti slúžila ako jedna z najzlovestnejších väzníc v Anglicku.

Postavená Williamom Dobyvateľom, veža slúžila ako väzenie pre šľachtu, politických väzňov a dokonca aj kráľovské rodiny.

Väzenie bolo známe svojimi krutými podmienkami a častými popravami.

 

#4. Pitesti Prison, Rumunsko (1949-1952)

Pitesti väzenie v Rumunsku je známe pre svoj kontroverzný experiment „Pitesti Experiment“, ktorý prebiehal v rokoch 1949 až 1952.

Tento experiment bol navrhnutý na zlomenie psychiky väzňov cez brutálne fyzické a psychologické mučenie.

Cieľom bolo zmeniť väzňov na komunistov, no namiesto toho experiment vytvoril nesmierne utrpenie a tragédie.

 

Katorga. Zdroj: wikipedia.sk

#5. Katorga, Rusko (17. až začiatok 20. storočia)

Katorga bola systém pracovných táborov v imperiálnom Rusku a neskôr v Sovietskom zväze.

Väzni, často politickí odporcovia alebo zločinci, boli posielaní do odľahlých oblastí Sibíri, kde pracovali v extrémne tvrdých podmienkach.

Katorga sa stala synonymom pre kruté zaobchádzanie a neľudské podmienky, pričom väzni často čelili hladovaniu, chorobám a smrti.

 

#6. Bastille, Francúzsko (1370-1789)

Bastille, pevnosť v Paríži, bola symbolom kráľovskej tyranie pred Francúzskou revolúciou.

Pôvodne postavená na obranu mesta, sa neskôr stala väznicou pre politických väzňov, intelektuálov a disidentov.

Pád Bastilly 14. júla 1789 sa stal symbolom začiatku revolúcie a francúzskeho boja za slobodu.

 

Devil’s Island. Zdroj: businessinsider.com

#7. Devils Island, Francúzska Guiana (1852-1953)

Devils Island bola trestanecká kolónia Francúzska od 19. do 20. storočia.

Ostrov bol známy svojou extrémnou izoláciou a tvrdými podmienkami, pričom mnohí väzni tam umierali na choroby alebo pri pokusoch o útek.

Alfred Dreyfus, francúzsky dôstojník nespravodlivo obvinený zo špionáže, bol jedným z najznámejších väzňov.

Dnes sú výlety na ostrovy dostupné loďou, hoci samotný Île du Diable zostáva pre verejnosť uzavretý (ale viditeľný z lodí).

Väzenské budovy na ostatných ostrovoch boli premenené na múzeá a každoročne priťahujú tisíce turistov.

 

#8. Hoa Lo Prison, Vietnam (1896-1975)

Väznica Hỏa Lò, v preklade „ohnivá pec“, bola postavená v rokoch 1886 až 1901 v centre Hanoja Francúzmi a bola miestom nepochopiteľnej brutality.

Väzni boli spútaní za jednu nohu, nemohli chodiť a dokonca ani vstať.

Mnohí boli držaní v malých, vlhkých, tmavých a špinavých celách, a boli vystavení fyzickému a duševnému zneužívaniu vrátane mučenia a boli zbavovaní základných ľudských práv.

Počas vojny vo Vietname, sa väznica prezývala „Hanoi Hilton“ a od augusta 1964 do roku 1973 tu bolo držaných približne 600 amerických vojnových zajatcov, vrátane budúceho republikánskeho kandidáta na prezidenta Johna McCaina.

Okrem malej južnej časti bola väznica zbúraná v polovici 90. rokov a dnes sa múzeum zameriava predovšetkým na francúzsku koloniálnu éru väznice.

 

#9. Robben Island, Juhoafrická republika (1961-1991)

Robben Island je známy predovšetkým tým, že tam bol 18 rokov väznený Nelson Mandela počas apartheidu.

Väzenie slúžilo na zadržiavanie politických väzňov a bolo symbolom represie apartheidu.

Po páde apartheidu sa ostrov stal múzeom a pamätníkom boja za slobodu.

You may have assets worth thousands at home: There is great interest in old mobile phones, better pieces are worth hundreds of euros

Mobile phones from ten, fifteen, or twenty years ago are technologically so poor today that their real value cannot be debated much.

A modern smartphone priced at 100 euros easily outperforms any twenty-year-old communicator, which at the time cost more than 25,000 Slovak crowns.

But nostalgia and history also affect the price of products that would otherwise have long since fallen into disrepair.

Old Nokias, Siemens and Sony Ericssons

Do you remember mobile phones like the Nokia N90, Nokia 6600, Sony Ericsson P800 or Siemens CX65? These are devices that were very cool at the time, but the rapid development of technology has buried them for good in countless other mobile phones and left them almost forgotten.

But the millennial generation hasn't completely forgotten and today the price of these devices is rising because they are becoming a lucrative commodityOwners can collect hundreds of euros for the more valuable pieces, because the fewer functional pieces there are on the market, the higher the price.

