Interview with a celebrity – Katarína Boledovičová

Po úspešnom absolvovaní Fakulty matematiky, fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pracovala v spoločnosti Symsite Research. V roku 2005 nastúpila na miesto biznis analytika Tatrabanky, kde sa zúčastňovala na viacerých projektoch v rámci banky i mimo nej. Dnes stojí na čele privátneho bankovníctva, tímu, ktorého je dôležitou súčasťou už od roku 2007. Katarína Boledovičová je vydatá a má dve deti.

   1. Aké je to byť ženou, ktorá riadi inštitúciu, kde profesne „prevažujú“ muži?

   Jednoznačne je to výzva. Avšak ženská intuícia a schopnosť paralelne stíhať viac vecí naraz sú v komplexnom svete výhodou, ktorú následne viem využiť. Mám pocit, že obrovskou výhodou je moja materská skúsenosť. Niekedy je pri množstve vecí potrebná ohromná trpezlivosť, ktorej naučia práve deti. Koniec koncov, každý jedinec chce byť pochválený. Potrebuje len priestor, aby sa mohol ukázať, aby mohol predviesť svoj najlepší výkon. „Manažovanie“ detí je veľmi podobné aj reálnemu manažmentu, iba úlohy a situácie sú iné.

   2. Čo je pre vás motívom – inšpiráciou robiť to, čo robíte?

   Zaujímaví ľudia, ktorých denne stretávam, klienti, biznis partneri či kolegovia. Všetci z nich sú výnimočné osobnosti. Privátne bankovníctvo nie je len o riaditeľovi, ale práve o tíme, vďaka ktorému môžeme vytvárať najlepšie privátne bankovníctvo na Slovensku. Práve môj tím je pre mňa veľkou inšpiráciou. Rovnako však aj banka ako celok, ktorá posúva hranice bankovníctva vo svete. Je skvelé robiť v inštitúcii, ktorá môže mať ocenenie ako najlepšia vo svete. A tým je aj ocenenie pre naše mobilné bankovníctvo. Práve tu nachádzam inšpirácie, pretože viem, že tvoríme budúcnosť. Podieľanie sa na tvorbe budúcnosti je najlepšou motiváciou.

   3. Aký je váš vlastný názor na to, čo sa udialo v roku 2008 vo svetovom finančnom systéme?

   Neviem, či názor na pomerne komplexne popísanú udalosť, respektíve zdôvodnenie krízy, môže byť iné. Vždy lakomosť a snaha chcieť stále viac povedie k podobnému výsledku. Aj preto sa krízy vo svete opakujú a budú vznikať. Bola to kríza morálky, len následky boli ekonomické.

   4. Myslíte si, že regulácia finančného systému zabráni vytváraniu kríz?

   Nemyslím si to. Boli problém vlastné hypotéky alebo túžba ľudí mať lepšie domovy ako tie, na ktoré reálne mali alebo boli schopní splácať? Je možné regulovať morálku?

   5. Aký je podľa vás typický profil klienta privátneho bankovníctva?

   V zásade konzervatívny, má však očakávanie vyšších výnosov – ak sa pozrieme na investičný profil klienta. Priemerný privátny klient má nad 57 rokov, viac menej už exitoval z aktívneho denného biznisu. V každom prípade má vysoké nároky na službu, ktorú dostáva. Snažíme sa preto neustále zvyšovať kvalitu a rozsah služieb, aby sme boli schopní plniť čo najviac klientských potrieb a požiadaviek v čo najvyššej kvalite.

  6. Čo si myslíte, do akej miery je súčasný globálny finančný systém postavený na virtuálnej alebo reálnej hodnote?

   Záleží na tom, ako definujete hodnotu. Ak je virtuálna hodnota všetko, čo si nemôžeme reálne chytiť, tak je odpoveďou áno. Na druhej strane, je podľa mňa prirodzené, že sa chcem podieľať na zisku spoločnosti. Kúpim si jej akciu ako podiel na hodnote firmy a dostávam časť zisku vo forme dividendy. Ak to spraví mnoho investorov, pretože niektoré spoločnosti to preferujú, automaticky vyženú cenu akcií nahor.

   Skôr si myslím, že problémom je monetárna politika centrálnych bánk. Ich „tlačenie peňazí“ a teda degradovanie slova „hodnota“.

  7. Aký je váš názor na pomer ceny trójskej unce v roku 1970 (uvedenej v USD) v závislosti na Brettonwoodskú dohodu verzus dnešnú hodnotu USD k hodnote indexu Dow Jones?

   Ostanem pri predchádzajúcej odpovedi. Degradovanie slova „hodnota“. Tak, ako sme si vybrali zlato alebo akciový index, si môžeme vybrať akýkoľvek statok či službu. Odpoveďou je inflácia.

