…ako bude doma?

Doma je dobre …a už dávno to tak optimisticky nevyzeralo. Tento rok bude nad očakávania. Prečo? Pokúsim sa zamyslieť a zhrnúť dôvody, prečo považujem odhady rastu slovenskej ekonomiky v tomto roku za konzervatívne a prečo verím v dobré, oveľa lepšie čísla. Predložím názor optimistu. Priestor pre pesimistov je nekonečný a nebudem sa na túto stranu v tomto príspevku pozerať. Tí s temným pohľadom majú obľubu u poslucháčov a čitateľov nadštandardnú. Akosi sa nám žiada negatívneho pohľadu. Tak, táto úvaha bude iná.

 

 

Slovenská ekonomika tento rok naplno zožne efekt prijatia eura. Euro tendujúce k parite s dolárom je bezpochyby pre exportne orientovanú ekonomiku výhoda. A to veľká. Aj keď ide o sprostredkovaný efekt cez export našich kľúčových obchodných partnerov, nemecký boomujúci vývoz nám pridá k tvorbe HDP na strane nášho exportu nezanedbateľné desatiny percenta. Bude viac práce ako vo finalizujúcich podnikoch, tak aj u dodávateľov. Automobilky pokoriace miliónovú úroveň počtu vyrobených kusov automobilov nebudú jediné, kto si siahne na rekordné predaje.

 

Efektom bude razantnejší pokles nezamestnanosti. Táto klesá pomaly už dlhšiu dobu, tento rok by sme mohli vidieť lepšie čísla a zrýchľujúci sa trend. S tým sa spája viac kupujúcich, viac spotreby a teda viac v peňaženkách nás všetkých. A v tých peňaženkách by mohlo byť viac peňazí ako v predošlých rokoch výraznejšie. Pozoruhodnú sumu prileje pokles úrokových sadzieb. Hypotéky zlacneli výrazne a tento trend bude ešte chvíľu pokračovať. Celkovo by do spotreby domácnosti mohol priniesť až 300 miliónov eur, čo je slušná suma. Podobný dopad bude mať aj pokles sadzieb spotrebných úverov, hoc rozsah bude menší. Ešte väčší dopad by mohol mať pokles cien pohonných hmôt ťahaný prepadom cien ropy. Tu by prínos atakoval pol miliardy a dopad by bol veľmi širokospektrálny, majúci multiplikatívny efekt. Výdavky klesnú všetkým, pre ktorých je doprava nákladom v ich činnosti. Títo to prenesú do cien svojich tovarov alebo služieb, prípadne im to navýši zisk a to umožní zamestnať ďalších ľudí alebo pridať na výplate súčasným zamestnancom. Dúfajme, že tento stav chvíľu potrvá. Je tu aj predpoklad poklesu cien ďalších energií. Na účtoch domácností za spotrebu energie budú nižšie sumy, čo tiež podporí spotrebu. Pritom rast miezd, aj keď nie vysoký bude pokračovať. Krátkodobá deflácia sa nejaví nijak devastujúca.

 

Tieto faktory snáď privolajú jav dlho nevidený, roky sa skrývajúci, nezvestný a pritom pre ekonomiku blahodárny. tzv. pozitívny sentiment. Nálada spotrebiteľov vo svojej negatívnej podobe predchádza pád do priepasti a v pozitívnom odtieni obdobia radostné a štedré. Alebo ich tvorí? Čo je prvé, chuť nakupovať alebo vyššie tempo ekonomického rastu? Či skôr naštartovaná ekonomika podporuje chuť nakupovať? Ďalšie Kolumbovo vajce… a vlastne diskusia nie podstatná, lebo jej výsledok, nech je akýkoľvek, hovorí o jave naskrz pozitívnom. Pozitívny sentiment môže dať ekonomike krídla. Viac sa bude kupovať, viac sa bude požičiavať a aj vyrábať. To je predpoklad na viac napísaných kníh, viac natočených filmov, viac divadiel… na lepšie časy. Doma bude tento rok lepšie.

 

 

 

 Peter Bobik

Alchýmia zelených nápojov

 

Nech už je váš denný jedálniček akýkoľvek, čoskoro zistíte, že tzv. smoothies si v ňom nájdu svoje miesto. Jedná sa o rýchly a oživujúci nápoj. Môže byť ideálnymi raňajkami, pokiaľ nie ste zástancom omelety so slaninou. Zdravo zaženie hlad kedykoľvek počas dňa. Ak je navyše vylepšený rôznymi druhmi semiačok, zďaleka svojou nutričnou hodnotou predstihne typický obed z kantíny. No a v prípadoch, kedy by ste siahli do tajných domácich zásob čokolády, môžete rovnako spokojne servírovať tomu hladnému dieťaťu vo vás dekadentnú višňovo-čučoriedkovo-malinovo-banánovú zmes s kúskom vanilky, medom a prírodným kakaovým práškom alebo bôbmi.

 

 

Ak sa mi podarilo zaujať vašu pozornosť, dovoľte mi zobrať vás ešte o kúsok ďalej. Majme na pamäti, že listová zeleň je hlavnou hviezdou vďaka vysokému obsahu fytochemikálií, proteínov, vitamínov a antioxidantov. Keď sa vám podarí premeniť dve plné dlane zelených listov na chutný nápoj, zásobujete tak svoje telo výživou, ktorú by inak bolo náročné zaradiť do denného stravovania. Avšak aj ja si veľmi dobre spomínam na časy, kedy som odmietala pridať čo i len jeden špenátový lístok, pretože môj smoothie by bol – nuž, zelený. Všetko, čo k tomu dodám – je to len vo vašej hlave. Pár experimentov a rýchlo prídete na to, aký pomer sladkého ovocia a zeleniny vám vyhovuje. Inými slovami, budete piť šalátové lístky s uhorkou a stále to bude chutiť ako banán s mangom -samozrejme, iba v prípade, ak pridáte aj banán s mangom.

 

 