It's no wonder that a few years ago, people flocked to buy older phones that seemed worthless. They bought them for literally a few euros and now they can sell them for a decent amount of money - turning old phones into an investment that has paid off in a relatively short time.

We will recall several such mobile phones that once celebrated great sales successes and brought innovative technologies to the market, and today their price is again prohibitive.

Nokia N90 (2005) – up to €599

The Nokia N90 was a major breakthrough in the world of mobile phones. The phone with unparalleled technological equipment had two displays (neither touch) and an opening structure that allowed the display to be completely rotated or video recorded in camcorder mode. This solution was extremely effective, according to many today it would be considered impractical due to its dimensions. The Nokia N90 was already a smartphone in its time, because its Symbian system allowed the installation of applications - both games, and personalization, and new functions. However, there was no central application store available, they were downloaded from Internet forums and various specialized websites. The price of a refurbished Nokia N90 today ranges from around 150 to 300 euros, similar prices are also available in online bazaars.

 

Nokia N93i (2007) – up to €600

 

Nokia 6600 (2003) – up to €140

 

Sony Ericsson P800 (2002) - up to €170

 

Sony Ericsson W960 (2007) – up to €281

 

Sony Ericsson K700 (2004) - up to €133

 

Motorola RAZR V3 (2004) – up to €423

 

Ericsson T28 (1999) – up to €5193

 

Record holder: First Apple iPhone (2007) – up to €4,000

 

Materialized Paradise on Earth: Indonesia

Indonesia, the world's largest archipelagic state, is a fascinating mix cultures, natural beauties and historical treasures.

It is located at at the crossroads between Asia and Australia and consists of more than 17,000 islands, of which only approximately 6,000 are inhabited.

Every corner of this diverse nation offers unique experiences and attractionsthat are worth exploring.

In the second part of the article you will find a list of the most beautiful beaches along with photos.

 

Natural wonders

Indonesia is home to some of the the most beautiful natural scenery in the world.

Between The most popular is the island of Bali, known for its beautiful beaches, majestic mountains and fascinating culture.

Ubud, the cultural heart of Bali, is a place where you can see and experience traditional dances, arts and crafts, or participate in yoga and meditation.

Another gem is the island of Java, home to the iconic Borobudur temple, the largest Buddhist temple in the world, and the Bromo volcano, which offers an unforgettable sunrise.

Nature lovers shouldn't miss either Komodo, home to the famous Komodo dragon, the largest living lizard in the world.

The Raja Ampat archipelago is a paradise for divers, with crystal clear waters and abundant marine life.

 

Raja Ampat. Source: nautilus.sk

Cultural mosaic

Indonesia is a culturally diverse country where More than 300 ethnic groups live here and more than 700 languages are spoken here. Each region has its own traditions, cuisine and customs.

You can find royal palaces in Java and traditional dance performances, while in Sumatra you can experience the unique Batak culture and traditional houses.

Balinese culture is known for its temples, colorful festivals and rituals.

Dances like Legong and Barong are a fascinating presentation of Balinese mythology.

On Sulawesi it is interesting Toray culture, which is known for its rich funeral rites and the unique architecture of tongkonan houses.

 

Culinary oasis

Indonesian cuisine is as diverse as its culture.

The national dish is nasi goreng, fried rice with various ingredients., is popular throughout the country.

Satay, grilled meat on skewers, is another delicacy you shouldn't miss.

Gado-gado, a salad with peanut sauce, and rendang, a spicy beef dish from the province of West Sumatra, there are also dishes that will delight your taste buds.

In Bali, you can taste babi guling, roasted pig, or lawar, a mixture of meat, vegetables, coconut milk and spices.

In Jakarta, the capital of Indonesia, you will find a wide variety of street food that offers authentic flavors of Indonesian cuisine.

 

You won't regret trekking with orangutans in Sumatra. Source: tripadvisor.com

Adventures and experiences

Indonesia is a paradise for adventurers. From from trekking in the jungles of Sumatra where you can meet orangutans, to surfing the waves in Bali and diving in coral reefs in Sulawesi, The possibilities are endless.

Volcanoes like Mount Rinjani on Lombok and Mount Merapi on Java they offer challenges for experienced hikers with spectacular views as a reward.

If you crave excitement and unforgettable views, try paragliding in Parangtritis. This popular beach resort offers ideal conditions for paragliding, where you can fly over the coast and enjoy panoramic views of the Indian Ocean.

For adventurers who like discovering new places on two wheels, is a motorbike ride through the island of Flores an amazing experience. This route will take you through picturesque villages, rice terraces, hot springs and volcanoes, and will offer you an authentic view to the local culture and landscape.

For those who For those looking for relaxation, Indonesian spas and wellness centers offer traditional healing treatments and massages. 

Indonesia is a country of endless possibilities, where culture, nature and adventure meet. Whether you are looking for relaxation on the beach, cultural experiences, gourmet delights or adrenaline adventuresIndonesia has a lot to offer you.

 

BONUS PART: The most beautiful beaches

 

Kelingking. Source: digitaltravelcouple.com

1. Kelingking Beach, Nusa Penida

Kelingking Beach on Nusa Penida Island is often referred to as one of the most photogenic beaches in the world.

