Golfový zázrak zo Skalice

Golfovú palicu som prvýkrát držala v ruke pred 6 rokmi. Bolo to počas Veľkej noci na Táloch. Na drivingu stáli golfisti, ktorí odpaľovali z pre mňa zvláštných, špičatých vecí, ktoré zapichovali do zeme. Na ruke, na moje počudovanie iba jednej, mali rukavicu a za sebou golfový bag plný palíc. Ja som prechádzala okolo nich s mojím trénerom, ktorý mi vysvetľoval, ako sa vlastne drží palica a aký je rozdiel medzi putting greenom, drivingom a chipping greenom. V momente, keď spomenul pitching, som si myslela, že si zo mňa robí srandu.

 

Katarína Chovancová pre UnitedLife

 

   Napriek tomu som svoju prvú hodinu golfu zvládla so cťou. Nikomu som neublížila, podarilo sa mi aj niekoľko pekných odpalov na drivingu a po zistení, že tá špičatá vec je teečko, som sa rozhodla zobrať si ich pár domov a nechať ako pamiatku. Počas ďaľších 3 rokov som si urobila zelenú kartu a golf sa stal iba výplňou môjho voľného času.

   Všetko sa to zmenilo až v roku 2010. Zhodou náhod som bola predstavená Karlovi Skopovému Sr. a odvtedy mi golf nevypĺňa už len voľný čas. Stal sa pre mňa prioritou. Prispelo k tomu aj otvorenie ihriska v Skalici, ktoré mi poskytuje tie najlepšie tréningové plochy na Slovensku, zároveň som na ihrisku za 10 minút. Skalické ihrisko sa mi stalo druhým domovom. Ten, kto nezažil golfové ihrisko za skorého rána, o veľa prichádza. Lúče slnka zalievajú ihrisko, všade sa leskne raná rosa, štebotajú vtáci. Golf sa vtedy stáva tým najkrajším športom a dôležitejšia ako podaný výkon je ohromujúca scenéria.

   Golf by som vrelo odporučila každému, kto rád športuje. Golf harmonizuje telo aj myseľ, spája mladú generáciu so staršou, celú rodinu a veľmi často dokonca odkrýva charakter človeka. Golf človeka privádza do nových kútov sveta, spoznáva vďaka nemu nových ľudí a nemusí súperiť so spoluhráčmi. Stačí, ak sa bude snažiť poraziť ihrisko, pretože to je jeho jediný súper. Po každom odohranom kole je ich najbližšou zastávkou 19. jamka, ktorá býva častokrát aj najväčším spestrením dňa.

Golf sa pre mňa za tie tri roky, odkedy som s trénerom, stal v určitom zmysle cestou. Je pre mňa najlepším priateľom, inokedy naopak najväčším nepriateľom. Každý úspech ma posúva vpred a motivuje a na druhej strane každé pokazené kolo sa stáva mojím učiteľom. Neviem, kde by som teraz bola a čomu by som sa v živote venovala, keby som nehrala golf, ale hovorí sa, že nič v živote sa nedeje náhodou. Preto nech sa na mojej ceste dostanem kamkoľvek, už teraz viem, že golf ma naučil disciplíne, fair-play a každý jeden deň mi pomáha spoznávať samú seba o niečo lepšie.

Všetkým priaznivcom golfu prajem peknú hru!

Katarína Chovancová pre UnitedLife

United Philantrophy

   Slovo filantropia je gréckeho pôvodu. Je to slovo zložené z dvoch slovných základov: “philos“ = milovať, mať rád, starať sa, a slova “anthropos“ = človek, ľudský jedinec, ľudskosť. Teda „Filantropia“ = mať rád, starať sa o človeka a jeho ľudskosť. Gréci chápali túto „lásku k ľudskosti“ ako naplnenie slobodného rozvoja tela, mysle a ducha jednotlivca pomocou druhým a rozvojom jeho osobnosti vzdelávaním.