Je vhodné začať s menším kúskom uhorky a nikto si to ani len nevšimne, keďže nemení výrazne ani farbu, ani chuť. Každý smoothie znesie za hrsť zelených listov, pretože takmer vôbec nie je badať ich vplyv na chuť. Výber listov nechám na vás, no rukola je skôr pre extrémistov. Podobne môžete slobodne pridávať prášok z koreňa maca alebo akýkoľvek iný zázračný prášok s menej ako lahodnou chuťou. Zopár bazalkových alebo matových lístkov pridá jemný chuťový akcent, pomôže s detoxom a poteší vaše telo. Taktiež sa nehanbite používať ingrediencie, ktoré ste doteraz mohli mylne považovať za odpad – zelené časti mrkvy, petržlenu, reďkovky, kalerábu alebo červenej cvikly. Stopkám a listom týchto rastlín sa neprávom nedostáva našej pozornosti, chutia výborne a obsahujú až dvojnásobok blahodarných látok v porovnaní s ich koreňmi. Vhoďte do mixéra kúsok zázvoru, ak váš imunitný systém potrebuje povzbudiť a nezabudnite pridať vodu. Prisypte za polievkovú lyžicu čerstvých výhonkov a sledujte, ako vaše telo zožne ich silu. Jeden až tri dni naklíčené šošovicové, mungo, reďkovkové, ľanové alebo sezamové semiačka sú vďaka svojim životodarným účinkom považované za superpotraviny.
Telu dodáte širokú a rôznorodú paletu esenciálnych látok striedaním druhov zelení. Ku kapustovej zelenine, často nazývanou bojovníkom proti rakovine, patria ako názov napovedá kapusta, rukola, brokolica a kučeravá kapusta. Do čeľade láskavcovitých spadajú špenát, cviklové listy alebo aj mangold, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi. Medzi astrovité patria rímsky šalát alebo púpavové listy, známe ako kalcium bez kráv. Listy zeleru a koriandra sú z čeľade mrkvovitých rastlín, charakteristických silnou arómou a chuťou, ktorú neprekryje ani banán, pokiaľ ju zrovna neobľubujete. Ak ste na tom podobne ako ja, vystačíte si rovnako s mrkvovou zeleňou.
Zdravé tuky sú všeobecne vítaným prvkom vo vyváženej strave. Ak sú pridané do nápoja, darujete si plný účinok vitamínov rozpustných v tukoch. Používaním už jednej čajovej lyžičky panenských prírodných olejov ako napríklad kokosového si zvýšite dlhodobo energiu a vyrovnáte výživnú hodnotu zmesi. Existuje však aj druhý spôsob, a to pridaním lyžičky semiačok – chia, ľanových i konopných, alebo to vyriešite kúskom avokáda. Ak máte doma výkonný mixér, tú istú službu vám preukáže aj zopár kešu orieškov alebo mandlí, ktoré navyše dodajú nápoju zamatovú chuť.

 

 

Korunu denného pohára zdravia vám dá jar samotná. Počúvnite svoju divokú stránku a nazbierajte si zopár čerstvých extra prísad žiariacich jarnou energiou a vitalitou. Púpavové lístky, skorocel, žihľava, ďatelina aj sedmokrásky sú iba niekoľkými zo širokého množstva voľne rastúcich jedlých rastlín, ktoré isto vykúkajú i vo vašej predzáhradke. Za zelenú farbu zodpovedá chlorofyl, je ich životnou miazgou, ktorá absorbuje slnečné svetlo. Ak telu dodáte tieto listy, prebudia prapôvodné informácie zakódované v každej jeho bunke. A vedzte, že tento životný impulz nenecháva priestor nazvyš chorobám ani degenerácii. Skúmajte, čo rastie naokolo, inšpirujte sa, skúšajte a ďakujte Matke Zemi za každý z jej darov vo vašom mixéri. Získate tak poslednú tajnú prísadu.

 

Soňa Zajačeková

 

Pre zoznam jedlých voľne rastúcich rastlín a viac o téme navštívte stránky Divokej Kuchárky.
Ak potrebujete nový mixér a neviete, po akom siahnuť, nehľadajte ďalej. Férovú cenu a silný výkon nájdete na cestaksebe.com.

Morálka musí byť na všetkých úrovniach biznisu

Je pravda, že bežný ľud je čistý, nevinný a dobrý a tí hore sú skazení, márnotratní a nemorálni? Alebo je to iba o určitom neuvedomení si väčšiny, že by sa po nástupe do vysokej pozície sama zmenila na nemorálnu? Je strata sebareflexie, pokory a morálky vecou priveľkej slobody, s ktorou si ešte nevieme poradiť alebo niečím, čo je tak prirodzené, ako akákoľvek iná ľudská nedokonalosť?

 

 

Hoci to tak znie z úvodu, nezastávam tvrdenie, že “tí hore” sú skazenejší, ako väčšina “tam nižšie”. Platí totiž, že aj horných desať percent sú obyčajní ľudia s celkom obyčajnými vlastnosťami, možno sa iba ich benevolentnosť k morálke prejavuje o to väčšmi, že sú viac na očiach verejnosti a majú viac slobody. Je nevyhnutné uvedomiť si, že zatiaľ, čo kritizujeme kroky ostatných, my sami zlyhávame vo veľmi podobných prípadoch. Ten riaditeľ si nerobí svoju prácu dosť dobre, ale berie za to vysoký plat; ale čo ten murár, ktorý dostane mzdu, avšak svoju prácu vyslovene odflákne? Je jeho vina menšia alebo menej významná, keď nejde o veľké peniaze a veľkú firmu? Veď zodpovednosť má byť univerzálny pojem, bez akosti a úrovne. Nie je ťažké dospieť k záveru, že ten, kto nekoná morálne, zodpovedne a cnostne v každodenných malých veciach, nebude iný ani vo veľkom svete. Je však pravdou aj to, že človek žijúci v prebytku má viac možností uvedomiť si, že už nemá právo myslieť iba na seba a človek pociťujúci zásadný existenčný nedostatok musí niekedy voliť menšie zlo pred tým väčším.

 

Morálka v bežnom živote i biznise idú ruka v ruke, nie je medzi nimi rozdiel. Čím je však človek úspešnejší a v našej spoločenskej hierarchii vyššie, tým má zodpovednosť za viac vecí. Okrem iného aj za to, ako budú rozmýšľať a konať jeho priaznivci. A práve toto je možné považovať za jeden z priestorov, v ktorom nie je miesto na alibizmus prislúchajúci deťom v škôlke, ale na uvedomenie si vlastnej veľkej zodpovednosti za okolie, v ktorom žijeme. Praktickou ukážkou tohto konceptu je skutočnosť, že firmy sú tvorené ľuďmi podobného charakteru. Keď vojdete do typickej charitatívnej organizácie, nebude prekvapením, keď v nej nájdete morálne vyspelých ľudí s veľkým sociálnym cítením. A nebude prekvapením, keď prídete do treťotriedneho autoservisu a stretnete sa v ňom s aroganciou, hlúposťou a neprofesionalitou u manažérov i pracovníkov. Aký je šéf, takí sú aj jeho podriadení a ako spoločenstvo majú veľký vplyv na svoje okolie. A môžu ho meniť k horšiemu alebo k lepšiemu, stagnácia je v tomto prípade iba ilúzia podmienená alibizmom.

 

Je na nás, aby sme si uvedomovali potrebu vlastnej pokory, potrebu morálneho uvažovania a konania a sami v sebe prebudili hlas svedomia a aktívne mu naslúchali. Nedokáže to každý, vyžaduje si to nielen inteligenciu, ale aj skúsenosti, pády i vzostupy a neustále vedomie vlastného miesta vo svete. Ale ten, kto takto dospeje, je sám o sebe veľkou šancou k tomu, aby sa pomery začali meniť k lepšiemu.

 

 

Erik Stríž

Peugeot 508 SW – Francúzska predstava luxusného kombi

Nový Peugeot 508 SW je plný ambícií stať sa typickým predstaviteľom segmentu D s nadštandardnou mierou komfortu, bezpečnosti a techniky. Variant SW má ambície možno ešte trocha vyššie a svoje klady zdôrazňuje pri každom osobnom kontakte.