She is known for her with a characteristic shape that resembles the silhouette of a tyrannosaurus.

Steep cliffs, clear blue water and soft white sand they make this beach a real gem.

Access to the beach is difficult, requires going down a steep staircase, but the reward of a beautiful view and swimming is worth it.

 

Pink beach. Source: theworldtravelguy.com

2. Pink Beach, Komodo

Pink Beach on Komodo Island is one of the few pink beaches in the world.

Fine pink sand, which is formed from crushed coral, and Crystal clear water creates a magical image.

This beach is part of Komodo National Park, where you can In addition to swimming and snorkeling, you can also meet the famous Komodo dragons.

 

Tanjung Aan. Source: indonesia.travel

3. Tanjung Aan Beach, Lombok

Tanjung Aan Beach on Lombok Island is known for its fine white sand and turquoise water.

This beach is ideal for those who they are looking for peace and quiet because it is less frequented by tourists like neighboring beaches in Bali.

The surroundings also offer possibility of trips on traditional fishing boats and visiting nearby hills with magnificent views.

 

Nusa Dua. Source: thebalisun.com

4. Nusa Dua Beach, Bali

Nusa Dua in Bali is synonymous with luxury and relaxation.

This area is home to several prestigious resorts that offer direct access to beautifully manicured beaches with fine white sand.

Nusa Dua is ideal for families and couples who are looking for a peaceful vacation with the possibility of water sports such as diving, snorkeling and sailing.

 

Gili Meno. Source: lomboknetwork.net

5. Gili Meno Beach, Gili Islands

Gili Meno is one of the three Gili Islands and is considered to be the most peaceful and romantic of them all.

The beaches here are surrounded by crystal clear water and coral reefs, which are ideal for snorkeling and diving.

Gili Meno is a popular place for newlyweds on their honeymoon, offering a peaceful environment and breathtaking sunsets.

 

Derawan. Source: pandooin.com

6. Derawan Beach, Kalimantan

Derawan Island in Kalimantan is famous for its white sandy beaches and rich underwater life.

This beach is a paradise for divers who come here for diverse coral reefs, sea turtles and manta rays.

Derawan is less visited than other tourist destinations, which means you you can enjoy peace and privacy.

 

Nihiwatu. Source: nihi.com

7. Nihiwatu Beach, Sumba

Nihiwatu on the island of Sumba is one of the the most exclusive beaches in Indonesia.

It is home the luxury resort Nihi Sumba, which has been voted the best hotel in the world several times.

The beach is known for its amazing waves, ideal for surfing, as well as its beauty and the privacy it provides.

Procrastination is not laziness, so it can be solved. Professional recommendations that work

The fact is that our mental time passes a little faster as we age.. Therefore, we should learn how to manage/organize it. We only have 24 hours a day, and that too only theoretically. In practice, we operate within a horizon of approximately 14 hours. Time management plays a very important role in our lives., even though we don't realize it.

The path to success

Time management is the process of planning and following up. We need to estimate in advance how much time a certain activity will take up so that we can manage multiple activities during the day. Effective and detailed planning of the day reduces stress, encourages productivity, and leads to career growth.

Basically we are talking about making a conscious effort to spend a certain amount of time actively performing a task. Productivity is therefore the main goal. Of course, balance is important. Work or school should be interspersed with social life, including hobbies.

What do we learn when we are young...

Time management should be learned in college. From an academic perspective, it is extremely important for students. The overwhelming number of subjects, lack of money, little social life, and upcoming exams must be balanced with effective "time management". Optimizing time allows students to become more confident and organized. They practically prepare for "adult" life.

It's about taking control of your time. Only by optimizing will we achieve our goal. ILLUSTRATIVE PHOTOGRAPH

Time management brings other benefits besides reducing stress, encouraging productivity and pursuing success. If it seems to us that we do not have enough free time, then with planning we can create it. People who manage their time effectively suddenly have more of it, they can devote themselves to their hobbies. Proper time management leads to new opportunities and to reduce procrastination. The ability to prioritize and schedule work is extremely welcome in future employment.

Tips for effective time management

Having considered the benefits of time management, let's look at a few ways to manage time effectively. We should set goals that are achievable, measurable, specific, and relevant. Let's prioritize tasks according to importance and urgency:

      • Important and urgent: Tasks need to be done now!
      • Important, but not urgent: We will set a deadline in advance for when we will do them.
      • It's not urgent and it's not important: We'll put them off until later.

In addition to setting priorities, we should not forget to set a time frame for carrying out activities. In practice, it looks like this: if we have to write four term papers for school and we have a set deadline for submission at the end of the month, we will arrange our time so that we can get everything done. We must be critical when planning. Optimism won't make us masters. Therefore, if we know that one seminar paper will cut 6 days out of our lives, we will adapt all our time to it.