   Možné sú dva pohľady. Aktuálne hodnota pomeru DJIA vs. Gold je približne 12,3, teda za 12 uncí viete kúpiť DJI. Ako je vidieť z grafu, v roku 1970 sme boli vyššie (niekde okolo 20), čo znamená, že akcie (merané DJI) sú v cenách zlata lacnejšie. Teda stále je zaujímavé investovať do podnikania (resp. akcií), pretože v pomere k cene je zlata je to stále zaujímavé.

   Druhý pohľad je, že zlato v pomere k cenám za podnikanie je drahé a pomer vie vyskočiť tým, že zlato pôjde pri 800 USD za uncu, čo by bola hodnota DJI verzus zlato 20.

   8. Ako by podľa vás mal klient vnímať privátneho bankára, s čím by sa mal na neho obracať?

   Neexistuje limit: „Toto už privátny bankár nerieši“. Teda ak máme na mysli veci, ktoré sú korektné a legálne. To znamená, že je veľmi dobre, ak sa na bankára obracia so všetkými požiadavkami, ktoré v konečnom dôsledku treba zaplatiť alebo prefinancovať. Vzťah bankára a klienta je založený na vzájomnej dôvere. Klient hľadá odborníka na finančné trhy a prostredníka medzi ním a bankou. Je to osoba, s ktorou rieši všetky svoje záležitosti týkajúce sa banky, financovania či správy svojho majetku. Vzťah privátneho bankára a klienta zavisí aj od toho ako dlho spolupracujú a nie je výnimkou, že tento vzťah možno nazvať priateľským.

   9. Často kladenou otázkou je: „Sú finančné prostriedky zárukou šťastného a bezstarostného života, čo si o tom myslíte“?

   Šťastie je iba muška zlatá. Určite nie je zárukou. Prostriedky nám však dávajú možnosti realizovať sa, či robiť šťastie iným. To robí prirodzene šťastných aj nás. Preto by som to skôr zhrnula inak. Finančné prostriedky sú len jedným z nástrojov, vďaka ktorým môžeme byť šťastnejší. Určite nie sú zárukou ani podmienkou pre šťastie. Napríklad ja som šťastná, že sú moje deti zdravé a mám prácu, ktorá ma baví.

   Niekedy si dostatočne nevážime to, čo máme a pritom možno stačí veľmi málo – mať raz za deň teplé jedlo, každú noc spať a nemať v krajine konflikt. Už toto nás radí medzi päť percent šťastných na svete.

   10. Mať čarovný prútik a môcť niečo vo svete zmeniť, na čo by ste sa zamerali, čo by ste zmenili?

   Odstránila by som závisť a nenávisť a, naopak, pridala ľuďom lásku, nádej a pozitívne myšlienky. Apropo, nemyslím si, že by ten prútik bol niečo rozprávkové. Verím, že každý z nás môže použiť svoj život ako čarovný prútik.

   11. Ako bankár, čo by ste poradili našim čitateľom?

   Ako bankár a rovnako investor radím určite diverzifikovať. Rozložiť svoje portfólio do viacerých inštrumentov či sektorov. Rozbiť ho na drobné a byť si istý, že s takto nastavenou stratégiou môžem byť víťaz v každej situácií. Nikto z nás nemá čarovnú guľu a nikto nevie zaručiť, ktoré aktívum bude mať najlepšiu výkonnosť. Ani v podnikaní nikto negarantuje, že nemôže prísť zlé obdobie. Ak však rozložíme svoje portfólio dostatočne, zabezpečíme si prirodzený cashflow.

Vladimir Orth

Are we overestimating globalization?

   Globalizácia je v dnešnej dobe vysoko nadhodnotená. Samotný pojem globalizácia má vo svete špecifický význam a označuje spoločnosti alebo organizácie, ktoré si začínajú vytvárať medzinárodný vplyv alebo rozširujú svoju oblasť pôsobenia v medzinárodnom merítku.

 

 

   Najčastejšie sa s globalizáciou stretneme pri vysvetľovaní rozpínavosti medzinárodných, globálnych alebo svetových trhov. Napriek tomu, že príkladov globalizovaných spoločností nachádzame vo svete mnoho, učebnicovým príkladom spoločnosti s celosvetovým pôsobením je Procter&Gamble. Avšak globalizácia ako taká je nadcenená a často považovaná za rozšírenejšiu, ako v skutočnosti je, pričom presný opak je pravdou, čo dokazujú viaceré štatistiky a dáta.

   V praxi je táto teória známa pod prezývkou „globaloney“ a viaceré štatistiky ju potvrdzujú; známym príkladom je počet telefónnych hovorov. Ľudia zvyknú používať svoje telefóny aj na medzinárodné hovory, neobmedzujú sa výlučne na tie domáce. Na základe toho preto je potom pomer medzi domácimi a zahraničnými hovormi často precenený. Jedna štatistika pomocou grafu ukazuje dve percentá medzinárodných hovorov, ľudia majú však sklon toto číslo v svojich predstavách mnohonásobne nafúknuť. Väčšina ľudí odhaduje počet medzinárodných hovorov na 30 percent namiesto skutočných dvoch. Veľmi podstatné je tým pádom pochopiť ľudskú náchylnosť preháňať aj o globalizácii, pretože rozdiel medzi 2 a 30 je značný.

