Follow us on social media

Instrid is an independent digital media outlet that was born out of the need to bring readers what is often missing from traditional news channels – broader context, interesting facts from the world, overlooked topics and an original perspective on current events. We focus on high-quality, engaging content that offers readers more than just superficial headlines.

On the road to happiness

Keď stojím na vlakovej stanici a vnímam ponáhľajúcich sa cestujúcich, ktorí sa strmlav hrnú do vagónov, nepozerajúc vľavo či vpravo, nechtiac rozmýšľam nad tým, akú paralelu to má s naším životom.

Nie je náš život hlavne o tom, že stojíme na nejakej vlakovej stanici a vyberáme si vlak, na ktorý nastúpime? Prečo si zvolíme práve ten jeden vlak? A akú cestu nám daný vlak prinesie? A prečo napriek tomu, že po čase zistíme, že daná cesta nie je správna, v nej naďalej zotrvávame? Prečo je také ťažké rozhodnúť sa prestúpiť na iný vlak? V živote robíme neustále rozhodnutia.

   Dôvody, prečo sa pre daný smer rozhodneme, môžu byť rôzne. Väčšinou si myslíme, že na danej ceste nájdeme to, po čom túžime a čo nás robí šťastnými. Niekedy sa musíme pre daný smer rozhodnúť nie preto, že by sme chceli, ale preto, že nás vonkajšie okolnosti k tomu donútili. Niektorí z nás radšej nechajú dane rozhodnutia na druhých a nastúpia všade tam, kam im nastúpiť radia.

   Najhoršie sú na tom ale tí, ktorí neustále prestupujú buď z vlaku do vlaku alebo sedia nespokojne v jednom vlaku neustále snívajú o tom, aké by to bolo krásne v úplne odlišnom vlaku. Už chápete, kam tým mierim? Už sa vám niekedy stalo, že ste po niečom túžili a nakoniec keď ste do dosiahli, neboli ste šťastní? Pýtali ste sa, prečo a ako je to možné? Je možné, že vaše túžby neboli vaše skutočné želania a to po čom ste túžili boli iba premietnuté túžby vašich rodičov, či spoločnosti? V takomto prípade buď vo vlaku naďalej zotrváte a zostanete možno spokojní, ale nikdy nebudete šťastní. Akurát ste sa zmierili s priemernosťou.

   Väčšina v tejto priemernosti prevegetuje svoj život, nadáva na neho, ale nie je schopná ho zmeniť. Alebo sníva o živote inom. Sťažovať sa alebo iba snívať je celkom pohodlná a dôverne známa pasívna aktivita. Alebo sa môžete rozhodnúť, zaoberať sa tým, kto v skutočnosti ste, kam chcete ísť a aká je vaša skutočná nahota. Ísť až do svojho jadra vyžaduje značnú mieru odvahy a niekedy sa vám môže stať, že to, čo uvidíte, sa vám vôbec nebude páčiť. Pohľad do vlastného jadra je ale nevyhnutný, ináč nebudete poznať sami seba a svoje skutočné potreby.

   Ak tak urobíte, budete schopní rozhodnúť sa prestúpiť na iný vlak. Váš nový smer sa vám možno zo začiatku bude zdať náročný, budete cítiť neistotu a je možné, že budete na začiatku neustále pochybovať a spomínať na starý dobrý dôverne známy vlak. Vždy je ale lepšie konať a hľadať svoje šťastie. Život je predsa úžasný a ponúka tisíce možností. A my, miesto toho, aby sme z týchto možností okúsili, radšej neriskujeme a zotrvávame v tom, čo dôverne poznáme.

   Napriek tomu, že sme z toho zúfalí, frustrovaní. Zvoliť si svoj vlak je v podstate veľmi jednoduché. Je to váš život, vy rozhodujete o pravidlách, vy rozhodujete o vašom vlaku. Je to vaša voľba, niet sa koho či čoho báť. Nikto nemá právo vás posudzovať či odcudzovať, všetky pravidlá si vymysleli ľudia pre lepšiu kontrolu vlakov.

   Nestrácajte čas rozmýšľaním, prečo to či ono nie je možné alebo sa nedá. Nenechajte lenivosť, aby vás premohla, nenechajte pohodlie a istotu, aby z vás spravili robotov, ktorí sa chovajú bojazlivo, zatrpknuto, predvídateľne a dá sa nimi manipulovať.