 

 

   Filantropia je súkromná iniciatíva na zlepšenie kvality ľudského života – tak jednotlivca ako i spoločnosti – pre verejné blaho. Tým sa odlišuje od vlády – čo je (by mala byť) verejná iniciatíva pre verejné blaho a aj od práce, zamestnania – čo je súkromná iniciatíva pre súkromné blaho. Moja cesta k nadácii by možno niekomu z určitého uhla pohľadu pripadala zložitá, no na druhej strane bola jednoznačným vyústením toho, kam smerovali moja výchova, štúdium a následné povolanie a osobné životné skúsenosti. Moje pôvodné povolanie, ktorému som sa venoval čosi vyše 17 rokov, bolo pre mňa poslaním a malo jasne etický, humánny a prosociálny rozmer. Vonkajšie okolnosti spôsobili, že som sa tomuto poslaniu nemohol ďalej venovať a prešiel som do sféry biznisu. Táto práca, i keď bola natoľko odlišná od môjho predchádzajúceho zamerania a dosiahnutého vzdelania, ma bavila a otvorila mi nové horizonty. Avšak celkom ma nenapĺňala a neuspokojovala. Postupne som identifikoval, že mi v nej chýbajú dve základné veci, ku ktorým som bol vychovávaný v rodine a ktoré som predtým mohol rozvíjať vo svojom pôvodnom povolaní.

   1 ) Priateľský , rovný vzťah k ľuďom, s ktorými som sa profesijne stretával – vzťah založený nie na vzájomnej (či dokonca jednostrannej) ekonomickej prospešnosti, ale na skutočnej otvorenosti, rovnosti a ľudskom „spoločenstve“.

   2) Akýsi „vyšší zmysel“ tejto práce – poslanie, pocit, že tu po nás niečo zostane i keď sa my pominieme. Nie veci, ktoré rozožerie hrdza, odplaví voda, či znehodnotia činy neschopných politikov a zlých bankárov.

   Identifikovanie týchto „nedostatkov“ mi dalo jasnú odpoveď kam smerovať svoje aktivity. Po krátkom „zrení“ som nadobudol presvedčenie, že altruizmus a filantropia sú cestou, ktorá jednak naplní moje individuálne potreby, a tiež bude poslaním pre okolie. Mal som šťastie, že som stretol podobne zmýšľajúcich ľudí a po niekoľkých mesiacoch vzájomných rozhovorov a zvažovania sme založili nadáciu United Philanthropy. Pojem filantropia označuje darcovstvo, ktoré sa snaží riešiť problémy spoločnosti podporou vzdelávania, inovácií a rozvojom schopností ľudí, aby si boli schopní sami pomôcť a neboli odkázaní na almužny. Snaží sa podporiť tie schopnosti ľudí, ktoré im pomôžu naštartovať proces, ktorý im pomôže k vyššej kvalite života. Svojím aktívnym vkladom a prácou sa budeme snažiť, aby nadácia United Philanthropy napĺňala tieto charakteristiky.

   Ciele United Philanthropy:

   – Podpora vzdelávania, vedy a výskumu a to najmä vo vzťahu k mladým a nadaným žiakom a študentom formou vyplácania štipendií
– Prispievanie k rozvoju a zlepšovaniu kvality zdravotnej starostlivosti
– Ochraňovanie práv detí a mládeže na zdravý rozvoj
– Podpora športových aktivít detí a mládeže
– Podpora rozvoja a ochrany duchovných a kultúrnych hodnôt
– Realizovanie a ochrana ľudských práv a iných humanitárnych cieľov

   Vladimír Mego
Správca nadácie United Philanthropy

Novinky v skupine United Group

News in United Group

Autopožičovňa AVIS

    AVIS autopožičovňa (United Rental Group) svojou odvážnou, expanzívnou politikou prináša na trh množstvo noviniek. Medzi tie najzaujímavejšie určite patrí na Slovensku nevídaný počet pobočiek – až 24. Služby autopožičovne AVIS sa tak sprístupnili na celom území Slovenska. Služby a servis sú tak bližšie a dostupnejšie, cestovanie s AVISom sa stáva jednoduchším a spoľahlivejším. Zmeny vo vozovom parku sú pre AVIS samozrejmosťou – je moderný a plný najhorúcejších noviniek automobilového sveta a vďaka vyspelým motorom a inováciám aj úspornejší a šetrnejší k životnému prostrediu. V kategórii malých vozidiel je k dispozícií štýlový Renault Clio. Na Slovensku vyrábaná Kia Cee‘ d je dostupná v kategórii „compact“. Dlho očakávaný nový model Škoda Octavia nahradil predošlú generáciu aj v AVISe a segment vyššej kategórie spestruje nové AUDI A5 Sportback, o ktorom píšeme o pár príspevkov neskôr.