 

Peugeot 508 sedan a SW sú pre automobilku veľmi významné projekty. Verejnosti odkazujú, že aj Francúzi majú záujem o zákazníkov doteraz uprednostňujúcich nemecké prémiové automobily, okrem toho nová 508 predstavuje víziu dizajnu kompletného modelového portfólia v blízkej budúcnosti. Variant SW, ktorý nemož­no označiť inak ako skvostný, môžeme pokojne považovať za veľmi reálnu hrozbu aj pre BMW, Audi a Mercedes-Benz. Kde sa v Peugeote berie toľko odvahy?

Peugeot 508 SW je už na prvý pohľad majestátny automobil, ktorý svoju vyspelosť dokazuje v prvom rade prepracovaným dizajnom. Tomu venovala automobilka veľkú pozornosť, pretože práve on má potenciál osloviť aj ľudí, ktorí doteraz pred francúzskymi automobilmi skôr uhýbali pohľadom. Do očí udiera prepracovaný dizajn predných svetlometov, atraktívny profil, ladné krivky karosérie a rozumné množstvo použitých chrómových doplnkov, ktoré dotvárajú prémiový charakter vozidla.

 

Nový model 508 (sedan aj SW) sa bude môcť pýšiť vyspelou technikou, ktorou automobilka potvrdzuje záujem o vstup do prémiovej kategórie. Záujem technicky zdatnejšej verejnosti je orientovaný predovšetkým na efektívne pohonné jednotky vyhovujúce norme Euro 6, parkovaciu kameru napojenú na veľký dotykový displej na stredovej konzole v interiéri a tiež funkciu sledovania mŕtveho uhla. Práve takéto detaily sú to, čo tvorí rozdiel medzi štandardným a skutočne dobrým autom.

Inovácie vonkajšej podoby automobilu sú zreteľné na prvý pohľad a zaregistruje ich aj menej skúsené oko, avšak stále sa drží pred pár rokmi zavedeného veľkého rebrandingu značky a jej modelov. Nové sú predné i zadné svetlá (vpredu už aj s kompletnou LED technikou), maska chladiča s logom automobilky uprostred, vodorovnejšia predná kapota, mierne sa zmenili aj nárazníky. Skrátka, model 508 prešiel významnými zmenami, ale naďalej si udržiava svoj pravý charakter. Identifikácia značky je takisto stále bezproblé­ mová a s inými automobilmi si Peugeot určite nespletiete.

 

Interiér novinky, ktorá sa v septembri dostala k prvým majiteľom, veľmi zreteľ­ ne dáva najavo, koho chce automobilka zaujať. Nemci majú vážnu konkurenciu, pretože interiér Peugeotu je na veľmi vysokej úrovni a platí to nielen pre po­ Nové automobily New Cars 19 užité materiály a lícovanie jednotlivých prvkov, ale aj o technologickú výbavu a celkovú ergonómiu šoférovania. V modeli 508 automobilka neuplatnila koncept i-Cockpit, ktorý úspešne používa v menších automobiloch z dôvodu šetrenia priestoru, pretože tu ho je dostatok. Zaujme robustný stredový tunel a celá konzola uprostred, ktorá je po novom nositeľom až 7-palcového dotykového displeja. Rozmerná lakťová opierka celkom tradične ukrýva veľký ukladací priestor a pred ňou našli svoje miesto ovlá­ dače na čele s vysokou rýchlostnou pákou. V tomto detaile ide Peugeot proti trendu minimalizácie. Prevodovka bude v základe 6-stupňová manuálna, vo vyššej výbave nachádzame 6-stupňový automat EAT6.

 

 

Pred volantom nachádzame klasické ručičkové ukazovatele v elegantnom dizajne a medzi nimi farebný displej informujúci o stave vozidla, aktuálnej jazde a poskytujúci základné navigačné pokyny. Do sveta prémiovosti a zvýšeného komfortu sa automobily posúvajú vďaka pokrokovej výbave za príplatok. V prípade Peugeotu 508 ide o funkcie ako bezkľúčové nastupovanie a štartu, 4-zónová automatická klimatizácia, natáčacie Full LED svetlomety, automatická parkovacia brzda či vyspelý multimediálny, komunikačný a servisný systém v palubnom počítači.

 

V ponuke predajcov sa objavia benzínové a naftové pohonné jednotky. Pozornosť si získava najmä Euro 6 benzínový motor 1.6 THP 165 S & S s výkonom 165 konských síl a 2-litrový BlueHDi 150 BVM6 na naftu, ako aj silnejší variant BlueHDi 180 s automatickou prevodovkou EAT6.

 

 

Erik Stríž

Za hranicami startupu

My všetci sme oboznámení s nedávnymi úspechmi počiatočných verejných ponúk technologických spoločností, ako aj rozsiahlymi akvizíciami malých startupov verejne obchodovateľnými technologickými spoločnosťami. Zdá sa, že v správach zakaždým počujete o akomsi malom startupe s miliónmi užívateľov, ktorý sa práve predal za miliardy, nie milióny… Keď si dáme dokopy jedna a jedna, prídeme k záveru, že useri sú dnešnou hlavnou devízou. To platí, a zároveň aj nie.

Príliš veľa dnes začínajúcich technologických startupov sa snaží imitovať úspechy spoločností ako Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, atď. Vytvorenie udržateľného startupu je však neuveriteľne náročný projekt, skutočnú firmu totiž tvorí omnoho viac než dostatok užívateľov a počet zobrazení. Technologické odvetvie je plné neúspešných startupov, aj keď mnohé z nich boli v ranných fázach získavania užívateľov veľmi úspešné. Spoločnosti, ktoré sa na trhu udržali, však pochopili význam zoradenia užívateľských dát, na ktorom si vybudovali meno.

 

Pre tých, ktorí prekonajú počiatočné obvyklé prekážky a vytvoria startup so základnými finančnými prostriedkami, solídnym biznis plánom a ľudskými zdrojmi ponúkame zopár odporúčaní, ako úspešne prejsť od startupu k niečomu trvalejšiemu. Ak sú vašim produktom softvérové alebo webové užívateľské aplikácie a chcete, aby boli klúčom k vášmu úspechu, uistite sa, že investujete do databáz zavčas a často. Je dôležité si uvedomiť, že ponúkať „merateľné údaje“ znamená viac, než rozšíriť hardvér v prípade zvyšujúceho sa počtu užívateľov, pretože tieto údaje hrajú dôležitú rolu počas všetkých startupovych fáz. Prehľadné zoradenie dát nielen zvyšuje hodnotu firmy, ale tiež určuje rýchlosť, akou budete napredovať. Peter Drucker je autorom slávneho výroku: „Nemôžeš riadiť niečo, čo sa nedá zmerať“. Neštruktúrované a zle naformátované dáta sú nemerateľné a nakoniec zostanú iba na prítaž.