There is no need to chase success headlong, let's also think about recreation and regeneration. ILLUSTRATIVE PHOTOGRAPHY

Breaks are important. It is very difficult to stay focused and motivated for long periods of time. That is why we should take breaks between tasks to clear our heads and refresh ourselves. Walking, short naps, or meditation are suitable.

A diary would be useless this year, but if we have a positive relationship with electronics, a calendar could be useful for long-term time management. Writing down the deadlines and tasks that we have before our eyes every day can move us forward. We should also reconsider redundant activities and tasks. We should especially think about: who and what deserves our time.

Finally, we should have a clear idea of what we need to do each day. It might also help to create a habit - at the end of each workday, we write a list of tasks that we need to complete for the next day.

Effective time management is one of the main keys to success, which is why it is worth learning it. ILLUSTRATIVE PHOTOGRAPH

We study the disadvantages of time management in novices who divide tasks incorrectly, or are overmotivated and forget to think critically. Ultimately, they fail to meet their goals for a given day and start postponing tasks until later.

Modernized ID.3 series and new versions of the ID.7 series on sale in Slovakia

Volkswagen's entry into the electric model segment is the ID.3 Pure1 with an output of 125 kW (170 hp), which is sold at a promotional price of €33,9902The top of the model range is the new sporty ID.3 GTX.3 with 210 kW (286 hp). The largest ID.7 series is now available in addition to the sedan and as a Tourer station wagon. The ID.7 is now available in three versions. The two with rear-wheel drive have an electric motor with 210 kW (286 hp) and a battery with a net capacity of 77 or 86 kWh. The top of the ID. family is represented by the ID.7 GTX models with 250 kW (340 hp) and 4MOTION all-wheel drive.

The new ID.3 range now offers more – a more accessible entry-level model and a top-of-the-line sporty GTX.

New display and control concept. The basic electric ID.3 model range has received a new generation of software and infotainment as part of the extensive modernization, in addition to a refreshed exterior design and a new drive, with which a new display and control concept is associated. The fourth-generation infotainment system (MIB4) has a larger touchscreen with a diagonal of 32.8 cm (12.9 inches) and a new menu structure. In the lower bar of the display, illuminated touch sliders for controlling the air conditioning temperature and audio system volume are located. The drive control has been unified with the larger ID models. So, the driving modes (D, N, R, P) are now switched using a lever on the right side of the steering column, and the wiper control has been moved to the left lever of the combined headlight and turn signal switch. A multifunction steering wheel is also included as standard.

On long journeys, customers will appreciate the new innovative battery thermal management system, which thermally prepares the battery before a stop for accelerated direct current (DC) charging. This warms the battery to the optimum temperature to achieve maximum charging performance. A heat pump is available at an additional cost to optimize the range.

All versions of the ID.3 come with a wide range of assistance systems as standard. These include cruise control, which can be upgraded to adaptive cruise control, the “Front Assist” assistance system with “City Brake” automatic emergency braking and pedestrian and cyclist recognition, the “Lane Assist” assistance system for keeping the vehicle in its lane and recognizing traffic signs. The “Car2X” vehicle-to-vehicle communication system with hazard warning is also standard.

New equipment features on request. Advanced assistance systems are available for the ID.3, combined into the Plus assistance system package, such as the “Travel Assist” assistance system for partially autonomous driving, the “Side Assist” blind spot monitoring system, the “Area View 360°” surround camera system and the “Park Assist Plus” parking assistant with memory function, which can learn a parking maneuver up to a distance of 50 meters.

A new optional feature for the ID.3 models is the Harman/Kardon sound system with 8 speakers and a subwoofer. The speaker system is powered by a 12-channel digital amplifier with a total output of 480 watts. The integrated acoustic processor allows you to switch between 4 pre-configured sound settings: “Pure” (neutral studio sound), “Relax” (relaxed tuning), “Speech” (focus on spoken words) and “Vibrant” (dynamic live concert sound). The sound can also be adjusted completely individually using the equalizer.

A more accessible entry-level modelThe ID.3 model range is rounded off by the new entry-level ID.3 Pure model.1, which is powered by a 125 kW (170 hp) electric motor. The lithium-ion battery with a capacity of 52 kWh (net) enables a combined range of up to 388 kilometers4The maximum charging power is up to 145 kW.5The best-selling ID.3 Pro model is powered by an electric motor with an output of 150 kW (204 hp). The manufacturer has prepared the option of an additional increase in output to 170 kW (231 hp) via a digital update ("Power-on-Demand"). This improves acceleration from 0 to 100 km/h in 6.6 seconds. The new battery with a capacity of 59 kWh (net) enables a combined range of up to 434 kilometers4The maximum charging power has been increased from the previous 120 kW to 165 kW.5The ID.3 Pro S model has a battery with a larger capacity of 77 kWh net, allowing a range of up to 557 km.4.