     AVIS car rental (United Rental Group) brings lots of news to the market with its brave, expansive policy. Among the most interesting, surely belongs to the unusual amount of affiliated companies in Slovakia – as much as 24. The car rental services of AVIS are therefore accessible throughout Slovakia. Services are therefore nearer and more accessible, travelling with AVIS becomes easier and more reliable. Changes in the current stock are a must for AVIS – it is modern and full of the hottest news from automobile world and thanks to the advanced engines and innovations also lower-cost and more eco-friendly. In the category of small vehicles the style Renault Clio is available. Kia Cee‘d which is made in Slovakia is available in the category “compact”.The new model of the Škoda Octavia has been long awaited and it replaced the previous generation of Škoda in AVIS. The segment of higher category cars is diversified by new Audi A5 Sportback about which we write few pages later.

Juraj Mačík


AVIS Lease

AVIS Lease – nielen operatívny leasing

   Mnohí si pod značkou AVIS predstavujú iba prenájmy áut v požičovni, avšak značka AVIS na Slovensku reprezentovaná skupinou spoločností UNITED GROUP znamená podstatne viac. Ponúka nielen krátkodobé a strednodobé prenájmy, ale aj tie dlhodobé vo forme operatívneho leasingu (AVIS Lease), ďalej predáva kvalitné jazdené vozidlá v bazári AUTOGIGANT a realizuje aukcie vozidiel prostredníctvom spoločnosti SAA. Skupina AVIS sa snaží neustále rozširovať a skvalitňovať sortiment služieb, preto aj spoločnosť AVIS Lease na základe poznania potrieb svojich klientov zaradila do svojej ponuky služieb aj správu vozového parku.

   Tá je určená pre spoločnosti s vozovým parkom minimálne 5 áut vo vlastníctve, prípadne splácané formou finančného leasingu alebo úveru. Všetky vozidlá ostávajú naďalej majetkom klienta – AVIS Lease zabezpečuje optimalizáciu administratívy a personálnej a nákladovej náročnosti prevádzky vozového parku klienta. Zaoberá sa tiež napríklad vyhodnocovaním efektivity vozidla, monitoringom prevádzky či poradenstvom pri tvorbe vnútorných predpisov využívania služobných vozidiel. Viac informácii o uvedenej službe získate na stránke www.avislease.sk, kde si môžete takisto prečítať aktuálne novinky, dozvedieť sa o akciových ponukách a takisto získať informácie o ďalších službách ponúkaných spoločnosťou AVIS Lease.

Erik Čilík


AVIS Lease – not only an operative leasing

   Many people see AVIS only as a car rental, however the brand AVIS in Slovakia, represented by the group of companies UNITED GROUP, means much more. It offers not only short-term and middle-term hire but the long-term in form of an operative leasing (AVIS Lease) as well. Furthermore, it sells best quality used cars at AUTOGIGANT and realizes vehicle auctions through the company SAA. The group AVIS tries to continuous expand and improve assortment of services. Therefore also the company AVIS Lease on the basis of its client’ s needs knowledge put the management of the carriage stock into its service offer too.

   That is designed for companies with carriage stock of minimum 5 cars in ownership, eventually being repayed by the form of financial leasing or credit. All vehicles stay henceforth property of the client – AVIS Lease secures an optimalization of administration and personal and costingness of the client’s carriage stock operation. It deals also with for example evaluating of car effectivity, operation monitoring or counselling by making of internal regulations of using of company cars. You can find more informations about mentioned service on the website www.avislease.sk, where you can also read the topical news, be informed about sale offers and get informations about other services offered by the company AVIS Lease.