 

Akonáhle spustíte vašu aplikáciu, je nevyhnutné získať okamžitú spätnú väzbu ohľadne jej funkčnosti; na čo sa vaši zákazníci zameriavajú a na čo nie? Pochopenie potrieb vašich zákazníkov poskytuje najväčšiu príležitosť speňažiť vaše služby. Potreby zákazníka často nie sú jasné a nezodpovedajú očividnému a logickému riešeniu, ku ktorému ste pôvodne smerovali. Zdá sa totiž, ze skutoční online užívatelia pri výbere aplikácií vždy na logiku zabúdajú. Vaša iracionálna užívateľská základňa a neustále napredovanie konkurencie robia schopnosti rastu a reštrukturalizácie nevyhnutnými počas spustenia akýchkoľvek prelomových prvkov. Možno bude nutné navrhnúť inú prihlasovaciu stránku pre novú skupinu užívateľov, aby ste sa stali konkurencieschopnými voči ponú­ kateľom podobných služieb. Súčasne možno budete musieť rie­ šiť pokles v návštevnosti, ktorý sa vám podarilo odhaliť pomocou užívateľských analýz. Možno budete musieť ponúknuť dodatočné reporty, po ktorých užívatelia prahnú, aj keď ste na začiatku reporting nevnímali ako žiadanú funkciu. Čokoľvek vás čaká, musíte to naplánovať, vytvoriť, vyskúšať a vyrobiť v priebehu týždňov, ba dokonca dní.

 

Jediným spôsobom, ako to stihnúť, je správne triedenie dát už od začiatku. Najprv si to premyslite. Nakreslite si to. Predstavte si to. Vytvorte si návrh databázy pomocou nástrojov ako OmniGraffle alebo ceruzka a papier, moji osobní favoriti. Rozdeľte časti tak, aby logicky dávali zmysel a vytvárali vzťahy s rôznymi dátovými bodmi. To vám umožní kombinovať údaje v prospech toho, o čo sa súčasne a v budúcnosti usilujete. Vaša aplikácia bude počas vývoja vyžadovať isté úpravy, no úpravy vo vopred dobre premyslenej databáze sa veľmi líšia od pokusov preorganizovať ju celú kvôli nedostatočnému prvotnéhemu návrhu. Nie je nič rizikovejšie ako reštrukturalizácia celej databázy v spustenom výrobnom prostredí a nič zložitejšie, ako zvládnuť to bez dlhých výpadkov.

 

Treba mať na pamäti, že reštrukturalizácia databázy sa nevzťahuje len na refactoring jej schémy. Vývojár musí tiež sprístupniť všetky existujúce kódy na používanie novej schémy a potom preniesť všetky dáta zo starej schémy do novej. Obvykle predošlá schéma nie je schopná sústrediť všetky údaje potrebné na naplnenie novej bez manuálneho zásahu. Toto všetko sa musí odohrať predtým, než sa váš produkt dostane na trh a začne znova zhromažďovať informácie. Stiahnutie produktu počas tejto doby z webu môže mať nepriaznivý vplyv na dlhodobý úspech vášho podnikania. Zatiaľ, čo sa nedá používať, vaši konkurenti napredujú. Pri správnom plánovaní ste síce schopní minimalizovať trvanie výpadkov, avšak výpadkom by ste sa mali vyhýbať, pokiaľ je to možné. Starbucks zašiel tak ďaleko, že vykonáva údržby svojich kaviarní počas ich prevádzky, aby zákazníci neboli nútení zmeniť svoje návyky a nezatúlali sa do vedľajších miestnych kaviarní čo i len na jeden deň. Použitie rovnakej taktiky v prípade vašej aplikáciu zaručí, ze vaši užívatelia zostanú tým, čím sú – vašimi užívateľmi.

 

Dobre premyslená a dobre štruktúrovaná databáza, ktorá má schopnosť reagovať na potreby v podobe jasných a veľavravných údajov je kľúčom k udržaniu si existujúcej užívateľskej základne, jej rozšíreniu a zvyšovaniu náskoku pred konkurenciou. Technická podpora a detailné príklady toho, ako LivePage využíva dáta vo svoj prospech na stránke horseshows.net nájdete na blogu blog.horseshows.net/data.

 

AeroMobil znamená revolúciu v osobnej doprave

Koncom osemdesiatych rokov minulého storočia vládlo v Československu predrevolučné dusno. Režim dodýchával, ale napriek tomu sa mnoho ľudí pozeralo smerom k západným hraniciam, za ktorý- mi čakala vytúžená sloboda. V tomto čase, keď bol podozrivý už aj dlhší pohľad smerom do Rakúska, vzniklo mnoho nápadov ako prekonať dobre chrá- nenú hranicu na západe Slovenska. Podaktorí to skúšali balónom, niektorí loďou, iní klzákmi, či len tak po vlastných. Tu niekde sa dá nájsť aj zárodok myšlienky lietajúceho auta AeroMobil, ktoré malo autorovi otvoriť cestu k slobodnému svetu.

Štefan Vadocz pre United Life 04
(44) | CCO Aeromobil | Bratislava

 

Štefan Klein, v tom čase študent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, ktorá bola po „strojarine“ jeho druhou v poradí, si vybral tému lietajúceho auta pre svoju diplomovú prácu. Chopil sa inžinierskej a dizajnovej výzvy, ktorá nedala v minulom storočí spávať ani ľuďom ako bol Henry Ford, ktorý v roku 1940 predpovedal, že k spojeniu auta a lietadla raz musí prísť. Prišli prvé koncepty, modely, rôzne cesty vývoja bez transformácie a tiež s ňou. Zamatová revolúcia oslobodila krajinu a otvorila vzdušný priestor nad krajinou. To dodalo vývoju ďalší impulz, pretože pre človeka z leteckej rodiny neexistuje krajší pocit ako byť vo vzduchu a lietať slobodne ako vták. Po dvadsiatich rokoch vývoja a úspešných letových skúškach s AeroMobilom 1 a 2 vzniká samostatná spoločnosť, do ktorej vstúpil najprv ako investor a „biznis anjel“ Juraj Vaculík. Od začiatku bol nadšený myšlienkou nového produktu, ktorý má šancu spôsobiť revolúciu vo svete dopravy. Financoval a spolu so Štefanom Kleinom koordinoval konštrukciu pred-prototypu AeroMobilu 2.5. V súčasnosti Vaculík vedie spoločnosť už ako jej CEO. V čase, keď vznikali prvé koncepty AeroMobilu bol študentským lídrom revolúcie a pomáhal vytvárať demokratický priestor na Slovensku. So Štefanom Kleinom sa spoznali počas vysokoškolských štúdií a v roku 2010 spojili svoje sily pre projekt, ktorý vznikal najprv v garáži. O tri roky neskôr, keď dokončili pred-prototyp 2.5, nastal zlom.