   Skutočnosť, že všetky krajiny na svete majú jedného hlavného exportéra, iba podporuje globaloney. Viaceré štatistiky dokazujú, že rovnaký alebo veľmi podobný jazyk je pre exportujúce a importujúce krajiny dôležitejším faktorom, ako napríklad geografická poloha susediacich krajín. Globaloney je v dnešných dňoch horúcou témou, pretože sa nás všetkých dotýka a ľudia majú stále zvyšujúcu sa tendenciu globalizáciu preceňovať čoraz zanietenejšie. Táto téma zostáva naďalej kontroverznou, no ako však exporty mnohých spoločností, dostupné údaje a globaloney naznačujú, rozsah globalizácie nie tak významný; ako sme to videli na príklade telefónnych hovorov.

   Ja osobne súhlasím s názorom, že globalizácia je preceňovaná komunitami na celom svete a myslím si, že telefónne hovory, televízne programy a internetové stránky nie sú globalizované do tej miery, do akej sa zdajú byť. Napriek tomu si myslím, že tento trend predstavuje budúcnosť sveta a spoločnosti, organizácie, produkty a vôbec všetko sa bude uberať práve týmto smerom, ktorý bude náskokom pre hocikoho v ďalekej alebo dokonca blízkej budúcnosti. Pre mnohé produkty a služby predstavuje spôsob úspešného preniknutia na zahraničný trh. Napriek tomu zostáva globalizácia naďalej preceňovaná a pokiaľ ľudia nepochopia jej základne princípy si nemyslím, že sa to v blízkej budúcnosti zmení.

 Filip Orth

The future of imaging is in flexibility

This year's news from Samsung and LG Electronics indicates what the development of displays will look like in the near future. The central theme is energy-efficient, low-cost production, high resolution and flexibility.

Flexible displays are not a completely new thing, but only now can we talk about an emerging trend and truly high image quality. Until now, large electronics manufacturers have faced the demand for increasing the display quality of traditional fixed flat displays, and only in the last two years have they managed to meet the expectations of the most demanding clients. We are talking mainly about Super AMOLED, IPS LCD and P-OLED technologies.

   Today, we have the opportunity to meet several types of curved color displays, with only one of them also allowing active flexibility. The solution from Samsung used in the Galaxy Round smartphone is curved, but not flexible. The famous electronic paper is flexible, but black and white. With a fully flexible, colorful, energy-friendly and also shockproof display, LG Electronics came up with the 6-inch G Flex smartphone. You can bend and straighten this curved smartphone without worrying about it being damaged. This is thanks to the progressive synthetic materials used to protect the active part of the display and its technology itself with a certain degree of flexibility.

According to Ondřej Oubrecht, key account manager at LG Electronics, flexible displays have a very positive future ahead of them, not only in the mobile phone industry for end customers, but also for companies and even cities. “There is a great demand for these displays across markets and designers,” says Oubrecht, continuing: “The future also includes flexible displays on public lighting poles, for example. Then cities can return their investment in lighting faster thanks to renting displays for advertising.” He also adds that the upcoming trend of improving and using flexible displays should not be a short-term issue, like 3D displays were.

   The development and subsequent reduction in the cost of manufacturing flexible and/or curved displays will affect a wide range of different industries that we have until now considered more like science fiction. With gradual progress, we will likely see lightweight, flexible, durable and energy-efficient solutions suitable for use on food packaging and other products, as a complement to printing or in the aforementioned advertising industry.

   Small, flexible (or at least curved) displays will also find application in the gaming industry and virtual reality. Just a few days before the end of this issue of the magazine, the world was informed that Facebook had acquired Oculus, a company that develops virtual reality headsets. For an incredible two billion US dollars. It is in these “VR headsets” that flexible displays could represent a significant evolutionary leap.

   Flexible displays and the companies that develop and market them could be a lucrative space for investment. After all, this has been the case for technology corporations and even startups for several years now, and it doesn't look like this trend is going to change in the coming years.

Perfect business ultrabooks

   HP predstavilo nové modely elegantných firemných notebookov, ktoré menia jestvujúce vnímanie štandardu pre mobilné počítače, vrátane bezpečných a spoľahlivých modelov vo vyhotovení Ultrabook, navrhnutých pre splnenie všetkých požiadaviek bežných firemných používateľov, či IT rozpočtov.

   Firmy sa práve nachádzajú uprostred procesu transformácie pracovného prostredia, v ktorom skokovo rastie dopyt zamestnancov po štýlových mobilných zariadeniach, ktoré umožnia jednoduché a bezpečné pripojenie do firemnej siete – kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Nový rad mobilných počítačov HP EliteBook a HP ProBook bol vyvinutý práve s ohľadom na tieto požiadavky: kladie dôraz na mobilitu, odolnosť a vysokú úroveň zabezpečenia, rovnako ako na oku lahodiaci tenký profil a atraktívny dizajn.