United Auction Group

   Druhý polrok tohto roku bude predstavovať pre United Auction Group (UAG) obdobie podstatných zmien. Hlavnou strategickou zmenou vyplývajúcou z faktu neustále rastúcej flotily je rozhodnutie sústrediť komplexné služby okolo prihlasovania, odhlasovania, údržby a opráv pre všetky spoločnosti skupiny United práve do UAG. Táto centralizácia prinesie pre zákazníkov ešte vyššiu štandardizáciu a zrýchlenie existujúcich procesov a služieb. Zároveň zlepší ich ekonomiku, čo povedie k ešte lepším cenám pre klientov.

www.saaauction.sk

Mikuláš Fedor


   The second half of this year will be for the United Auction Group (UAG) a period of essential changes. The main strategic change,following from the fact of a continuously growing fleet, is the decision to focus on the complex services in pick up and return, maintenance and repairs for all veichles for companies that are associated to the UAG Group. This centralisation will bring higher standards and more effective customer services. At the same time it will improve the companies turnover and this will lead to even better prices for their customers.

www.saaauction.sk

Predaj jazdených vozidiel AutoGigant

   Autobazár AutoGigant ako súčasť UAG plánuje významne expandovať predajmi individuálnym kupujúcim. Súčasné kapacity autobazáru dovoľujú zvýšiť jeho aktuálnu ponuku na ploche nielen z vlastnej flotily skupiny United, ale strategicky aj od iných slovenských lízingových spoločností. AutoGigant má tak ambíciu stať sa celoslovensky známym miestom predaja kvalitných použitých vozidielz operatívneho a finančného lízingu.

www.autogigant.sk


   Used cars dealer AutoGigant, as the part of UAG Group,is planning to expand its business by increasing its sales to individual buyers. The present capacities of car sales can increase its actual offer on vehicles  from not only its own fleet of the group United, but strategically from other Slovak leasing companies. Auto- Gigant is an ambitious firm and would like to become a reputable company known for sales of quality used vehicles from its operative and financial leasing services throughout Slovakia.

www.autogigant.sk

Airport Parking

   Airport Parking už aj aktuálne úspešne ponúka možnosť bezpečného parkovania pri letisku v Bratislave s pickup servisom za najlepšiu cenu v meste už od 4 EUR za deň parkovania. Keďže možností dlhodobého parkovania v okolí letiska „zdarma“ neustále klesá, rozhodli sme sa priblížiť dostupnosť štandardu príjazdu na letisko, bežného v ostatných krajinách, aj všetkým slovenským cestujúcim.

   Behom mesiaca júl prejde parkovacia plocha, ktorá sa nachádza 5 minút od letiska, modernizáciou. Pribudnú navigačné značky pre príjazd na parkovaciu plochu, zvýšia sa možnosti platieb a posilní sa spolupráca s väčšinou cestovných kancelárií. Cieľom je, aby mal každý pasažier odlietajúci z letiska v Bratislave možnosť priviezť seba a svoju rodinu na letisko vlastným automobilom a aby aj mal jasnú informáciu o tom kde, ako rýchlo, ako bezpečne a za najlepšiu cenu zaparkovať.

   K realizácii týchto zmien posilnil náš tím United Group nový člen. Je ním Mikuláš Fedor, ktorý bude od 1. júla zastrešovať všetky spomenuté procesy, služby a iniciatívy na pozíci Chief Operations Officer (COO). Jeho predchádzajúce manažérske skúsenosti z oblastí zefektívňovania a nastavovania procesov, interných kontrol a auditu v spoločnostiach KPMG, DELL a Arval určite podporia hladkú a rýchlu transformáciu. Všetkými týmito zmenami sledujeme jeden cieľ – zvýšiť celkovú spokojnosť vodiča, nášho klienta – teda Vás.

www.letiskoba.sk


   Airport Parking is also currently offering the possibility of safe parking near the airport in Bratislava with the pickup service being the best price in the city, already at 4 EUR a day for parking. Since there is limited, free long-term parking near the airport, we decided to bring the availability of standard pick up and drop off closer to the airport which is usual in other countries, which is now available to Slovak travellers.

   During July the car park, which is 5 minutes distant from the airport, will undergo resurfacing work and modernising. The signs for arrivals to the car park will carry information, there will be more options on how to pay and there will be more cooperation and strengthening of ties with the travel agents at the airport. The aim is that each passenger departing from the airport in Bratislava will have the opportunity to arrive and park at the airport using their own vehicle and will have clear information on where, how long,security information and where the most optimum and appropriate price will be.