 

 

Rok 2013 bol pre AeroMobil vstupom na globálnu scénu. Projekt, ktorému spočiatku verilo iba zopár nadšencov, zaujal na globálnej konferencii leteckých inžinierov SAE AeroTech v Montreale odborníkov z NASA a zo spoločnosti Boeing. Po prezentácii videa pred-prototypu AeroMobilu 2.5 sa strhla lavína záujmu nielen odborníkov, ale najmä svetových médií ako CNBC, New York Times, Reuters, Wired či Neue Zurcher Zeitung. Prišli prvé nezáväzné objednávky a ponuky na investovanie do projektu. V hangári AeroMobilu je každý deň veľmi živo. Spoločnosť v súčasnosti testuje predvýrobný prototyp AeroMobil 3.0, ktorý je vyrábaný tak, aby splnil certifikačné normy v kategórii ultra ľahkého lietadla a limitovanej edície automobilu M1. Zakladatelia spoločnosti veria, že vďaka skúsenostiam tímu a odbornému zázemiu, ktoré na Slovensku a v okolí existuje, dokážu vozidlo certifikovať a pripraviť na prvé dodávky od roku 2016. Práve prostredie, v ktorom AeroMobil vzniká, dodáva všetkým v tíme optimizmus. Na Slovensku boli doteraz úspešne certifikované populárne modely ultra ľahkých lietadiel Shark a Dynamic, ktoré majú svojich zákazníkov po celom svete, vzniká tu zároveň prototyp unikátneho športového auta Praga. V Českej republike je skúsenosť s leteckou a automobilovou výrobou je celosvetovo ojedinelá; je sa teda o čo oprieť.

 

Klein a Vaculík radi hovoria o AeroMobile ako o inovácii vyššieho rádu. Veria, že AeroMobil spôsobí revolúciu vo svete osobnej dopravy, ktorá už dnes testuje limity infraštruktúry, ktorú máme k dispozícii. A pritom len 3% povrchu Zeme sú pokryté cestami alebo železnicami. Ľudstvo navyše nedokáže budovať cesty rýchlej­ šie. Rast populácie je dynamickejší ako naša schopnosť stavať nové dopravné spojenia. Vozidlo ako AeroMobil môže časť osobnej dopravy preniesť do vzduchu, efektívne vyriešiť problém preplnených ciest a spojiť oblasti bez cestnej infraštruktúry. Lietajúce auto totiž predstavuje podľa výskumov SAE najefektívnejšiu alternatívu prepravy do 700 kilometrov a najlepšiu možnosť osobnej dopravy od dverí k dverám. Dopravné zápchy na cestách a preplnené letiská sa tak môžu stať minulosťou. AeroMobilu stačí na vzlet a pristátie dvesto metrov trávnatej plochy a dokáže zaparkovať na bežnom parkovacom mieste. V budúcnosti, vďaka technológii, ktorá je už dnes dostupná, by mal mať schopnosť autonómnej prevádzky

 

Je to zároveň vozidlo, ktoré si zaslúži novú kategóriu, podobne ako motocykel, ktorý nie je motorovým bicyklom ani dvojkolesovým autom. Názov kategórie sa ešte neustálil a lavíruje medzi „roadable aircraft (cestné lietadlo)“ a „advanced flying automobile (pokročilý lietajúci automobil)“.

 

 

K vlastnej kategórii je pravdepodobne dlhá cesta, avšak prvé kroky smerom k európskym inštitúciam ako EASA (European Aviation Safety Agency) a JRC (Joint Research Centre) boli urobené. V súčasnosti spoločnosť vytvára tiež štruktúry, ktoré umožnia rozšíriť mož­ nosti financovania projektu a tým akcelerovať jeho vývoj a prípravu potrebnej legislatívy. Finalizuje aj svoj advisory board, ktorý pozostá­va zo svetových rešpektovaných odborníkov na automobilový a letecký priemysel, biznis a legislatívu.

 

Spoločnosť stojí v súčasnosti pred vstupom do ďalšej fázy, kedy po predstavení prototypu otvorí ďalšie možnosti externého financovania projektu z troch základných oblastí:

• Privátne financovanie individuálnych investorov, ktorí majú záujem investovať do inovatívneho odvetvia a podporiť vznik nového trhu.

• Verejné zdroje EÚ na podporu výskumu a zefektívnenie dopravy alebo inštitucionálni investori, privátne fondy a pod.

• Strategické partnerstvo s výrobcom technológií, ktorý bude v inovácii vidieť možnosť obohatenia svojho výrobného programu.

 

Investori AeroMobilu veria a zaujímajú sa o to, ako spustiť pozitívne zmeny vo svete osobnej dopravy. Tím spoločnosti má za sebou prvé prezentácie pre investorov v Silicon Valley, záujemcov o výrobu z Číny, či prvé ohlasy zo Saudskej Arábie. Je však stále otvorený ďalším investičným ponukám a financovaniu napríklad cez privátne fondy.

 

 

 

Filip Kulišev: „Slovensko je moja krajina a vždy ňou ostane.”

V roku 2011 ste založili značku Amazing Planet, považujete ju za slovenskú, keď má anglický názov a medzinárodný úspech?

Keď sme hľadali názov projektu, tak bolo jasné, že sa to musí orientovať tak, aby to bola medzinárodná značka. Na Slovensku používame slovenský ekvivalent názvu Amazing Thailand, ale od začiatku sa to malo dobre hľadať v abecedných zoznamoch, tam bolo jasné, že áčkom by sa to mohlo začínať. Navyše vtedy bežala taká reklama na Amazing Island a to slovo “amazing” sa mi veľmi páčilo; a planéta je úplne logická. Slovo “world” sme veľmi nechceli, slovo “planet” skôr evokuje modrú planétu, teda niečo pozitívne. Alternatív bolo viac, ale takto sme sa rozhodli nakoniec.

Vstupovali ste do projektu s uceleným biznis plánom alebo to bolo skôr o vášni k foteniu a úspech prišiel až ako “odmena”?

Prišlo to až potom. Ja som do toho nevstupoval s tým, že raz budem predávať. Pôvodne to bol taký test, mali sme celkom slušný archív z dovoleniek, takých skôr amatérskych, potrebovali sme ich dať dokopy. Nakoniec vznikla prezentácia a časom aj myšlienka, že môžeme spraviť výstavu. Potom sa založili firmy a už to celé išlo. Takže nebol tam žiadny taký cieľ, že musí to fičať, ale podarilo sa.

Ste držiteľom prestížneho titulu Master QEP, uzná- vaným odborníkom a vaše diela vlastnia aj svetoví prominenti. A takisto ste určite vzorom pre tisíce fotografov u nás aj vo svete. Ste niekedy ešte konfrontovaný s potrebou vlastnej profesionálnej pokory? Máte napriek úspechom cieľ a motiváciu zlepšovať sa?

Určite, človek sa nikdy nenarodí ako majster sveta, ani tak nikdy nezomrie. Neprestáva sa učiť na vlastných chybách a ďalej sa formuje. Inšpiraciu hľadám medzi ľuďmi, ktorí mi dodávajú energiu. Tu teda nie je žiadna taká konečná, žeuž som všetko dosiahol. Ten, kto to povie, v podstate už skončil.

Máte v tejto chvíli niekoho, komu ste mentor? Ak nie, plánujete niekedy v budúcnosti posunúť svoje znalosti aj iným fotografom?