   Objavte svoje skutočné nahé JA a choďte za svojím snom. Nezáleží na tom koľko máte rokov, kde sa nachádzate, ale hlavne vykročte, ostatné kroky prídu sami. Nepremrhajte zo samého strachu či letargie svoj život. Buďte úprimní sami k sebe. Tešte sa.

A verte mi, je to vždy len a len na vás, pre ktorý vlak či smer sa rozhodnete a či svoje šťastie v živote nájdete!

Perfect business ultrabooks

   HP predstavilo nové modely elegantných firemných notebookov, ktoré menia jestvujúce vnímanie štandardu pre mobilné počítače, vrátane bezpečných a spoľahlivých modelov vo vyhotovení Ultrabook, navrhnutých pre splnenie všetkých požiadaviek bežných firemných používateľov, či IT rozpočtov.

   Firmy sa práve nachádzajú uprostred procesu transformácie pracovného prostredia, v ktorom skokovo rastie dopyt zamestnancov po štýlových mobilných zariadeniach, ktoré umožnia jednoduché a bezpečné pripojenie do firemnej siete – kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Nový rad mobilných počítačov HP EliteBook a HP ProBook bol vyvinutý práve s ohľadom na tieto požiadavky: kladie dôraz na mobilitu, odolnosť a vysokú úroveň zabezpečenia, rovnako ako na oku lahodiaci tenký profil a atraktívny dizajn.

   HP Spectre x2 Pro

  Nový hybridný notebook HP Spectre x2 Pro je nielen extrémne flexibilný, s celohliníkovou konštrukciou a mobilný, ale ponúka hneď dva prístroje v jednom tele – jednoduchým pohybom sa dá plnohodnotný ultrabook okamžite premeniť na samostatný tablet, čo umožňuje odolný mechanický držiak. Firemní používatelia môžu riešiť aj tie najnáročnejšie výpočtové úlohy bez akýchkoľvek oneskorení, a to vďaka rýchlemu prostrediu a vysokej odozve najnovšej 4. generácie procesorov Intel Core i3/i5, v kombinácii s výkonným a energeticky nenáročným SSD diskom.

The HTC One mini is actually a MAXI

   Život so smartfónom môže byť niekedy komplikovaný a nudný. Preto sme zobrali najprevratnejšie funkcie našej vlajkovej lode HTC One a zabalili ich do kompaktnejšieho tela. Napriek jemnému vzhľadu je nový HTC One mini skutočným dravcom medzi smartfónmi. Od jeho super jemného 4,3″ displeja nebudete vedieť odtrhnúť oči.

   Vďaka prevratnej technológii UltraPixel vytvoríte dych vyrážajúce zábery a to aj za zhoršených svetelných podmienok. Zábery z osláv už nikdy nebudú vyzerať ako rozmazané machule. Poznáte situácie, keď pri fotení skupiny priateľov niekto v momente zosnímania záberu žmurkne. S prevratnou technológiou HTC Zoe sa vám to už nestane. V okamihu stlačenia spúšte telefón natočí 3-sekundové video a zosníma až 20 fotografií. Tie následne môžete skombinovať do jednej fotografie a vytvoriť tak dokonalý záber.

Ohromujúci pocit sa k vám dostane pri spustení hudby či filmu, a to práve vďaka dvojici stereo reproduktorov, umiestnených na prednej strane telefónu a smerujúcich priamo na vás. HTC BoomSound vás očarí hlasným a krištáľovo čistým zvukom, najlepším aký ste kedy zo smartfónu počuli. Či už je to hudba, filmy alebo online videá, s HTC One mini sa budete vždy cítiť ako by ste boli v centre diania.

   Sledujete s obľubou posledné módne trendy alebo vás zaujíma zdravý životný štýl? Sú pre vás dôležité aj správy zo sveta biznisu či hudba a filmy? Stačí si v HTC BlinkFeed vybrať kategórie, ktoré vás zaujímajú a na displeji vášho HTC One mini vždy uvidíte tie najčerstvejšie relevantné informácie. A navyše si môžete pridať vaše obľúbené sociálne siete, čím vám neunikne žiadny dôležitý status vašich priateľov. Čerstvé správy a novinky zo sociálnych sietí budete mať krásne a prehľadne usporiadané na domovskej obrazovke.