ID.3 GTX with a more powerful engine, larger battery and higher charging power. The new top model of Volkswagen's smallest electric range is the ID.3 GTX3 powered by the new APP550 electric motor with an output of 210 kW (286 hp) and a maximum torque of 545 Nm, which has previously been installed in the higher ID model series. It allows the compact electric car to accelerate from 0 to 100 km/h in just 5.9 seconds, which is the same as the current Golf GTI. The vehicle's top speed is electronically limited to 180 km/h. The source of electrical energy is a new lithium-ion battery with a capacity of 79 kWh (net). Maximum charging power up to 185 kW5 allows the battery to be charged from 10 to 80 percent in approximately 26 minutes at a direct current (DC) fast charging station. The ID.3 GTX has the longest combined range of the entire ID.3 model series – up to 604 km4In September, the range will be expanded with an even more powerful ID.3 GTX Performance model with engine output increased to 240 kW (326 hp). This will enable even better acceleration from 0 to 100 km/h in around 5.6 seconds, the top speed limiter will be increased to 200 km/h (preliminary figures).

Sporty GTX design. The new ID.3 GTX stands out from the other models in the ID.3 series with its individual, sporty design. The specific GTX front bumper has a cooling air inlet in the lower part with a distinctive black diamond grille. On the sides of the bumper are new daytime running lights in the shape of arrows turned towards the center, made of two triangular LED segments one above the other. The daytime running lights are connected to each other by a glossy black strip that continues the grille. The aerodynamic side skirt extensions and the diffuser in the rear bumper also have a glossy black finish. Another new feature is the standard 20-inch "Skagen" light-alloy wheels with a two-tone finish of glossy black paint and polished surfaces, or completely black on request. Among the optional technical features, the ID.3 GTX comes standard with progressive steering, which, together with a differently tuned chassis with thicker stabilizers, ensures precise control of the dynamic electric vehicle. The ID.3 GTX Performance version will also have wider 235/40 R 20 tires and DCC adaptive dampers as standard.

The interior of the ID.3 GTX also features various GTX-specific features. These include the front sports ergonomic seats with integrated headrests, covered in “ArtVelours Eco” microfibre, equipped with heating and a massage function. The dashboard is covered in imitation leather and, like the multifunction steering wheel and seats, is decorated with red stitching. In addition, the interior features GTX logos – on the front seat backrests in the perforations of the upholstery and in chrome on the steering wheel.

ID.3 Limited. Porsche Slovakia, an authorized Volkswagen importer, has prepared two specific ID.3 Limited models for the Slovak market with enhanced equipment at a discounted price. They are based on the ID.3 Pro and ID.3 Pro S models. The standard equipment is supplemented by three additional equipment packages - the "Lights and Design", "Assistance Systems" and "Comfort". They include, for example, adaptive headlights IQ. Light LED Matrix, "Park Assist" parking assistant, proactive safety system, automatic dual-zone Climatronic air conditioning with Air Care air purification function, heated front seats and steering wheel, Discover Pro navigation system, wireless phone charger and other features. All vehicles have metallic paint and two-tone alloy wheels (black and polished) with self-adhesive tires as standard. The total value of these features is €6,360. The ID.3 Pro Limited has a promotional price of €36,9902, ID.3 Pro S Limited €42,9902.

New ID.7 models – Tourer station wagon, dynamic GTX with all-wheel drive and ID.7 Pro S with the longest range.

ID.7 Pro S and ID.7 Tourer Pro S – 86 instead of 77 kWh. Until now, the ID.7 was only available in the “Pro” version with a 210 kW (286 hp) electric motor and a lithium-ion battery with a net capacity of 77 kWh. The new ID.7 Pro S version7, which, like the other versions of the ID.7 series, is also available with a station wagon body, labeled Tourer, has a battery with a larger capacity of 86 kWh net (91 kWh gross). The larger battery has contributed to a significant increase in range. Station wagon ID.7 Tourer Pro S8 has a combined range of up to 690 km4, the ID.7 Pro S sedan up to 709 km4This makes both versions of the ID.7 Pro S comparable in performance to combustion engine cars. Charging power increased from the ID.7 Pro (175 kW) to 200 kW5 allows the larger battery to be charged from 10 to 80 percent of its capacity in around 26 minutes at a direct current (DC) fast charging station. The standard equipment of the ID.7 Pro S corresponds to the previous ID.7 Pro models.

ID.7 Tourer – the first electric station wagon from Volkswagen. The ID.7 Tourer is one of the first European electric cars with a station wagon body in the upper middle class. It differs significantly from the sedan in the rear part of the body. The design is characterized by a long roof line and its elegant transition into the tailgate. The length, width, height and wheelbase as well as all power units are identical to the ID.7 sedan.

Stylistically, the Tourer body type represents a fusion of the classic Variant station wagon as presented by the new Passat with the dynamic Shooting Brake version in the spirit of the Arteon model. By increasing the height of the body at the rear, the luggage compartment volume has increased compared to the sedan with a flowing rear part of the body. The ID.7 Tourer has a basic luggage compartment volume of up to 605 liters with a less inclined position of the rear backrests (the so-called Cargo position). After folding the rear backrests and loading up to the ceiling, a maximum volume of up to 1714 liters is available. The permissible roof load is 75 kg; to further increase the transport capacity, customers can order an electrically unlocked folding towbar for an additional fee. Depending on the engine, the permissible braked trailer weight is 1000 kg or 1400 kg (ID.7 GTX).