Určite. Mám okruh ľudí, ktorí sledujú to, čo robím a v rámci možností im rád pomáham. Sú to väčšinou mladí ľudia. Ale nie, nerobím žiadne školenia alebo nejaké semináre. Jednak na to nie je veľmi čas a možno, že ani nie som tak odborne znalý, aby som to vedel.

Neviem, myslíte?

Tak viete, sú ľudia, ktorí sú na takéto veci školení, učení a robia to roky. Mož­ no, že by som to prakticky vedel robiť, ale tá teória… To by som sa asi musel roztrhať.

Ešte k tým mladým fotografom. Je možné stať sa naozaj dobrým, aj komerčne uspešným, ak amatér nemá hned k dispozícii profesionálnu techniku? Čo je základom úspechu, je to len o fototechnike?

O fototechnike to určite nie je, tá je už dnes iba otázkou financií. Takže za tým musí byť niečo iné. Také klasické fotenie nevzniká len vďaka dobrému objektívu, ale aj treba mat na to aj veľké nadanie alebo svoj profil. Časom sa vytvorí profil a určite zohravajú úlohu aj kontakty. Nie je to teda o tom, že každý, kto má dobru techniku, bude hneď úspešný. Keby to tak bolo, tak by bolo na celom svete veľmi veľa úspešných a dobrých fotografov, i keď aj teraz ich je dosť, ale tie čísla by boli oveľa väčšie. Nie je to iba také jednoduché. V každom prípade je to kombinácia viacerých možností, či už umenia vlastného, schopnosti sa presadiť, čo tu na Slovensku v tomto prípade nie je až taký veľký problém ako v iných krajinách.

Tento rok vás čakajú ešte tri výstavy a veľa ste ich už absolvovali. Na všetkých vyzerajú tie fotky krásne a jedinečne a vyzerá to tak, že naozaj jediná vec, ktorú potrebujete k nich vytvoreniu je špičková technika. Ako ste povedali, nie je to pravda, ale koľko z vašich fotografií je nevydarených a koľko ich nakoniec uvidí verejnosť?

Nefotím všetko, to znamená, že keď vidím motív a má dobrú kompozíciu, tak to odfotím. Druhá vec, ani takto vo veľkom štýle nefotím, že by som nafotil všetko a potom z toho vyberal. Nepovažujem to za nejak mimoriadne výhodné. Skrátka, keď vidím ten moment, že je úžasný, odfotím ho, ale určite, že keď je človek v helikoptére a visí nad nejakým prameňom a úžasným motívom, tak tam tých fotografií narobí viac, ak by zlyhala technika. Takže fotím to viackrát a z viacerých uhlov, ale určite nefotím všetko. Tým pádom ani nemám žiadny drastický megavý­ber.

Koľko krajín ste dodnes navštívili kvôli foteniu? Prípadne koľko ich bolo tento rok?

Nedávno som sa zaregistroval na jednej stránke, aby som mal prehľad presne v tom, na čo sa pýtate. Doteraz to bolo 104 krajín, ale pre mňa toto číslo nie je až také dôležité. Pretože v niektorých krajinách som sa zastavil veľakrát. Nie je pre mňa dôležité navštíviť všetky krajiny planéty a povedať, že som bol všade, ale tam, kde si myslím, že je to výborné na fotenie.

Je nejaké miesto, na ktoré by ste sa vyslovene neodvážili ísť fotiť? A naopak, je miesto, na ktoré sa aj radi vraciate?

Tých je miest je veľmi veľa, či už krajiny ako Aljaška, Hawaii, Namibia, Nový Zéland, Island, Austrália, samozrejme západ USA, Antarktída, tieto krajiny sú naozaj veľmi dobre rozoberať. No a také miesta, kde sme plánovali ísť, ako Etiópia, to je veľmi drastické miesto, ale naoniec sme tam ani nešli, keďže sa začali boje. Takže to sú také miesta, kde som nebol, ale rád by som tam išiel. Uvidíme, ako to dopadne.

A existuje teda miesto, na ktoré by ste vyslovene nešli? Z obavy napríklad…

Všetky nezaujímavé miesta, tam by som nerád išel, na Balaton napríklad. Neviem vám povedať, človek chodí tam, kde ho to baví. Tých miest, kam by som ne­šiel, je asi drvivá väčšina.

Obehli ste prakticky svet a rôzne výnimočne prírodné skvosty, zdá sa vám pri nich ešte slovenská príroda zaujímavá, výnimočná?

Tak viete, národná hrdosť hovorí, že aké to tu máme úžasné a každý by chcel odo mňa počuť, že aké máme fantastické Slovensko. Do určitej miery to pravda je a ja sa tu, samozrejme, cítim veľmi dobre. Aj preto, lebo tu mám svojich kamarátov, blízkych, rodinu, Slovensko je moja krajina a vždy ňou ostane. Ale na druhej strane sa nerád pretvarujem a tvárim, že je to tu najkrajšie. Hlavne keď viem, že ako sa tu tá príroda chráni a ako sa nechráni, aj napriek tomu, že sú tu určité miesta pekné, ale nepoviem, že najkrajšie v Európe. Máme tu krásne miesta, ale ja som tak trocha zanevrel na Európu, pretože mi tu všetko pripadá veľmi podobne. Asi aj preto sa mi zdá, že čím ďalej, tým lepšie a čím vzdialenejšie, čím exotickejšie, čím menej dostupnejšie. To je pre mňa naozaj také to odtrhnutie sa od reality, taký úlet. Postupne ale zbieram aj krásy Slovenska.

Monacké knieža Albert II. sa o va- šej tvorbe vyjadril, že upozorňuje ľudí dobrej vôle na stav našej planéty. Stretli ste sa počas vašich ciest s výraznejším dopadom ľudí na životné prostredie? Z vašich fotografií sa Zem javí ako čisté a nedotknuté miesto.

Určite áno, ten zásah a vplyv človeka je veľmi veľký. Je to dané aj tým, že je čoraz viac turistov, cestovateľov, takže tí automaticky miesta, ktoré boli dlho nedostupné, nepoznané, robia ľahko dostupné vďaka internetu a vôbec kvôli celej globalizácii. To platí aj pre tie predtým náročnejšie destinácie. To má automaticky vplyv na životné prostredie, je to ale prirodzený vývoj. Ja sa snažím hľadať miesta, ktoré sú výnimočné práve svojou príjemnou scené­riou, krajinkou, štruktúrou, takže mne sa napriek všetkému stále darí nájsť miesta. Ale poznám aj takého fotografa, ktorý už prestal fotiť a navštevovať niektoré miesta, pretože ho to tam presne pre toto už prestalo baviť.

Za poskytnutie rozhovoru ďakujeme a želáme veľa osobných i pracovných úspechov.

Erik Stríž

Budúcnosť vzdelávania

Vzdelávanie sa presunulo na internet. Zrejme iba malé percento ľudí si uvedomuje, že dnes je možné študovať online na úrovni porovnateľnej so strednými školami a univerzitami. Online kurzy a prednášky pomáhajú ľudom vzdelávať sa v danej oblasti zo širekého výberu bez ohľadu na vek.