   The United Group Team has benefited, whilst implementing these changes, from the addition of a new Team member. Mikuláš Fedor, who has overseen these changes since the 1st of July as Chief Operations Officer (COO). His previous managerial experiences from the field of effectiveness and regulation of processes, internal controls and auditing in companies such as KPMG, DELL and Arval will certainly support a smooth and fast transformation. With all these changes the main aim is to deliver a more positive experience for the driver, our client – you.

www.letiskoba.sk

Multibrand mb

Mediálna agentúra Multibrand pôsobí predovšetkým v rámci skupiny United Group, ale svoje marketingové služby poskytuje aj ďalším klientom. Krédom spoločnosti je zúčastňovať sa na projektoch, s ktorými sme stotožnení a kde sme presvedčení o smerovaní a zmysle marketingových aktivít. Nachádzame sa v ťažkom období, keď klient dôsledne zvažuje všetky investície do reklamy a kriticky vníma, akým spôsobom a na aké projekty sa jeho finančné prostriedky použijú. Súčasná situácia má ale pre klienta aj pozitívny prínos a to, že vzniká priestor na dohody pri nákupe mediálneho priestoru. Aj pri takýchto dohodách však nezabúdame na zodpovedný prístup. Najlepšie si to môžete predstaviť tak, že peniaze od klienta na nákup reklamy sú Vaše a zle nastavená kampaň predstavuje riziko, ktoré si nemôžete dovoliť. Ale keď dôveru klienta zhodnotíte správne, pretavíte ju do niečoho hodnotného – do partnerstva s klientom. Napríklad práve teraz sme pre klienta GANT dohodli inzerciu v katalógu dovoleniek Leonardo. Prečo sme sa rozhodli pre takýto obchod? Férová ponuka zo strany poskytovateľa inzercie, keď si je vedomý, že pekná a kvalitná inzercia nezníži hodnotu katalógu a pre klienta zaujímavý fakt, že klienti, pre ktorých je spomínaný katalóg určený, si určite radi prídu pred dovolenkou vybrať nejaký ten kúsok, v ktorom sa budú na dovolenke cítiť príjemne a trendovo. V rámci skupiny práve prebieha kampaň AVIS lease v spravodajskej televízii TA3.
MV

www.multibrand.sk


Media agency Multibrand is engaged first and foremost in the framework of the group United Group but it provides its marketing services to the other clients too. Credo of the company is to participate in projects which we are identified with and where we are convinced of the direction and meaning of the marketing activities. We are in hard period when client consistently considers all investments to the advertisement and he perceives critically which way and on which projects his funds will be used. The current situation has also the positive contribution to client because there is a space for agreement when buying a media space. However, also by such agreements we do not forget on the responsible approach. You can imagine it best so, that money from the client for purchase of advertisement are your and the wrong timed campaign is a risk you can not dare. But when you evaluate the confidence of the client well you will change it into something valued – into the partnership with the client. For example just now we have negotiated an advertising in holiday catalogue Leonardo for our client GANT. Why did we decided for such business? Fair offer from the provider of advertising when he is aware of the nice and quality advertising will not demote the value of catalogue and the fact is interesting for the client, that clients who is the mentioned catalogue designed for, will surely come to choose some piece in which they will feel comfortably and trendy before the holiday. Campaigne AVIS lease is just proceeding in the news television TA3 in the framework of the group.

www.multibrand.sk

Trendy, ktoré očakávame

   Dôležitým aspektom analýz býva pohľad do minulosti. Ten najkratší, aký môžeme mať, je 5 rokov dozadu, keď v Spojených štátoch amerických praskla realitná bublina,

 

   Bubliny boli aj v minulosti, avšak v tomto prípade sme boli svedkami obrovského nahromadenia prostriedkov v jednej časti ekonomiky bez akejkoľvek opatrnosti spojenia veľkých spoločností do celkov s väčšími úsporami, väčšími trhovými možnosťami, väčšou kontrolou a zároveň potenciálom veľkých problémov.

   Každá neharmonická časť, ktorá sa odohráva v ekonomike, má za následok vlnu udalostí, ktoré sa vymykajú normálu. Výsledkom takého konania je, že nikto nečakal, že sa niečo také môže zrútiť. Prečo sa tak stalo a aké máme paralely do budúcna?