The People Who Stand By Us – Ronald Nelson

Ronald L. Nelson is Chairman and Chief Executive Officer of Avis Budget Group, Inc., a leading global provider of car rental services, operating under the Avis and Budget brands with 10,000 locations in approximately 175 countries worldwide. Prior to his time at Avis Budget, Mr. Nelson served as President, Chief Financial Officer and Director of Cendant Corporation, where he was primarily responsible for strategic and financial planning, financial management, financial reporting and accounting, internal audit, tax, investor relations and corporate communications, as well as administrative functions serving Cendant’s business units. Cendant was the parent company of Avis Budget, which was spun off as an independent public company. Prior to joining Cendant Corporation, he served as a Managing Director of DreamWorks SKG since its inception in 1994, where he helped raise $5 billion in capital to launch the company and establish its operational infrastructure and strategy. Mr. Nelson also served as Vice President, Chief Financial Officer and Director of Paramount Communications, Inc., formerly Gulf & Western Industries, Inc., where he was responsible for all finance functions, including mergers and acquisitions and corporate strategy.

 

   1. You came to AVIS from another sector. How do you perceive this change?

   RLN: I am fortunate to have a broad range of entrepreneurial and Fortune 500 experience, from being part of building multi-billion dollar businesses at DreamWorks and Paramount to disrupting them at Cendant. There is no substitute for experience in the skills that are required when you lead an organization. I feel that this diverse experience has prepared me well for the challenges we have faced at Avis Budget Group over the years.

   2. What is it like to manage a colossus like Avis Budget Group?

   RLN: It may seem modest when you think that the decisions you make can affect the lives of so many people around the world, but you can't let that distract you from doing what's right for all stakeholders.

   3. What do you like most about your job?

   RLN: Daily interaction with such a diverse, talented, and hard-working group of people from all over the world who do such amazing things every day for the benefit of our customers and shareholders.

   4. What does your workday look like?

   RLN: Lots of meetings, phone conversations with investors, analyzing financial reports, communicating with banks... Very interesting things.

   5. What changes do you expect in the car rental sector in the next 5 years?

   RLN: Carpooling will continue to grow globally because it is a good solution for many people who are not already using it as a transportation option. This will also bring a number of manufacturers back into the car rental game after most of them exited the industry in recent years. We are also seeing an increase in international travel, driven by newer markets like India and China. And we will continue to see big changes in our products and services driven by advances and innovation in technology. But nothing will ever replace great customer service provided by people for customers.

   6. Two years ago you merged the ownership of AVIS Europe with the parent company in the US. What was the main goal, what did you expect from it?

 RLN: As an independent international company, we are better able to offer our customers a consistently superior rental experience around the world. We are better able to create consistent and differentiated brand value. We are better able to capitalize on fast-growing travel markets like China and India. And we have greater manufacturing efficiencies, which gives us greater lending power and negotiating leverage. All of this creates a much stronger platform for sustained profitable growth than the company could achieve on its own.

   7. Do you think the car rental market is already consolidated or is it still undergoing changes? How will they affect the future?

  RLN: I think the consolidation period for larger US brands is probably over due to regulatory constraints. In the rest of the world, I expect some consolidation to continue, mostly in the form of smaller value brands acquired by larger companies looking to expand their global footprint or diversify their brand portfolio.

   8. Over the past 3 years, the company's shares have jumped 3,000 times since 2009. Do you think it can achieve even more? How?

  RLN: If we can continue to drive accelerated growth in our most profitable channels, while doing everything we can to reduce the growth in fleet costs and our costs in general, I believe we will continue to have unhindered growth potential. If we continue in this direction, I expect the market to recognize that in our share price. But of course there are a number of things that can affect share prices that may be beyond our control, such as major economic downturns in various parts of the world.

   9. What drives you forward, what is your biggest motivation?

   RLN: Constantly improving all things… Striving and being better every day as a person, as a leader, as a husband and father.

   10. Everyone has their own recipe for success, what is yours?

   RLN: Treating people with respect. I believe that when you show respect, it comes back to you, and that is the foundation for accomplishing almost anything that needs to be accomplished within an organization and in life.