   HP Spectre x2 Pro

  Nový hybridný notebook HP Spectre x2 Pro je nielen extrémne flexibilný, s celohliníkovou konštrukciou a mobilný, ale ponúka hneď dva prístroje v jednom tele – jednoduchým pohybom sa dá plnohodnotný ultrabook okamžite premeniť na samostatný tablet, čo umožňuje odolný mechanický držiak. Firemní používatelia môžu riešiť aj tie najnáročnejšie výpočtové úlohy bez akýchkoľvek oneskorení, a to vďaka rýchlemu prostrediu a vysokej odozve najnovšej 4. generácie procesorov Intel Core i3/i5, v kombinácii s výkonným a energeticky nenáročným SSD diskom.

The HTC One mini is actually a MAXI

   Život so smartfónom môže byť niekedy komplikovaný a nudný. Preto sme zobrali najprevratnejšie funkcie našej vlajkovej lode HTC One a zabalili ich do kompaktnejšieho tela. Napriek jemnému vzhľadu je nový HTC One mini skutočným dravcom medzi smartfónmi. Od jeho super jemného 4,3″ displeja nebudete vedieť odtrhnúť oči.

   Vďaka prevratnej technológii UltraPixel vytvoríte dych vyrážajúce zábery a to aj za zhoršených svetelných podmienok. Zábery z osláv už nikdy nebudú vyzerať ako rozmazané machule. Poznáte situácie, keď pri fotení skupiny priateľov niekto v momente zosnímania záberu žmurkne. S prevratnou technológiou HTC Zoe sa vám to už nestane. V okamihu stlačenia spúšte telefón natočí 3-sekundové video a zosníma až 20 fotografií. Tie následne môžete skombinovať do jednej fotografie a vytvoriť tak dokonalý záber.

Ohromujúci pocit sa k vám dostane pri spustení hudby či filmu, a to práve vďaka dvojici stereo reproduktorov, umiestnených na prednej strane telefónu a smerujúcich priamo na vás. HTC BoomSound vás očarí hlasným a krištáľovo čistým zvukom, najlepším aký ste kedy zo smartfónu počuli. Či už je to hudba, filmy alebo online videá, s HTC One mini sa budete vždy cítiť ako by ste boli v centre diania.

   Sledujete s obľubou posledné módne trendy alebo vás zaujíma zdravý životný štýl? Sú pre vás dôležité aj správy zo sveta biznisu či hudba a filmy? Stačí si v HTC BlinkFeed vybrať kategórie, ktoré vás zaujímajú a na displeji vášho HTC One mini vždy uvidíte tie najčerstvejšie relevantné informácie. A navyše si môžete pridať vaše obľúbené sociálne siete, čím vám neunikne žiadny dôležitý status vašich priateľov. Čerstvé správy a novinky zo sociálnych sietí budete mať krásne a prehľadne usporiadané na domovskej obrazovke.

The People Who Stand By Us – Ronald Nelson

Ronald L. Nelson is Chairman and Chief Executive Officer of Avis Budget Group, Inc., a leading global provider of car rental services, operating under the Avis and Budget brands with 10,000 locations in approximately 175 countries worldwide. Prior to his time at Avis Budget, Mr. Nelson served as President, Chief Financial Officer and Director of Cendant Corporation, where he was primarily responsible for strategic and financial planning, financial management, financial reporting and accounting, internal audit, tax, investor relations and corporate communications, as well as administrative functions serving Cendant’s business units. Cendant was the parent company of Avis Budget, which was spun off as an independent public company. Prior to joining Cendant Corporation, he served as a Managing Director of DreamWorks SKG since its inception in 1994, where he helped raise $5 billion in capital to launch the company and establish its operational infrastructure and strategy. Mr. Nelson also served as Vice President, Chief Financial Officer and Director of Paramount Communications, Inc., formerly Gulf & Western Industries, Inc., where he was responsible for all finance functions, including mergers and acquisitions and corporate strategy.

 

   1. You came to AVIS from another sector. How do you perceive this change?

   RLN: I am fortunate to have a broad range of entrepreneurial and Fortune 500 experience, from being part of building multi-billion dollar businesses at DreamWorks and Paramount to disrupting them at Cendant. There is no substitute for experience in the skills that are required when you lead an organization. I feel that this diverse experience has prepared me well for the challenges we have faced at Avis Budget Group over the years.

   2. What is it like to manage a colossus like Avis Budget Group?

   RLN: It may seem modest when you think that the decisions you make can affect the lives of so many people around the world, but you can't let that distract you from doing what's right for all stakeholders.

   3. What do you like most about your job?

   RLN: Daily interaction with such a diverse, talented, and hard-working group of people from all over the world who do such amazing things every day for the benefit of our customers and shareholders.

   4. What does your workday look like?

   RLN: Lots of meetings, phone conversations with investors, analyzing financial reports, communicating with banks... Very interesting things.