   V prvom rade žijeme už dosť dlho vo svete virtuálnej reality, kde peniaze majú hodnotu, ktorá nie je krytá zlatom alebo iným hmatateľným cenivom. Po druhé, ľudia prestali premýšľať, že jedna plus jedna sú dve. Súčasný americký biznis model prekvitá, umožňuje znova podnikať na pôde v USA, nie je nutné vyvážať prácu do zahraničia. Tomu všetkému pomáha oslabujúci americký dolár, ktorý umožňuje exportovať výrobky s pridanou hodnotou. Vysoká úroveň flexibility americkej ekonomiky jej dáva komparatívnu výhodu voči okolitému svetu, zmeny sa tu dejú rýchlosťou svetla.

   Európa je zasiahnutá spomalenou štruktúrou euroúradníkov, ktorí, ako sa zdá, nevedia rozhodovať ani rýchlo a ani správne. Problémy krajín ako Grécko a celého juhu Európy už dávno mali byt vyriešené bankrotom a pomoc, ktorú tam už niekoľko rokov „pumpujeme“, mala byť investovaná do zmysluplných projektov na rozvoj obchodu a služieb, hlavne v malom a strednom sektore podnikania.

   Prečo to tak ale nie je? Lebo takéto rozhodnutia nie sú populárne. Pretože uvedení úradníci by už nesedeli na svojich stoličkách. Inými slovami, nikto nie je schopný prijať svoju mieru zodpovednosti za to, čo je nutné urobiť.

   Zameranie sa na mladých ľudí by malo byť prioritou súčasných mocenských špičiek, ktoré v úplnej slepote neriešia dôvody vysokej miery nezamestnanosti a nevytvárajú u mladých ľudí záujem o prácu.

   Regulovanie a projektovanie potencionálnych pracovných príležitostí v budúcnosti by mali byť jedným z najdôležitejších bodov vládnucich orgánov. Súčasná mladá generácia nie je hlúpa, len nevidí perspektívy v tom, čo sa deje okolo nás.

   Pokiaľ si detailne prezrieme načasovanie zmien v USA a následne opatrenia prijaté EÚ, zisťujeme, že očakávané zmeny sú v časovom sklze cca 2 až 3 roky. Pritom by stačilo tak málo. Stačilo by, aby orgán poverený rozhodovaním bol viac akcieschopný a že by byrokratických úradníkov vymenili mladí ambiciózni ľudia.

   Slovensko ako plne integrovaná krajina EÚ nemá šancu postupovať inak ako v zmysle pravidiel EÚ. Avšak je nutné uvedomiť si, že i napriek tomu sme časťou veľkého celku a je potrebné hľadať spoločné cesty na riešenie problémov v rámci celej únie. Aj malý člen vie zmeniť smerovanie. Chce to však plnú svojprávnosť a zodpovednosť.

   Integrácia lokálnych ekonomík v rámci veľkého celku znamená rešpektovanie rastu a zároveň i prípadne poklesy dopytu. Slovenská ekonomika výrazne závislá na automobilovom priemysle nemá v budúcnosti šancu na reálne zvýšenia HDP na úkor investícii, ktoré v krajine dnes máme. Výroba výrobkov, ktorých práca nie je s vysokou pridanou hodnotou, je kedykoľvek premiestniteľná do akejkoľvek krajiny v okolí. Naše smerovanie by malo ísť cestou vlastných výrobkov s pridanou hodnotou tak, aby sme nemuseli byť atakovaní cenovou vojnou konkurencie.

   Sme malá krajina. Je ťažké presadiť sa aj navonok aj dovnútra. Šance, ktoré máme, sú však veľké. Skúsme sa pozrieť na takých Švajčiarov. Ich ekonomika je po celé desaťročiazdravá a flexibilná. Čo tak ich nasledovať?Vyrábajú vynikajúce a jedinečné švajčiarske hodinky, tak známe na celom svete a prakticky bez konkurencie. Švajčiarska čokoláda známa na všetkých kontinentoch, švajčiarske banky sú známe kdekoľvek na svete a mnohé iné produkty takisto.