 

Pri volení prednášok si vyberáte z dvoch základných kategórií – spoplatnené a prednášky zdarma. Pochopiteľne, spoplatnené prednášky sú oveľa komplexnejšie a zahŕňajú extra funkcie. Príkladom je rozpoznávanie algoritmu vašej klávesnice pri písaní, čím sa potvrdí že ste to skutočne vy, kto absolvuje celý kurz. Navyše je tu vyššia šanca, že budete odmenení lichotivejším potvrdením o absolvovaní.

 

Potvrdenie o absolvovaní je druh certifikátu pre absolventov kurzu o jeho úspešnom zakončení, ktoré je podmienené dosiahnutím určeného počtu bodov. Celkový počet bodov je stanovený profesorom a univerzitou, ktorá kurz ponúka. Vo väčšine kurzov je celkový počet bodov dosiahnuteľný zapájaním sa do diskusií, pridávaním príspevkov na fórach, počtom ukončených kvízov a skúšok a hlavne video prednášok, ktoré hrajú klúčovú úlohu. Okrem toho je stanovený najnižší počet bodov, ktorý účastník na úspešné absolvovanie kurzu musí dosiahnuť v každej z vyššie uvedených disciplín. Na druhej strane je svetlou stránkou vačšiny kurzov možnosť absolvovať testy aj viackrát.

 

Každý kurz je vedený univerzitným profesorom a ponúka pevný bodový systém a detailné osnovy obsahujúce témy na každý týždeň. To predstavuje výhodu a cenný zdroj informácií pri výbere toho správneho kurzu, pretože si viete vypočítať priemernú dobu potrebnú na študijné aktivity, zistiť v akých jazykoch sa kurz ponúka, overiť si celkovú dĺžku jeho trvania a takisto sa dozviete viac o univerzite a profesorovi, pod ktorých záštitou sa koná.

 

Osobne som už niekoľko takýchto kurzov úspešne absolvoval a musím povedať, že zloženie skupín študentov bolo veľmi rôznorodé. Stretol som účastníkov rozdielneho veku a národností, profesijne pochádzajúcich z mnohých odvetví. Coursera a edX sú príkladmi spoločností na trhu s online vzdelá­vaním a online kurzy ponúka takisto značný počet univerzít patriacich do Ivy League.

patriacich do Ivy League. Som presvedčený, že tento druh celosvetového vzdelávania a štúdia má významný dopad v globálnom merítku. Ponúkane kurzy majú vysokú hodnotu nielen vďaka získanému potvrdeniu o absolvovaní, ktoré sa vám v budúcnosti môže veľmi zísť. Hovorí vo váš prospech pri prijímacom pohovore na univerzitu ako príklad mimoškolských aktivít, takisto ako potvrdzuje vaše vedomosti a schopnosti v danej oblasti pri výberovom procese do zamestnania. Tak či tak bude potvrdenie o absolvovaní kurzu prínosom pre vás životopis a výborným spôsobom, ako poukázať na skúsenosti získané počas kurzu.

 

Myslím si a verím, že za pomoci dnešných a budúcich technológií sa stáva predstava toho, že raz vymeníme školské lavice za webovú kameru a domáci notebook viac než reálnou. Celý tento vývoj by vskutku mohol viesť až k novej ére vzdelávania, to však záleží jedine na ľudoch a ich rozhodnutiach, ako to už väčšinou býva. Online vzdelávacie kurzy sa môžu stať pevnou súčasťou domáceho vyučovania, čo by mohlo viesť až k úplnej zmene školského systému. Kurzy na webe sú tak možno len začiatkom nového vzdelávacieho systému, ktorý je zatiaľ iba v plienkach.

 

 

 Filip Orth

Noste si teplo vnútri

Jar aj jeseň so sebou prinášajú citeľné zmeny v našich pocitoch a organizmoch. Na jar si naše telá žiadajú hocičo zelené, čo práve vzišlo z matky zeme; počas leta sme plní energie a hravo aktívni. Naša denná dávka šťastia prichádza priamo z oblohy v podobe spŕšok slnečného žiarenia. Na prelome sezón sa však obraciame smerom dovnútra, doslovne ako aj metaforicky.

 

Začíname si uvedomovať vnútornú túžbu zamýšľať sa nad tým podstatným a zároveň sa zohrievať zvnútra pomocou správnej výživy. Keď jeseň rozčechrá prvé listy, istým spôsobom sa sťahujeme z vonkajšieho sveta späť ku svojim koreňom, spájame sa opäť s našou dušou. Hodnotíme smer našich životných ciet, podľa potreby ho upravujeme a rastieme.

Predovšetkým ženy to poznajú veľmi dobre. Čokoláda je ich utešiteľkou počas celej cesty životom aj v momentoch, kedy sú zahnané dovnútra nepriaznivým počasím. Ony však vedia veľmi dobre rozpoznať ten rozdiel medzi vytváraním vnútorné­ ho tepla pomocou polievok, omáčok a dobrôt a medzi emocionálnym kompenzovaním svojich starostí a potrieb. V takom prípade je potrebná hlbšia výživa tela aj duše, ktorá sa dá získať mnohými spôsobmi. Patrí medzi ne aj pečenie chleba, ktoré sama odporúčam. Nevedela som pochopiť, prečo si viac ľudí nepečie chlieb doma, keď som zistila, že je to rýchlejšie a ľahšie, ako som si kedy predstavovala. Jediné, čo potrebujete, je zmes vašich obľúbených prísad, keďže existuje široká škála múk na pečenie, semiačok na dochutenie a vylepšenie a receptov na vyskúšanie, okrem iného zahrňujúcich prísady ako jogurt, orechy alebo mrkva. Na miesení cesta je jednoducho niečo základné a inštinktuálne a nič nepripomína atmosféru domova viac ako vôňa čerstvo upečeného chleba.

 

Takisto sa to nenazýva slepačia polievka pre dušu bezdôvodne. Pravidelným zavedením polievok do vášho jedálnička vám už nikdy viac nebude zima, ani keď bývate v pôvodných domoch s centrálnym vykurovaním, ktoré sa obvykle zapne až koncom októbra. Pridajte do nich hojne čierne korenie, kardamón, kajenské korenie, bazalku, oregano alebo škoricu a studené nohy budú minulosťou. Cesnak je tiež výborný stimulátor krvného obehu a navyše činí zázraky pre váš imunitný systém. Zvyšná koreňová zelenina vrátane cibule, kvaky, repy, cvikly a zázvoru pomôže organizmu prispôsobiť sa súčasnému ročnému obdobiu a dodá výživné látky. Zázvorový kúpeľ vás zahreje, uvoľ­ ní vaše svalstvo a pomáha predchádzať a liečiť prechladnutia a chrípky. Poľahky si ho pripravíte zmiešaním 200g pomletého zázvoru v dvoch litroch vody, ktoré slabo varíte po dobu 20 minút a následovne vylejete do pripraveného kúpeľa. Sladké zemiaky, tekvica a mrkva takisto okrem iného podporujú imunitný systém dávkami betakaroténu a hrejivou tmavooran­ žovou farbou. Medzi ďalšie obľúbené potraviny schopné telo doslova zahriať patria rukola, špenát a prekvapujúco aj mango. Orechy, semienka a ich oleje a výťažky poslúžia ako chutná a hrejivá ochranná vrstva.