   5. What changes do you expect in the car rental sector in the next 5 years?

   RLN: Carpooling will continue to grow globally because it is a good solution for many people who are not already using it as a transportation option. This will also bring a number of manufacturers back into the car rental game after most of them exited the industry in recent years. We are also seeing an increase in international travel, driven by newer markets like India and China. And we will continue to see big changes in our products and services driven by advances and innovation in technology. But nothing will ever replace great customer service provided by people for customers.

   6. Two years ago you merged the ownership of AVIS Europe with the parent company in the US. What was the main goal, what did you expect from it?

 RLN: As an independent international company, we are better able to offer our customers a consistently superior rental experience around the world. We are better able to create consistent and differentiated brand value. We are better able to capitalize on fast-growing travel markets like China and India. And we have greater manufacturing efficiencies, which gives us greater lending power and negotiating leverage. All of this creates a much stronger platform for sustained profitable growth than the company could achieve on its own.

   7. Do you think the car rental market is already consolidated or is it still undergoing changes? How will they affect the future?

  RLN: I think the consolidation period for larger US brands is probably over due to regulatory constraints. In the rest of the world, I expect some consolidation to continue, mostly in the form of smaller value brands acquired by larger companies looking to expand their global footprint or diversify their brand portfolio.

   8. Over the past 3 years, the company's shares have jumped 3,000 times since 2009. Do you think it can achieve even more? How?

  RLN: If we can continue to drive accelerated growth in our most profitable channels, while doing everything we can to reduce the growth in fleet costs and our costs in general, I believe we will continue to have unhindered growth potential. If we continue in this direction, I expect the market to recognize that in our share price. But of course there are a number of things that can affect share prices that may be beyond our control, such as major economic downturns in various parts of the world.

   9. What drives you forward, what is your biggest motivation?

   RLN: Constantly improving all things… Striving and being better every day as a person, as a leader, as a husband and father.

   10. Everyone has their own recipe for success, what is yours?

   RLN: Treating people with respect. I believe that when you show respect, it comes back to you, and that is the foundation for accomplishing almost anything that needs to be accomplished within an organization and in life.

Vladimir Orth

5 new SND performances you must see

   The wise words that life should be enjoyed and not just survived are more relevant in today's busy times than ever before. And only those who have already sat in the auditorium of the Slovak National Theatre have felt the true uniqueness of live contact with art. Treat yourself to a truly original well-being during cold evenings with your family, friends, or loved ones at the great performances of our first stage. Thrilling stories, fantastic singing performances and captivating beauty of movement await you.

Documentary drama is very popular with audiences abroad. You can already find this genre in the attractive offer of the Slovak National Theatre. From mid-November, events that took place in Slovakia and concern corruption, cronyism and the so-called shadow economy will be played out on the national stage. The main heroine of the production Carpathian thriller is a middle-aged journalist who left her original profession because she found no meaning in it and founded an advertising agency. One day, however, she comes across material indicating widespread corruption at the highest levels of the state apparatus. A certain company, thanks to bribery, began to win all large state contracts, which were several times more expensive than abroad and the competition. Her former professional instinct wins in the journalist, she tries to make the case public, but she encounters the extremely sophisticated and harsh defensive tactics of the company, which does not hesitate to use disgustingly contrived intimidation methods against her and her friends. The powerful story will be told on the stage of the Slovak National Theatre by Zuzana Fialová, Petra Vajdová, Dušan Jamrich, Leopold Haverl, Jozef Vajda, Ľubomír Paulovič, Ján Gallovič, Milan Ondrík and the latest addition to the SND Drama Theatre – the talented actor Daniel Fischer.

   The long-awaited premiere on the first drama stage will also be the production Madame Bovary, which will premiere a few days after Carpathian Thriller. Táňa Pauhofová, Ľuboš Kostelný, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Anna Javorková, Jana Oľhová, Marián Geišberg, František Kovár, Robert Roth, Richard Stanke, Ivan Vojtek, Michal Režný and Ivana Kubačková will lend their faces to the characters in the story of Madame Emma Bovary. A beautiful woman who marries a doctor, but their marriage is not happy. Although he is good and kind, he does not realize that unless he finds a way to make his other half happy, he exposes her to the temptation to seek happiness with someone else...

It would be hard to find a person who would not know the famous aria La dona è mobile, which is also heard in an advertisement for a famous pizza. Perhaps fewer people already know that Giuseppe Verdi composed it for his opera Rigoletto, which has expanded the high-quality repertoire of the Slovak National Theatre. The story of the court jester is also told by tenor Tomáš Juhás on stage. The soloist of the SND Opera has set his sights on a global career. In November, his steps will be directed to the renowned Metropolitan Opera in New York. For more than five weeks, he will be doing a so-called cover for the world-famous tenor Roland Villazón. In practice, this means that if Villazón is unable to sing, for example due to health problems, Juhás will replace him at the same level.

   The penultimate month of this year will be associated with another opera treat, served up by the Slovak National Theatre. Viewers will be able to enjoy the world premiere of the opera Dorian Gray Ľubica Čekovská, who is about to make her operatic debut. In her Dorian, the young Slovak composer deals with disturbing questions about the physical and mental forms of beauty and evil.