Vladimir Orth

5 new SND performances you must see

   The wise words that life should be enjoyed and not just survived are more relevant in today's busy times than ever before. And only those who have already sat in the auditorium of the Slovak National Theatre have felt the true uniqueness of live contact with art. Treat yourself to a truly original well-being during cold evenings with your family, friends, or loved ones at the great performances of our first stage. Thrilling stories, fantastic singing performances and captivating beauty of movement await you.

Documentary drama is very popular with audiences abroad. You can already find this genre in the attractive offer of the Slovak National Theatre. From mid-November, events that took place in Slovakia and concern corruption, cronyism and the so-called shadow economy will be played out on the national stage. The main heroine of the production Carpathian thriller is a middle-aged journalist who left her original profession because she found no meaning in it and founded an advertising agency. One day, however, she comes across material indicating widespread corruption at the highest levels of the state apparatus. A certain company, thanks to bribery, began to win all large state contracts, which were several times more expensive than abroad and the competition. Her former professional instinct wins in the journalist, she tries to make the case public, but she encounters the extremely sophisticated and harsh defensive tactics of the company, which does not hesitate to use disgustingly contrived intimidation methods against her and her friends. The powerful story will be told on the stage of the Slovak National Theatre by Zuzana Fialová, Petra Vajdová, Dušan Jamrich, Leopold Haverl, Jozef Vajda, Ľubomír Paulovič, Ján Gallovič, Milan Ondrík and the latest addition to the SND Drama Theatre – the talented actor Daniel Fischer.

   The long-awaited premiere on the first drama stage will also be the production Madame Bovary, which will premiere a few days after Carpathian Thriller. Táňa Pauhofová, Ľuboš Kostelný, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Anna Javorková, Jana Oľhová, Marián Geišberg, František Kovár, Robert Roth, Richard Stanke, Ivan Vojtek, Michal Režný and Ivana Kubačková will lend their faces to the characters in the story of Madame Emma Bovary. A beautiful woman who marries a doctor, but their marriage is not happy. Although he is good and kind, he does not realize that unless he finds a way to make his other half happy, he exposes her to the temptation to seek happiness with someone else...

It would be hard to find a person who would not know the famous aria La dona è mobile, which is also heard in an advertisement for a famous pizza. Perhaps fewer people already know that Giuseppe Verdi composed it for his opera Rigoletto, which has expanded the high-quality repertoire of the Slovak National Theatre. The story of the court jester is also told by tenor Tomáš Juhás on stage. The soloist of the SND Opera has set his sights on a global career. In November, his steps will be directed to the renowned Metropolitan Opera in New York. For more than five weeks, he will be doing a so-called cover for the world-famous tenor Roland Villazón. In practice, this means that if Villazón is unable to sing, for example due to health problems, Juhás will replace him at the same level.

   The penultimate month of this year will be associated with another opera treat, served up by the Slovak National Theatre. Viewers will be able to enjoy the world premiere of the opera Dorian Gray Ľubica Čekovská, who is about to make her operatic debut. In her Dorian, the young Slovak composer deals with disturbing questions about the physical and mental forms of beauty and evil.

   Before Christmas, the atmosphere of the most beautiful holiday of the year will be enhanced by the premiere of a children's ballet The NutcrackerThe youngest viewers and their parents will be able to embark on a fairy tale journey together through stories performed by soloists and members of the choir of the Slovak National Theatre Ballet.

To reflect, to give thanks, to live with humility, not to be passive

   Čo ľudí vedie k tomu, aby pomáhali iným? Prečo zakladať nadáciu, keď už okolo nás existuje množstvo iných nadácií a organizácií? Prečo vôbec niečo podporovať? Veľa otázok blízkych a známych pre viacerých z nás, ale ktokoľvek, kto niečomu nerozumie, sa jednoducho opýta.

   Sme presvedčení, že pomáhať iným je stav mysle. Stav mysle, kedy človek začne premýšľať nielen sám o sebe, o svojich blízkych, ale aj o iných ľuďoch, ktorí také možnosti nemajú. Ľuďoch, ktorých niečo trápi, ktorí nevedia ako ďalej.