GTX in the ID.7 series – just 5.4 seconds from 0 to 100 km/h. The new ID.7 GTX limousine9 and the ID.7 GTX Tourer estate10 are currently the most powerful electric models from Volkswagen. Optimum traction thanks to the all-wheel drive with two electric motors, providing a system output of 250 kW (340 hp), allows the sedan to sprint from 0 to 100 km/h in just 5.4 seconds. The ID.7 GTX Tourer estate can do this in 5.5 seconds. Both versions have a top speed electronically limited to 180 km/h for efficient energy use.

Two electric motors for superior traction and high efficiency. The ID.7 GTX models are powered by two electric motors. The rear wheels are driven by a synchronous permanent magnet APP550 electric motor with an output of 210 kW (286 hp) and a maximum torque of 545 Nm, just like the other ID.7 models. The front wheels are driven by an asynchronous AKA150 electric motor with an output of 80 kW (109 hp) and a maximum torque of 134 Nm. The drive control unit engages the front electric motor in a fraction of a second when necessary, while the control limits the maximum system output to 250 kW (340 hp) for efficiency. When the asynchronous electric motor on the front axle is switched off, it produces only minimal losses, contributing to the high efficiency of the 4MOTION electric drive.

86 kWh battery and charging power up to 200 kW5. Like the rear-wheel drive ID.7 Pro S, the ID.7 GTX has a new battery with a usable capacity of 86 kWh net. This amount of energy gives the sedan a combined range of up to 595 km according to WLTP.4The range of the ID.7 GTX Tourer station wagon is only slightly shorter – 584 km4.

Exclusive design and rich equipment of the ID.7 GTX. The top models of the ID.7 series can be distinguished from the other versions at first glance by the specific design of the front and rear of the body. This is helped by the front bumper with a diamond grille and arrow-shaped daytime running lights on the sides. The standard adaptive "IQ Light LED Matrix" headlights are complemented by illuminated VW logos on the front and tailgate as new light graphic elements. Typical GTX design elements are the glossy black sill extensions and the rear diffuser. Like the ID.3 GTX, the ID.7 GTX also has 20-inch wheels in the "Skagen" design as standard. The self-adhesive tires are 235/45 R 20 at the front and 255/40 R 20 at the rear. 21-inch "Mataro" wheels with 235/40 R 21 tires at the front and 265/35 R 21 at the rear are available as an option. A two-tone paint finish with a contrasting black cab roof is a standard design feature.

The cabin features electrically adjustable and heated sports seats covered in exclusive GTX fabric with perforated GTX lettering on the backrest and a specific multifunction steering wheel. The entire interior is decorated with subtle red elements and red stitching on the seats, door trim, steering wheel and dashboard. The atmosphere in the cabin is completed by ambient lighting with 30 adjustable colors. The standard progressive steering contributes to optimal handling of the dynamic model.

ID.7 Limited for Slovakia. As in other model lines, the importer, Porsche Slovakia, has prepared a Limited special model for the ID.7. The set of extended additional equipment Limited worth over €9,000 is available not only for the Pro and Pro S models, but also with a different content for the ID.7 GTX. For the ID.7 Pro and Pro S models, the set includes the “Interior”, “Technology and Design”, “Assistance Systems” and “Comfort and Navigation” packages. It includes such elements as electrically adjustable ergoActive front seats with memory and massage function, “IQ-Light LED Matrix” headlights, electric tailgate control controlled by a sensor, the “Travel Assist” assistance system, parking assistant with memory, the “Area View 360°” camera system, three-zone Climatronic air conditioning, heated steering wheel and windshield, “Discover Pro Max” navigation system with a 38.1 cm (15-inch) display, metallic body paint and other elements. For the richly equipped ID.7 GTX models, the Limited package includes the "Interior Plus" and "Technology and Design Plus" packages containing features such as front seat ventilation, rear seat heating, acoustic safety and soundproof windows in the front doors, a Harman/Kardon 12+1 sound system with a 700 W amplifier and DCC adaptive dampers.

Najväčší problém vysokoškolských študentov: Z čoho majú obavy a úzkostné stavy?

Študenti vysokých škôl majú podľa tejto štúdie najväčšie problémy s vystupovaním na verejnosti, často u nich obavy z neho vyvolávajú úzkostné stavy. Častejšie sú tieto problémy u absolventov gymnázií než odborných stredných škôl a tiež u žien a nebinárnych ľudí ako u mužov. Zistili to vedci z Národného inštitútu SYRI a Masarykovej univerzity v Brne pri analýze verejného prejavu 1745 vysokoškolákov. Podrobné informácie zverejnili v tlačovej správe.