   Trendy, ktoré očakávame: postupné premiestňovanie lacnej a málo kvalifikovanej výroby do krajín s nižšou pridanou hodnotou, stabilizáciu pracovného trhu a realizácia vysoko výkonných projektov viazaných na kvalifikované pracovné sily v rámci EÚ. Geografické zmeny v ekonomike budú veľmi silne ovplyvnené globálnym počasím a zmenami, ktoré nás čakajú v najbližších desaťročiach. Sme presvedčení, že veľmi dôležitým bodom budúceho vývoja jednotlivých ekonomík bude zvládnutie produkcie a čistoty agrárneho sektoru. Potraviny a ich čistota bude najvyššou prioritou.

Vladimír Orth

Akých desať rokov čaká svetovú ekonomiku?

   Páni prepáčia, dobrých 10 rokov nás čaká. Možno historicky najlepších. Aj keď to znie asi kacírsky, myslím si, že svetovú ekonomiku čaká v najbližších rokoch silný rast a svet výrazne zbohatne. Natíska sa otázka, aké sú dôvody tohto pohľadu? Prečo si to myslím?

 

 

   Veď dnes je práve to obdobie, keď je na tom svet zle. Všetko sa to môže „zrútiť“. Európa sa potáca nad dlhovou priepasťou, nad kórejským poloostrovom prelietavajú strategické bombardéry B-2 spirit (ktorých cena je mimochodom vyššia ako celý záchranný balík pre Cyprus), Sýria sa zmieta na pokraji konfliktu, ktorý môže zapáliť rozbušku v celom arabskom svete, čínsky realitný sektor má parametre, pri ktorých bola americká hypotekárna kríza len drobnou epizódou… veľa rizika, veľmi veľa. Áno, určite ak to tak chcem vidieť. Ide o uhol pohľadu, negatívny sentiment má násobne lepšie predpoklady sa šíriť ako dobré správy. Dajte na prvú stranu „krv“, nech sa to lepšie predáva…

   Trhmi hýbu emócie. Panika a dav spôsobujú turbulencie. Ale celkový trend je založený na inom. Na silnejších predpokladoch ako je nálada spotrebiteľov. Preto mojou snahou je pozrieť sa na veci bez emócií. Očistiť sa od balastu, ktorý deformuje realitu. Sentiment, šedá eminencia investičných trhov… Zažil som dná, keď všetci okolo boli zúfalí pesimisti a trh sa zrazu pobral opačným smerom. Potom som videl rastové analýzy pár dní pred fatálnym prepadom. Sentiment nie je dobrý radca o budúcnosti. Dnes je nálada na bode mrazu, tak zle nebude…

   Máme iné predpoklady, planéta sa zmenila. Máme najmä historicky bezprecedentný potenciál riešiť problémy, otázky a situácie, ktoré boli v minulosti nad naše kapacity. Demografia bohatstva a demografia intelektuálneho potenciálu spravila významný skok, ktorý v histórii nemá obdoby. Počas jednej generácie sa svetové bohatstvo znásobilo, nikdy nebolo také množstvo ľudí tak bohatých ako práve v súčasnosti. Zároveň sa počas tejto generácie výrazne predĺžila priemerná dĺžka života, a teda výsledkom týchto premenných je skokový nárast počtu vzdelaných ľudí na úrovne násobne presahujúce predchádzajúcu generáciu.

   Máme kapacitu riešiť násobné množstvo problémov oveľa vyššej zložitosti. Preto je vývoj taký rýchly. Predchádzajúce generácie sú z tohto pohľadu ako žiak základnej školy, ktorý sa trápi s rovnicou s dvomi neznámymi oproti vedeckému tímu na MIT. Navyše, sme na prahu energetickej revolúcie, akú svet zažil snáď len raz. Ropa ťahala vývoj už dlho, rozsah aktivít, ktoré sa venujú jej alternatívam je taký rozsiahly, že je pravdepodobná  silná transformácia svetovej ekonomiky z hľadiska energetických potrieb. Je otázne, či dominanciu preberie bridlicový plyn, ktorý už dnes mení energetické paradigmy najväčšej svetovej ekonomiky alebo to bude stále viac dostupná solárna energia, či úplne iná nová alternatíva. Je však dobrým predpokladom, že energie bude veľa a teda za dobrú cenu, čo bezpochyby bude silným anabolikom pre svetovú ekonomiku.