   Dôvod vzniku našej nadácie je iný, aj keď možno nie až tak jedinečný. Náš záujem je smerovať pomoc na odstránenie príčin a nie následkov. Príčiny väčšiny problémov, ktoré dnes vnímame, sú príčiny nešťastia, zlého zdravotného stavu, neúspechu, depresií a častokrát aj toho najhoršieho. Príčiny, ktoré sa dajú pomenovať jedným slovom a dajú sa odstrániť – vzdelávaním a šírením medzi ľuďmi.

   Existuje viacero foriem vzdelávania, poznáme nielen profesijné, ale aj všeobecné, sociálne, geografické, ekonomické, atď. Podporovaním vzdelávacích programov vieme pomáhať ľuďom tak, aby sa im žilo ľahšie, lepšie a hlavne plnohodnotne. Aby každé ráno u týchto ľudí bolo usmievavé a šťastné.

   Náš záujem budeme smerovať hlavne na podporu škôl, študentských organizácií, ktoré intenzívne prehlbujú rôznorodé krúžky, semináre a všetky možné vzdelávacie mimoškolské aktivity. Svoju pozornosť však upriamime na to hlavné, na študentov.

   Náš tohtoročný program sa bude zameriavať na nasledovné:

   Toastmaster – rečnícke a prezentačné programy:

   Približne pred mesiacom som bol návštevníkom organizácie na zlepšovanie rečníckych schopností „Toastmaster“. Tento skvelý nápad ma veľmi príjemne prekvapil. Nápad, ktorý pomáha študentom rôznych kategórií prezentovať sa a zdokonaliť si tak rečnícke schopnosti. Bola to zaujímavá skupina ľudí, ktorí svoj voľný čas venujú činnosti, ktorá im pomáha zlepšiť svoje kvality.

   Medzinárodná študentská organizácia AISEC:

   Nemenej zaujímavá je študentská organizácia AISEC, medzinárodná organizácia združujúca študentov, ktorým pomáha s ich zručnosťami a osobnostným rozvojom v rámci celosvetového pôsobenia.

   Máme záujem perspektívne vytvárať vyučovací proces s učiteľmi a študentmi, ktorí budú mať možnosť zúčastniť sa študijných a výmenných stáží na univerzitách v USA, čím dôjde k zvýšeniu ekonomického povedomia študentov ekonomických škôl.

   Našim zámerom je ponúkať granty pre tých, ktorí z finančných dôvodov nemajú možnosť sa vzdelávať (nízkopríjmové skupiny), ale aj pre tých, ktorí majú záujem si zvyšovať úroveň vzdelania.

Považujeme za nevyhnutné, aby sme všetky svoje aktivity propagovali čo najviac a získavali tak partnerov z rád študentov, ktorí budú svoje myšlienky šíriť na školách a vo svojom okolí, a zároveň budú mať možnosť posunúť sa o krôčik vpred za vzdelaním a lepším svetom. Nielen pre seba, svojich blízkych, ale aj pre okolie ako také.

   Každý z nás stojí pred voľbou. Pomôcť alebo sa len prizerať. Nadácie do istej miery suplujú pomoc štátu. Upozorňujú na to, čo nie je správne a kde pomoc štátu chýba alebo zlyháva.

   Vo vyspelej kapitalistickej spoločnosti, kde podstatou existencie systému je súťaživosť, garancia súkromného vlastníctva, získava každý člen spoločnosti možnosť pomáhať a tvoriť nielen pre samého seba, ale aj pre tých, ktorí za situáciu, v ktorej sa nachádzajú, nemôžu a častokrát sú odkázaní na pomoc od iných.

   Základným cieľom nadácie je „nenechať Vás pasívnym“ premýšľať, ďakovať, žiť s pokorou a s cieľmi, ktoré nás robia úspešnými. Pomáhať iným, záujem sa vzdelávať a zároveň vzdelávať iných pre dobro spoločnosti.

Vladimir Orth

Packard: Legacy of the Past

   Na prehliadke historických automobilov Piešťanské Zlaté Stuhy 2013 sme mali možnosť vidieť záplavu krásnych vozidiel známych značiek, ale aj množstvo takých, ktoré vo svojej dobe patrili k automobilovej špičke. Na spomínanej výstave v Piešťanoch nás v množstve vyleštených veteránov zaujali aj elegantné Packardy, najmä model 38. Luxusné automobily značky Packard sú hudbou minulosti. Tej minulosti, ktorú poznáme iba z čierno-bielych fotografií a dobových krátkych filmov. Aj práve preto majú tieto mohutné vozidlá nezameniteľné čaro a eleganciu, s ktorou sa dodnes nevedia vysporiadať ani prémioví výrobcovia.