   Before Christmas, the atmosphere of the most beautiful holiday of the year will be enhanced by the premiere of a children's ballet The NutcrackerThe youngest viewers and their parents will be able to embark on a fairy tale journey together through stories performed by soloists and members of the choir of the Slovak National Theatre Ballet.

To reflect, to give thanks, to live with humility, not to be passive

   Čo ľudí vedie k tomu, aby pomáhali iným? Prečo zakladať nadáciu, keď už okolo nás existuje množstvo iných nadácií a organizácií? Prečo vôbec niečo podporovať? Veľa otázok blízkych a známych pre viacerých z nás, ale ktokoľvek, kto niečomu nerozumie, sa jednoducho opýta.

   Sme presvedčení, že pomáhať iným je stav mysle. Stav mysle, kedy človek začne premýšľať nielen sám o sebe, o svojich blízkych, ale aj o iných ľuďoch, ktorí také možnosti nemajú. Ľuďoch, ktorých niečo trápi, ktorí nevedia ako ďalej.

   Dôvod vzniku našej nadácie je iný, aj keď možno nie až tak jedinečný. Náš záujem je smerovať pomoc na odstránenie príčin a nie následkov. Príčiny väčšiny problémov, ktoré dnes vnímame, sú príčiny nešťastia, zlého zdravotného stavu, neúspechu, depresií a častokrát aj toho najhoršieho. Príčiny, ktoré sa dajú pomenovať jedným slovom a dajú sa odstrániť – vzdelávaním a šírením medzi ľuďmi.

   Existuje viacero foriem vzdelávania, poznáme nielen profesijné, ale aj všeobecné, sociálne, geografické, ekonomické, atď. Podporovaním vzdelávacích programov vieme pomáhať ľuďom tak, aby sa im žilo ľahšie, lepšie a hlavne plnohodnotne. Aby každé ráno u týchto ľudí bolo usmievavé a šťastné.

   Náš záujem budeme smerovať hlavne na podporu škôl, študentských organizácií, ktoré intenzívne prehlbujú rôznorodé krúžky, semináre a všetky možné vzdelávacie mimoškolské aktivity. Svoju pozornosť však upriamime na to hlavné, na študentov.

   Náš tohtoročný program sa bude zameriavať na nasledovné:

   Toastmaster – rečnícke a prezentačné programy:

   Približne pred mesiacom som bol návštevníkom organizácie na zlepšovanie rečníckych schopností „Toastmaster“. Tento skvelý nápad ma veľmi príjemne prekvapil. Nápad, ktorý pomáha študentom rôznych kategórií prezentovať sa a zdokonaliť si tak rečnícke schopnosti. Bola to zaujímavá skupina ľudí, ktorí svoj voľný čas venujú činnosti, ktorá im pomáha zlepšiť svoje kvality.

   Medzinárodná študentská organizácia AISEC:

   Nemenej zaujímavá je študentská organizácia AISEC, medzinárodná organizácia združujúca študentov, ktorým pomáha s ich zručnosťami a osobnostným rozvojom v rámci celosvetového pôsobenia.

   Máme záujem perspektívne vytvárať vyučovací proces s učiteľmi a študentmi, ktorí budú mať možnosť zúčastniť sa študijných a výmenných stáží na univerzitách v USA, čím dôjde k zvýšeniu ekonomického povedomia študentov ekonomických škôl.

   Našim zámerom je ponúkať granty pre tých, ktorí z finančných dôvodov nemajú možnosť sa vzdelávať (nízkopríjmové skupiny), ale aj pre tých, ktorí majú záujem si zvyšovať úroveň vzdelania.

Považujeme za nevyhnutné, aby sme všetky svoje aktivity propagovali čo najviac a získavali tak partnerov z rád študentov, ktorí budú svoje myšlienky šíriť na školách a vo svojom okolí, a zároveň budú mať možnosť posunúť sa o krôčik vpred za vzdelaním a lepším svetom. Nielen pre seba, svojich blízkych, ale aj pre okolie ako také.

   Každý z nás stojí pred voľbou. Pomôcť alebo sa len prizerať. Nadácie do istej miery suplujú pomoc štátu. Upozorňujú na to, čo nie je správne a kde pomoc štátu chýba alebo zlyháva.

   Vo vyspelej kapitalistickej spoločnosti, kde podstatou existencie systému je súťaživosť, garancia súkromného vlastníctva, získava každý člen spoločnosti možnosť pomáhať a tvoriť nielen pre samého seba, ale aj pre tých, ktorí za situáciu, v ktorej sa nachádzajú, nemôžu a častokrát sú odkázaní na pomoc od iných.

   Základným cieľom nadácie je „nenechať Vás pasívnym“ premýšľať, ďakovať, žiť s pokorou a s cieľmi, ktoré nás robia úspešnými. Pomáhať iným, záujem sa vzdelávať a zároveň vzdelávať iných pre dobro spoločnosti.