Glossofóbia – strach z verejného vystupovania. Ide o druh sociálnej úzkostnej poruchy, ktorá bráni jednotlivcovi hovoriť pred skupinou ľudí. Okrem potenia, búšenia srdca, sucha v hrdle či kŕčov v žalúdku tak môže nastať trasenie hlasu, prehnané tempo prejavu, časté neukončené vety a v krajnom prípade aj totálny blok. Glosofóbia sa môže u človeka vytvoriť náhle, no môžete ju mať pokojne aj celý život. Spôsobuje okrem iného napríklad aj problém s kariérnym rastom.

Úzkosť z rozprávania na verejnosti patrí medzi najčastejšie úzkosti medzi vysokoškolskými študentmi. Zdroj: unsplash.com

Výskumníkov zaujal aj rozdiel vo výsledkoch absolventov gymnázií a odborných stredných škôl: gymnazisti trpia úzkosťami z verejného vystupovania častejšie.

„Výsledky sú rozdielne u pohlavia, typu (absolvovanej) strednej školy a úrovne štúdia. Naopak vek, národnosť a odbor štúdia rolu nehrajú. Ženy majú oproti mužom až 1,5-krát vyššie skóre úzkosti z rozprávania ako muži. U nebinárnych osôb je to dokonca dvojnásobok oproti mužom,“ uviedol Tomáš Lintner z Ústavu pedagogických vied Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity a inštitútu SYRI.

Čo je za tým?

Doplnil, že rozdiel medzi obavami u mužov a žien môže byť spôsobený okrem iného všadeprítomným vplyvom spoločenských stereotypov a očakávaní.

„Ženy sa často stretávajú so stereotypmi, ktoré spochybňujú ich kompetenciu, najmä vo verejnej a profesijnej sfére. Toto spoločenské pozadie môže zosilniť tlak a úzkosť spojenú s verejným vystupovaním,“ uviedol Lintner.

Ešte zraniteľnejší sú v tomto ohľade nebinárni ľudia. Pohybujú sa v sociálnom prostredí, ktoré ich rodovú identitu často nechápe.

Výskumníkov zaujal aj rozdiel vo výsledkoch absolventov gymnázií a odborných stredných škôl – bol totiž opačný, ako vedci predpokladali. Gymnazisti trpia úzkosťami z verejného vystupovania častejšie.

„Gymnáziá sa všeobecne viac zameriavajú na výkon, čo študentov zrejme stresuje a odráža sa to potom aj na ich obavách z vystupovania na vysokej škole,“ doplnil výskumník.

Úzkosť z rozprávania na verejnosti patrí medzi najčastejšie úzkosti medzi vysokoškolskými študentmi. Mnoho vysokoškolských kurzov vyžaduje, aby študenti predniesli prejav alebo prezentáciu pred svojimi kolegami.

Zahraničné štúdie dokazujú podobné obavy študentov, v USA zistili vedci, že strach z rozprávania na verejnosti má 61 percent študentov VŠ, prieskum medzi študentmi dvoch britských univerzít zistil u 80 percent študentov úzkosť z ústnych prezentácií.

Ženy majú oproti mužom až 1,5-krát vyššie skóre úzkosti z rozprávania ako muži. Zdroj: unsplash.com

Ako prekonať strach z vystupovania na verejnosti?

Psychológovia a neurovedci tvrdia, že ak zmeníme spôsob, ako premýšľame, zmení sa nielen náš výkon, ale aj to, ako nás bude publikum vnímať.

Nathan a Susanna Furr v knihe Upside of Uncertainty sú presvedčení, že sa to dá zmeniť preformátovaním. Teda zmenou toho, ako sa na konkrétnu udalosť pozeráme. Pomôcť by mohli pozitívne myšlienky, pozrieť sa na situáciu z druhého uhla a vnímať, čo nám daná situácia môže priniesť. Zmena spôsobu myslenia je zručnosť, ktorá sa časom a neustálym opakovaním zlepšuje.

Strach z vystupovania na verejnosti v mnohých prípadoch brzdí rozvoj a kariéru. Základom na prekonanie strachu pri vystupovaní je dobrá príprava reči. Mať dobre premyslenú štruktúru, súbor poznámok a sprievodnú prezentáciu je absolútne nevyhnutné na odvrátenie otrasov.

Pomôžu vám aj tieto rady:

  • Pripravte sa mentálne i fyzicky
  • Zorganizujte sa
  • Sústreďte sa na svoj cieľ
  • Zamerajte sa na dýchanie
  • Zameňte negativitu za pozitivitu
  • Trénujte si svoj prejav
  • Buďte autentický
  • Učte sa zo svojich predchádzajúcich prejavov

Nelichotivá štatistika pre Slovensko. Takmer polovica obyvateľov si nedovolí jesť mäso pravidelne

Inflácia sa dotkla viacerých aspektov nášho každodenného života. Zaznamenali sme nárast cien za pohonné látky, nájom, energie či potraviny. V dôsledku toho sa viacerí ľudia museli uskromniť, čo sa odzrkadlilo aj na ich jedálničku.

Najnovší prieskum Eurostatu pre Slovensko nedopadol najlepšie. Až 46 % Slovákov ohrozených chudobou si nedovolí mať pravidelne mäso na tanieri. Informuje o tom Forbes.