   Automobily Packard majú nie veľmi dlhú, ale za to pestrú a bohatú minulosť. V priebehu veľmi krátkej doby sa stali predstaviteľmi prestíže, vysokého spoločenského postavenia a prvotriedneho vkusu. Prvý automobil so značkou Packard vzišiel z výroby v roku 1899 ako produkt spoločnosti Packard Electric Company. Jej zakladateľmi boli bratia William Doud Packard a James Ward Packard, ktorí sa rozhodli po prvotnom úspechu svojho vozidla založiť ďalšiu firmu výhradne pre účel stavby automobilov – Ohio Automobile Company. Táto spoločnosť sa napokon ešte v roku 1902 premenovala na Packard Motor Car Company, čím bol vytvorený základ pre výrobu vtedajšieho najluxusnejšieho automobilu sveta.

   Veľkosť, sila, luxus, vysoká predajná cena, mimoriadna technická spoľahlivosť a konzervatívny elegantný dizajn. Tieto vlastnosti určovali neskromný odbyt po vozidlách Packard, ktoré sa stali typickými pre americkú smotánku, ale aj štátnikov a dokonca bossov podsvetia, skutočných gangstrov. Model Packard Twelve Sedan z roku 1934 vlastnil aj slávny Al Capone. Technickou špecialitou automobilky bolo využívanie radového osemvalcového motora aj v čase, keď ostatní výrobcovia veľkých vozidiel začali s používaním motorov typu V8 – teda tých s V-usporiadaním valcov.

    Packard ponúkal v čase svojej najväčšej slávy ponúkal veľké množstvo vozidiel rozdelených do modelových sérií a triedy, pričom využíval veľké množstvo konštrukčných variantov. Veľké množstvo modelových sérií sa vyrábalo aj ako klasický sedan (v tom čase s iným dizajnom ako dnes), Touring a aj ako Convertible kabriolet. Súčet všetkých vozidiel vrátane tých zakázkových je ohromujúci – Packard vyrobil od roku 1899 do 1958 až 1553 typov vozidiel. Prvým bol dnes zberateľský a extrémne hodnotný Packard Model A a posledný Packard Series 58L vo verzii Station Wagon.

Počas druhej svetovej vojny sa aktivity spoločnosti Packard Motor Car Company odklonili od výroby automobilov a začala s produkciou leteckých motorov. Od vtedajšieho a aj dnešného lídra vo výrobe veľkých motorov, Rolls-Royce, získal Packard licenciu na výrobu motora Merlin V-1650 a ten sa mu podarilo predávať s mimoriadnym úspechom. Motor typu Merlin sa nasadil do amerických i britských lietadiel. Napriek tomu, že druhá svetová vojna bola neuveriteľným zásahom do svetovej ekonomiky a mala za následok dlhotrvajúce obdobie neúspechov, pre Packard sa toto obdobie ukázalo ako ziskové.

   Vojna skončila v roku 1945 a pre Packard to znamenalo ukončenie veľmi úspešných časov. Spoločnosť sa vrátila k výrobe veľkých luxusných automobilov, avšak dopyt po nich už nebol tak veľký, ako sa očakávalo. Obdobie, ktoré pre ľudstvo znamenalo nový začiatok, znamenalo pre Packard začiatok konca. Napriek tomu, že od roku 1946 Packard vyrobil až 146 modelov automobilov, nenašiel pre ne zákazníkov. V roku 1954 Packard Motor Car Company fúzovala s firmou Studenbaker s cieľom zlepšenia finančnej situácie a vozidlá sa premenovali na Packardbaker. Posledný vyrobený automobil 58L v roku 1958 znamenal koniec značky, ktorej vozidlá dnes patria k špičke vo svete veteránov. Packard paradoxne nepoložila na kolená vojna, ale jej neskoršie dôsledky a veľmi aktívne úsilie spoločností ako Ford.