Vladimir Orth

Palau, an undiscovered tropical paradise in Micronesia

   V modernej spoločnosti by ste asi iba s ťažkosťami hľadali človeka, ktorý by netúžil po cestovaní, objavovaní nových miest, kultúr a prostredí, po spoznávaní zaujímavých ľudí. Cestovanie celkom nespochybniteľne rozširuje náš pohľad na svet, ľudí a dokáže z nás spraviť tolerantnejšie osobnosti. Tento trend navštevovania viac či menej exotických miest si však vyberá svoju daň, je ňou vnášanie moderného sveta aj do tradičných kultúrne „neznečistených“ lokalít. Na svete je len málo miest, ktoré ešte celkom nepodľahli masovému turizmu. Nenápadné súostrovie v Mikronézii Palau je jedným z nich.

 

Vladimír Mego pre UnitedLife

   Miništát s rozlohou necelých 500 km2 leží v Tichom oceáne v juhozápadnej Mikronézii, asi 800 km na východ od Filipín. Mikronézia je turistickým rajom a to hlavne kvôli tomu, že sa tu nerozlišuje vysoká a nízka turistická sezóna. Priemerná teplota sa tu udržuje na stabilnej hodnote 27 stupňov, zrážky sú častejšie iba v období júl – október, ostrovy ležia mimo pásma tajfúnov, a preto túto geografickú oblasť môžete navštíviť kedykoľvek počas roka. Palauské ostrovy tvorí 16 miništátikov. Skladajú sa z 26 ostrovov a množstva malých neobývateľných ostrovčekov, nazývaných Rock Islands (300 malých ostrovčekov hríbovitého tvaru). Ostrovy ležia v rozsiahlej lagúne obklopenej bariérovým útesom, sú sopečného pôvodu a niektoré boli dokonca vybudované z koralov. Ostrovy Palau získali v roku 1994 nezávislosť od USA a v súčasnosti sú len k nim voľne pridružené a používajú ich menu. Tieto industrializáciou málo dotknuté malebné sopečné a koralové ostrovčeky s množstvom podmorských tunelov a vrakov lodí pomaly, ale sebavedome otvárajú brány turistom z celého sveta.

   Palau obmýva azúrové more, kde žije viac ako 1500 tropických druhov rýb, žralokov, delfínov, mánt, krokodílov a veľa druhov koralov. Nie nadarmo sa Palau nazýva „božské akvárium“. Mnohé ostrovy majú svoj vlastný ekosystém, uprostred niektorých nájdete jazerá. Najslanšie je Medúzové a skutočne v ňom plávajú tisíce veľkých medúz, ktoré však časom stratili schopnosť ublížiť. More je v Palau čisté dokonca aj okolo hlavného mesta a najnáročnejší turisti považujú túto oblasť za jednu z troch najlepších svetových destinácii na potápanie (viditeľnosť je až do hĺbky neuveriteľných 40 metrov). V oblasti sú niektoré svetoznáme potápačské miesta, napríklad Blue Corner alebo Ngemelis Wall, kde z veľmi plytkej vody náhle padá kolmá stena do 300 metrovej hĺbky. K stále väčšej obľúbenosti medzi turistami prispieva aj tropická klíma s celoročnými teplotami okolo príjemných 27 stupňov Celzia.

   Čo však ešte viac pridáva na príťažlivosti Palau je jeho zaujímavá história. Prvými Európanmi, ktorí ostrovy objavili boli španielski moreplavci už v 16. storočí. V roku 1899 ostrovy od Španielska odkúpilo Nemecko a vznikla nemecká kolónia. Počas 1. svetovej vojny boli ostrovy obsadené Japonskom a stali sa jeho územím. V roku 1944 došlo k obsadeniu Palau americkými vojakmi. Vtedy sa na mieste, ktoré pripomínalo raj, rozpútalo peklo. Japonská cisárska armáda sa na inváziu pripravila, z ostrova evakuovali všetkých obyvateľov, a tak sa boje odohrávali len medzi vojakmi. Počas niekoľkých mesiacov padlo sedem tisíc Japoncov a osem tisíc Američanov. Aj preto je Palau dodnes akýmsi múzeom druhej svetovej vojny. Takmer všetko tu jednu z najhorších bitiek pripomína. Zničené vojenské vozidlá a tanky, mohutné japonské delá ukryté v jaskyniach, americké pomníky a japonské chrámy, to všetko dnes priťahuje pozostalých z obidvoch krajín. Ale Palau okrem tohto mementa majú čo ponúknuť aj milovníkom pokojnejšej histórie. Na severe ostrova Bai sa z tropickej vegetácie týčia monolity, teda obrovské kamenné dosky, často s vytesanými tvárami. Skaly sú rovnakou záhadou ako sochy na Veľkonočnom ostrove. História na vás bude dýchať aj pri putovaní medzi jednotlivými dedinami. Cesty, ktoré tieto miesta spájajú, sú lemované tisíc rokov starými kameňmi a vyzerajú ako miniatúrne cesty z doby Rímskej ríše. Najväčším hlavolamom pre archeológov sú ale kopce vytvorené ľudskou rukou Borubuduru, ide o monumentálne kamenné chrámy o veľkosti menšej hory. Najväčší Borubudur je Chelechui na juhu Babelthuapu. Navyše na Palau sa dodnes zachovali mnohé kultúrne zvyky Mikronézie. Na druhú stranu, táto spoločnosť dokázala absorbovať veľa zvykov koloniálnych mocností. A teda aj napriek tomu, že na ostrove Koror, čo je aj hlavné mesto Palau, žije len necelých desať tisíc obyvateľov, tu nájdete múzea, Japonskom vybudované akvárium a výskumné stredisko.