 

Príchod jesene spoznám každoročne podľa času, kedy z políc opäť vytiahnem dobrú knihu a plechové škatuľky s čajmi. Zvestujú príchod magického obdobia vôní, pocitov, umenia, stretnutí a chvíľ strávených premýšľaním. Blíži sa čas, kedy sa jedlá stávajú korenistejšími, kedy si ľudia pochutnajú aj na cviklovom koláči a kedy vás rozvoniavajúce pečené gaštany vylákajú do dláždených ulíc. Aj preto na záver ponúkam malú, rýchlu a chutnú dobrôtku. Jediné, čo potrebujete, je zmiešať dva zrelé banány, 120g kokosovej/miešanej múky, sódu bikarbónu, jedno vajce, kardamón a škoricu; piecť 40 minút pri 180ºC, nasledovne nakrájať cesto na pásiky a znovu piecť 45 minút pri 150ºC a potom si už len vychutnávať vaše vlastné domáce banánové sušienky.

 

Soňa Zajačeková

Perfektný svet. Pre každú generáciu je niečo charakteristické.

A každá generácia vychováva ďalšiu generáciu, pre ktorú sú typické určité druhy správania, hodnoty či vlastnosti. Vonkajšie podmienky, platné spoločenské normy a daná doba generáciu formuje a dotvára. Ľudia žijúci dnes v krajinách OECD sa v podstate ešte nikdy predtým nemali lepšie. Každý má možnosť voľby a slobodu rozhodnúť sa podľa vlastného uváženia bez závažných následkov.

  Lisa Marie Black pre United Life

 

Dnes máme slobodu vysloviť svoj názor, rozhodnúť sa, kde chceme žiť a pracovať, s kým chceme žiť, s akým pohlavím, či byť single, v pevnom vzťahu alebo vzťahu, dnes môžeme byť v manželstve či rozvedení, žiadne spoločnenské konzekvencie nehrozia. Ženy majú možnosti v kariére, sú sebestačnejšie a samostanejšie. Neohrozujú nás žiadne reálne hrozby straty bezpečnosti či istôt. Moderná medicína a vzdelanie sú dostupné pre každého. V podstate by sme mali byť mimoriadne šťastná generácia, preto­ že ešte žiadna predtým sa nemala tak dobre – a to je fakt! Sme ale šťastní? Nie je to práve sloboda, ktorá v nás vytvorila chaos a pocit nespokojnosti? Nie sme predovšetkým jej vinou mnohokrát takí dezorientovaní? Alebo s ňou iba nevieme zaobchádzať? A sme vôbec skutočne slobodní? Či len žijeme v zajatí očakávaní a ná­ rokov perfektného sveta?

 

Ešte nikdy predýtm sa nekonzumovalo toľko psychofarmák, ako práve dnes. Farmaceutický priemysel je obrovský generátor peňazí. Samozrejme, že konzumácia psychofarmák pomáha vo veľa prípadoch prekonať ťažké krízy, ale medzičasom sa z nich stali bonbóny na šťastie. Lenže v skutočnosti žiadne šťastie neprinášajú a jediné, čo prinesú, je množstvo vedľajších účinkov. Napríklad v Spojených štátoch užíva desať percent populácie antidepresíva a je tu aj najväčší výskyt autizmu. Štúdie zistili koreláciu medzi užívaním antidepresív a narodením autistických detí.

 

Ale prečo sme teda taká nešťastná generácia? Kedysi dávno sa ľudia rodili do istej spoločenskej triedy a ich životný údel a možnosti im boli vopred jasné a zrejmé. Skutočná sloboda neexistovala, ale boli pevne stanovené pravidlá, podľa ktorých sa ľudia museli riadiť. Takto vyrastajúca generácia, oblopená mantinelmi, ktoré nebolo možné prekročiť, síce nebola slobodná, ale bola spokojnejšia, pretože každý vedel, kde je jeho miesto a nemal zbytočné očakávania, ktoré by sa aj tak nenaplnili. Tým ale nechcem povedať, že takto nastavený svet je správny. Je len oveľa jednoduchšie sa v ňom orientovať. Dnešná generá­ cia má obrovské možnosti a veľmi veľa opcií na výber. A veľakrát sme v tom výbere stratení. A tak sa snažíme budovať náš vlastný perfektný svet, ktorý sa od nás očakáva. Všade čítame slogany, ako be happy, have fun a smile…Čítame návody a knihy, ako byť dobrou matkou, otom, milencom, partnerom, partnerkou, ako čo najlepšie vyzerať, obliekať sa a maľovať, ako sa čo najlepšie predať v práci, ako čo najlepšie fungovať, ako čo najviac zarobiť a ako byť šťastnými.

 

Médiá a spoločnosť nás iba utvrdzujú v tom, že len keď budeme dokonalí, krásni, bohatí a úspešní, budeme aj šťastní. A tak si teda budujeme náš perfektný svet, zahltení informáciami, ktoré sú tiež prístupné okamžite, hneď. Naša miera frustrácie je tak nízka, že sme schopní urobiť čokoľvek, aj predať samých seba, na zachovanie ilúzie nášho dokonalého sveta. Hrdosť, odvaha, trpezlivosť, lojalita či česť sú cnosti, ktorých sa rýchlo zbavíme, ak niekde blízko nájdeme výhľad na zveľadenie nášho dokonalého sveta. Správame sa zbabelo. Pretože so sklamaniami, prehrami a dierami sa v našom perfektne a dokonale prepracovanom a naplá­ vanom živote jednoducho nepočíta – je to osobná prehra nášho ega. Pretože pre nedokonalých niet v dokonalom svete miesta. Dnes máme možnosť konečne si vychutnať slobodu, ale zvolili sme diktatúru perfektného sveta. Svet a ani ľudia avšak nikdy dokonalí neboli a ani nebudú.

 

Perfektný svet je iba ilúzia, ktorá sa zoči voči realite veľmi rýchlo rozplynie a s bonbónmi na šťastie iba nastane flegmatizmus. Nie sú to práve tie nedokonalosti, omyly a slabiny, ktoré sú na nás také krásne, pretože sú výnimočné a jedinečné? Veď povedzte, čo je na dokonalosti také krásne? Ved z tých prehier a pádov sa učíme, duchovne rastieme, vo vnútri krásnieme. Svet nikdy nebol dokonalý, svet iba je, čo je. A je iba na nás, či možnosti skutočnej slobody dneška aj využijeme. S pokorou, cnosťami a so správnymi hodnotami v nás dokážeme nájsť neobyčajnú silu a až potom bude aj sloboda pre nás šťastím, nie trestom. Šťastie je v nás a nie v dokonalom, umelom svete.