People Who Changed the World – JP Morgan

   John Pierpont Morgan bol americkým finančníkom, bankárom, filantropom a zberateľom umenia. Jeho najväčší prínos pre Ameriku spočíval v získaní prostriedkov na vybudovanie železničnej siete v USA počas veľkej krízy v roku 1907. Amerike tiež pomohol splatiť veľký štátny dlh a spolufinancoval založenie US Steel. Podporoval aj známeho vynálezcu Nikola Teslu a bol dlhoročným správcom Metropolitan Museum of Art. Vďaka nemu sa zrušilo clo na dovoz umeleckých predmetov, čím sa zaslúžil o získanie najkrajších zbierok pre toto múzeum. Vzbudil záujem vyšších vrstiev o financovanie umenia, čím presiahol svoje finančné zameranie.

J. P. Morgan, ktorého v detstve nazývali Pierpont, sa narodil 17. apríla 1837 v Hartforde, v Connecticute, kde strávil aj značnú časť svojho detstva. Absolvoval strednú školu English High School of Boston, ktorá sa zameriavala na metematiku a pripravovala mladých mužov na kariéru v obchodníctve. O rok neskôr však musel školu opustiť kvôli reumatickej horúčke, ktorá mu spôsobovala také veľké bolesti, že nemohol chodiť. Po roku liečenia sa však vrátil a školu dokončil. Keďže mal jeho otec záujem na tom, aby bol J.P. vzdelaný a čo najlepšie pripravený na budúcu kariéru, poslal ho študovať ďalej do Švajčiarska, kde sa naučil plynule po francúzsky a následne na univerzitu v Göttingene, kde sa zdokonaľoval v nemčine.

   Keďže Morganov otec bol bankár a spolumajiteľ obchodníckej bankovej firmy, bolo prirodzené, že mladý Morgan začal svoju kariéru bankára práve u otca. Neskôr pôsobil vo viacerých firmách rovnakého zamerania a na žiadosť jeho otca sa stal jeho mentorom a zároveň obchodným partnerom Anthony J. Drexel, s ktorým si v roku 1871 založili súkromnú bankovnícku firmu Drexel, Morgan & Company. Po Drexelovej smrti sa firma v roku 1895 premenovala na J. P. Morgan & Company, ktorá sa neskôr stala jednou z najmocnejších bánk vo svete a vedúcou finančnou firmou v krajine. Americkej vláde dokonca pomohla počas krízy v roku 1895 a aj v roku 1907.

   Jedným z hlavných cieľov, ktoré si Morgan stanovil, bolo zmodernizovanie manažmentu podnikov a ich návrat k profitabilite. Jeho proces reorganizácie problémových podnikov je často nazývaný aj „morganizácia“. Morganova reputácia lákala mnohých investorov. Vďaka Morganovmu financovaniu mohol Adolph Ochs odkúpiť New York Times, z ktorých sa stali jedny z najznámejších amerických novín.

   Ďalším z Morganových cieľov bolo odkúpiť Carnegieho oceliarstvo, spojiť ho s podobnými podnikmi a vytvoriť United States Steel Corporation. V roku 1901 založil U.S. Steel, prvú miliardovú spoločnosť na svete, ktorá bola svojou veľkosťou porovnateľná s najväčšími železnicami. U.S. Steel sa snažila o zníženie nákladov, rozšírenie produktových línií a zlepšenie distribúcie. Časom začal podnik dominovať nielen v oceliarstve, ale aj vo výstavbe mostov, lodí a železníc, čím sa stal monopolom. Jeho pozícia bola taká stabilná, že bolo ťažké konkurovať mu a spoločnosť U.S. Steel sa stala najväčším výrobcom ocele na svete.

   Úspechy neostali nepovšimnuté a v roku 1911 podala vláda žalobu na Morgana kvôli vytvoreniu monopolu. O rok neskôr sa Morgan a jeho obchodní partneri stali predmetom kongresového vyšetrovania a Morgan svedčil pred komisiou, ktorá napokon uzniesla, že malý počet finančných lídrov uplatňoval značnú kontrolu nad mnohými podnikmi.