Miestna kuchyňa je tiež veľkou špongiou, ktorá vstrebáva chute a vône z okolitých zemí. Reštaurácie ponúkajú jedlo z Taiwanu, Japonska, USA, nebojte sa, žiadne fastfoody. V centre Kororu nájdete niekoľko nákupných stredísk, internetové kaviarne a hlavne množstvo centier pre potápačov.

  Krásny biely piesok, pobrežie lemované palmami, ktoré sa skláňajú v takmer nepochopiteľnom uhle nad vody oceánu, bujná tropická vegetácia plná kvitnúcich orchideí a 50-tich druhov pestrofarebných vtákov, a predovšetkým neobyčajne rozmanitý a podmanivý život pod morskou hladinou (vody v okolí Palau sú križovatkou troch hlavných morských prúdov sveta, čo sa odráža na rozmanitosti tropického podmorského života) sú hlavnými lákadlami pre cestovateľov z celého sveta.

The Wolf of Wall Street and his TAG Heuer

   Večne neúspešný nominant na Cenu Akadémie, Leonardo DiCaprio, si aj napriek neprítomnosti pozláteného Oscara vo svojej obývačke užíva najlepšie obdobie svojho života. Jeho posledný film Vlk z Wall Street patrí medzi tie najlepšie, ale aj najkontroverznejšie.

Koncert hereckého umenia zasadený do prostredia veľkého biznisu, drogových párty, bohatstva a morálnej nespútanosti, navyše založený na skutočných udalostiach. Snímka Vlk z Wall Street (2013) patrí nielen k tým najúspešnejším a najzaujímavejším, ale zároveň k najkontroverznejším. Leonardo DiCaprio už nie je tou postavou romantického chlapca, do ktorej je zaškatuľkovaný od roku 1997 vďaka snímke Titanic.

  Jordan Belfort, stvárnený Leonardom DiCapriom, bol v čase svojich najväčších životných úspechov v prostredí Wall Street známy svojím vyberaným vkusom a dôrazom na kvalitné doplnky. Apeloval aj na hodinky a najbližšou sa mu stala značka Rolex. A práve tu vznikol zaujímavý konflikt záujmov a paradox.

   Na jednej strane Jordan Belfort ako priaznivec hodiniek značky Rolex, na druhej strane jeho stvárniteľ Leonardo DiCaprio ako ambasádor značky TAG Heuer. A medzi nimi režisér a scenárista filmu, Martin Scorsese, ako fanúšik a tvár značky Rolex. Vyzerá to tak, že Rolex mal prevahu, ale zrejme nie dostatočnú, pretože na ruke hlavnej postavy sa nakoniec objavovali modely od TAG Heuer.

  Hodinky TAG Heuer sa vo filme objavili viackrát a dočkali sa dokonca aj štýlovej prezentácie, ktorú možno označiť aj ako spektakulárnu. Správne identifikovať jednotlivé modely je však otázkou na odborníkov a zarytých fanúšikov značky TAG Heuer, pretože na prvý pohľad zdieľajú viacero čŕt s pôvodnými rolexkami. Skutočný Jordan Belfort si užíval vlastníctvo hodiniek Rolex GMT Master v zlatom prevedení, DiCaprio mal však na rukách (striedavo na pravej a ľavej) TAG Heuer Series 1000. Podobnosť týchto modelov je viac ako pozoruhodná.

   Množstvo záberov s rozumne obsiahnutými hodinkami, ale aj nápadný spomalený záber hodiniek vhodených do davu sa stali jednými z tých, ktoré patria do siene slávy product placementu, tak aj do scén typických pre samotný film. V tomto ohľade však platí, že tvorcovia filmu nezabudli na samotného diváka a nesnažia sa mu vtlačiť do pozornosti prehnane veľké množstvo značiek, ako to máme možnosť vidieť v mnohých iných veľkorozpočtových filmoch.

   Okrem uvedených TAG Heuer Series 1000 sa vo filme objavili aj hodinky z portfólia Rolexu, TAG Heuer tiež poskytol unikátne dobové hodinky TAG Heuer 2000 WN5141 a modely sérií 6000 (90. roky) a 3000 (80. roky). Celkovo ich tvorcovia filmu objednali až sedemnásť.