   Pohár je teda poloprázdny? Poloplný? V USA klesá nezamestnanosť 4 roky, už ani jeden americký štát nemá dvojcifernú nezamestnanosť (Rhode Island s najvyššou mierou nezamestnanosti tesne pod jej 10% úrovňou), US domácnosti dosiahli najnižší podiel splátok svojho dlhu k svojim príjmom za viac ako 3 dekády (nepodceňoval by som tento údaj, títo spotrebitelia majú podobnú ekonomickú silu ako Čína a Nemecko dokopy a môžu začať míňať oveľa viac ako doposiaľ). Cash, iba cash, na účtoch amerických firiem dosiahol závratnú sumu 1500 miliárd USD (čo je suma vyššia ako HDP Španielska a o málo nižšia ako HDP Ruska a Indie) a ziskovosť týchto firiem dosiahla historické maximá. Ak by sme dali vyššiu váhu týmto informáciám vo svojom pohľade na ekonomickú situáciu, k akým záverom by sme sa dopracovali?

   Netrúfnem si povedať, či najviac narastie S & P index alebo DAX. USD môže čakať ako strata svojho postavenia, tak aj posilnenie súčasnej úrovne. Čo by som však dal do popredia úvah sú trendy v poklese svetovej chudoby, zmena ekonomickej sily rozvíjajúcich sa trhov. O 10 rokov môže byť Latinská Amerika bohatý región, Afrika nemusí hladovať a Peking môže mať viac obyvateľov ako Francúzsko. Pribudnú úplne nové vedecké odbory a priemyselné odvetvia, odhadovať silu ktorých je dnes málo prezieravé (po skúsenosti s internetovou ekonomikou a mobilnou komunikáciou). Je možné, že firmou s najvyššou trhovou kapitalizáciou bude indonézska spoločnosť zameraná na nanotechnológie alebo globálna kozmická agentúra alebo gerontoslužbami zaoberajúci sa konglomerát z Číny… Svet sa bude meniť rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Teda žiadne istoty… ale bude lepšie. Oveľa lepšie.

 Peter Bobik

Audi A5 Sportback

„A5 Sportback prebúdza vo vodičovi duch závodníka s intenzívnou túžbou nechať sa uniesť dokonale vyladenou kombináciou luxusu, výkonu, prestíže a nadčasového dizajnu.“

   Audi A5 Sportback je charizmatické vozidlo, ktorého špičkový moderný dizajn predčia už iba jeho jazdné vlastnosti. Najnovšia generácia vozidla je výrazne ostrejšia, než tá predchádzajúca, naďalej si však zachovávaeleganciu a dôraz na každodenné jazdenie. Tieto vnútorné rozpory sa však neprejavujú navonok a k vodičovi sa dostáva iba čistá nefalšovaná radosť z jazdy. Príjemný pocit, ktorý vodič nadobúda jazdením vozidla s pridanou hodnotou, je aj priamym dôsledkom vysokého stupňa technickej vybavenosti a dispozícií, ktoré mu Audi A5 Sportback ponúka. V ponuke autopožičovne AVIS nájdete také A5 Sportback, ktorého výbava nezaostáva ani za tou, ktorú dostávajú novinári na redakčné testy (tá býva zvyčajne najvyššia možná). Nechýba veľká obrazovka pre pohodlnú prácu s multimédiami a nastavovaním vozidla, 2-zónová klimatizácia, automatická 6-stupňová prevodka a rozsiahly balík aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Chránený nie je iba vodič, ale hneď všetci štyria pasažieri.

Výkon vozidla pri motorizácii 2.0 TDI je úžasných 155 koní, ktoré sa naplno prejavujú pri predbiehaní a štarte z pokoja. V takej chvíli sa vo vodičovi A5 Sportback prebúdza duch závodníka s intenzívnou túžbou nechať sa uniesť dokonale vyladenou kombináciou luxusu, výkonu, prestíže a nadčasového dizajnu. Významnú konkurenčnú výhodu má Audi A5 Sportback v tom, že jeho spotreba nesiaha do enormných výšin. To znamená, že aj dynamický štýl jazdy nezanechá výraznejšie stopy na vašej peňaženke.