Slovensko opäť na chvoste rebríčka

Eurostat sa zameral na obyvateľov na pokraji chudoby. Definuje ich ako ľudí, ktorí majú príjem nižší ako 60 % celoštátneho mediánu. Po zohľadnení všetkých dávok na Slovensku zahŕňa 460 eur v čistom mesačne.

Pokiaľ sa pozrieme na výsledky v rámci celej Európskej únie, jedlo obsahujúce mäso si nemôže dovoliť aspoň každý druhý deň necelých 10 % ľudí. V prípade Slovenska ide takmer až o polovicu, čo je najviac v celej únií.

O niečo lepšie sa darí Maďarsku so 45 % a Bulharsku so 40 %. Stále však ide o nelichotivú štatistiku. Naopak, najnižší podiel sa zaznamenal v Írsku (4 %), na Cypruse (5 %) či v Portugalsku (6 %).

V rámci obyvateľov Európskej únie si Slováci môžu pokrmy z mäsa dopriať najmenej krát za týždeň. Zdroj: pexels.com

Nejde o prvýkrát, kedy sa Slovensko umiestnilo na chvoste rebríčka. Príkladom je nedávny prieskum, ktorý sa zameral na blahobyt všetkých 27 členských krajín Európskej únie. Ako uvádza portál Refresher news, poslednú trojicu uzatvorilo Chorvátsko so Slovenskom a s Gréckom.

Z daného prieskumu vyplýva, že Slovensko by mohlo zlepšiť svoje výsledky, ak by sa viac zameralo na zvyšovanie blahobytu svojich občanov prostredníctvom efektívnych sociálnych, ekonomických a vzdelávacích politík. Prioritou by tak pre nás malo byť zvyšovanie životnej úrovne a znižovanie sociálnej nerovnosti.

Výnimku netvoria ani celosvetové štatistiky, v rámci ktorých sme opäť obsadili nelichotivé priečky. Jedna z nich sa zamerala na školstvo. Zahŕňa 64 krajín z celého sveta. Vyplýva z nej, že tvorivé myslenie slovenských žiakov je podpriemerné. Môžu za to najmä staré učebné osnovy, ktoré sa v mnohých prípadoch v našich školách vyučujú, informuje STVR.

Lepšie nie sú na tom ani ostatné skupiny

Slovensko si dobre nevedie ani bez ohľadu na výšku príjmu. Jedlá zahŕňajúce mäso si v rámci celej populácie nemôže dovoliť aspoň každý druhý deň 18 % ľudí, dodáva Forbes. Ide o tretiu najvyššiu hodnotu v Európskej únií.

O niečo horšie sú na tom Rumuni (23 %) a Bulhari (20 %). V prípade našich českých susedov ide len o sedem percent. Rovnako lepšie sú na tom aj ohrozené skupiny, kde si pravidelnú konzumáciu mäsa nemôže dopriať 22 % výskumnej vzorky.

Inflácia ovplyvnila jedálniček viacerých ľudí. Zdroj: pexels.com

„Schopnosť dovoliť si každý druhý deň jedlo s mäsom, rybou alebo vegetariánskym ekvivalentom patrí medzi položky sledované na úrovni domácnosti pri výpočte miery závažnej materiálnej a sociálnej deprivácie,“ vysvetľuje Eurostat.

„Ide o jeden z hlavných ukazovateľov Európskeho piliera sociálnych práv,“ dodáva štatistický úrad.

Čaká nás zlacňovanie potravín?

Momentálne sa inflácia nachádza v bode, kedy dosiahla najnižšiu mieru za posledné tri roky, píše portál tvnoviny.sk. Pocítiť sme to mohli už aj v obchodoch pri nákupe niektorých potravín.

Medziročne najvýraznejšie klesli ceny za živočíšne výrobky, ako syry, vajcia či mlieko. Kupujúci síce ušetria len pár centov, avšak daný pokles už stihli zaznamenať.

Nie všetky ceny však išli smerom nadol. O približne dva a pol percenta zdraželi sladké výrobky, ako cukor, med, džem alebo čokoláda. Súvisieť to môže s nárastom burzových cien kakaa.

Slováci počas uplynulých mesiacov pocítili zníženie cien niektorých potravín. Zdroj: pexels.com

O viac ako štyri percentá zdraželo aj ovocie. Výnimku netvoria ani položky, ako chlieb, ryby či mäso. Aký vývoj cien nás teda v najbližšom období čaká?

„Ceny potravín budú podľa našich predikcií v najbližších mesiacoch na pozitívnej trajektórii, v tom zmysle, že by mohlo dôjsť aj k zlacňovaniu, predovšetkým v tých letných mesiacoch, kde to očakávame predovšetkým v kategóriách ovocia a zeleniny,“ tvrdí pre tvnoviny.sk analytik Slovenskej sporiteľne Martin Horňák.

Slováci si polepšili aj v rámci výdavkov na bývanie. Dopomohli tomu najmä nižšie ceny za energie.

1 4 5 6 7 8 326