   Vo svojom osobnom živote sa Morgan venoval plachteniu a zúčastnil sa niekoľkých amerických jachtárskych súťaží. Bol vášnivým zberateľom umenia a vytvoril jednu z najvýznamnejších zbierok svojej doby. Jeho prvá žena Amelia Sturges zomrela pár mesiacov po svadbe, ale so svojou druhou ženou Frances Tracy vychovali štyri deti.

   J. P. Morgan zomrel počas zahraničnej cesty 30. apríla 1913 vo veku 76 rokov počas spánku v Grand Hoteli v Ríme. V ten deň viali vlajky na Wall Street na pol žrde, počas prevozu jeho tela bol akciový trh na dve hodiny zatvorený a firmu zdedil jeho mladší syn J. P. Morgan. Dnes je J. P. Morgan starší považovaný za jedného z vedúcich amerických obchodníkov a má zásluhu na formovaní národa do dnešnej podoby s prívlastkom majster financií.

Maria Synakova

Interview with a celebrity – Katarína Boledovičová

Po úspešnom absolvovaní Fakulty matematiky, fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pracovala v spoločnosti Symsite Research. V roku 2005 nastúpila na miesto biznis analytika Tatrabanky, kde sa zúčastňovala na viacerých projektoch v rámci banky i mimo nej. Dnes stojí na čele privátneho bankovníctva, tímu, ktorého je dôležitou súčasťou už od roku 2007. Katarína Boledovičová je vydatá a má dve deti.

   1. Aké je to byť ženou, ktorá riadi inštitúciu, kde profesne „prevažujú“ muži?

   Jednoznačne je to výzva. Avšak ženská intuícia a schopnosť paralelne stíhať viac vecí naraz sú v komplexnom svete výhodou, ktorú následne viem využiť. Mám pocit, že obrovskou výhodou je moja materská skúsenosť. Niekedy je pri množstve vecí potrebná ohromná trpezlivosť, ktorej naučia práve deti. Koniec koncov, každý jedinec chce byť pochválený. Potrebuje len priestor, aby sa mohol ukázať, aby mohol predviesť svoj najlepší výkon. „Manažovanie“ detí je veľmi podobné aj reálnemu manažmentu, iba úlohy a situácie sú iné.

   2. Čo je pre vás motívom – inšpiráciou robiť to, čo robíte?

   Zaujímaví ľudia, ktorých denne stretávam, klienti, biznis partneri či kolegovia. Všetci z nich sú výnimočné osobnosti. Privátne bankovníctvo nie je len o riaditeľovi, ale práve o tíme, vďaka ktorému môžeme vytvárať najlepšie privátne bankovníctvo na Slovensku. Práve môj tím je pre mňa veľkou inšpiráciou. Rovnako však aj banka ako celok, ktorá posúva hranice bankovníctva vo svete. Je skvelé robiť v inštitúcii, ktorá môže mať ocenenie ako najlepšia vo svete. A tým je aj ocenenie pre naše mobilné bankovníctvo. Práve tu nachádzam inšpirácie, pretože viem, že tvoríme budúcnosť. Podieľanie sa na tvorbe budúcnosti je najlepšou motiváciou.

   3. Aký je váš vlastný názor na to, čo sa udialo v roku 2008 vo svetovom finančnom systéme?

   Neviem, či názor na pomerne komplexne popísanú udalosť, respektíve zdôvodnenie krízy, môže byť iné. Vždy lakomosť a snaha chcieť stále viac povedie k podobnému výsledku. Aj preto sa krízy vo svete opakujú a budú vznikať. Bola to kríza morálky, len následky boli ekonomické.

   4. Myslíte si, že regulácia finančného systému zabráni vytváraniu kríz?

   Nemyslím si to. Boli problém vlastné hypotéky alebo túžba ľudí mať lepšie domovy ako tie, na ktoré reálne mali alebo boli schopní splácať? Je možné regulovať morálku?

   5. Aký je podľa vás typický profil klienta privátneho bankovníctva?

   V zásade konzervatívny, má však očakávanie vyšších výnosov – ak sa pozrieme na investičný profil klienta. Priemerný privátny klient má nad 57 rokov, viac menej už exitoval z aktívneho denného biznisu. V každom prípade má vysoké nároky na službu, ktorú dostáva. Snažíme sa preto neustále zvyšovať kvalitu a rozsah služieb, aby sme boli schopní plniť čo najviac klientských potrieb a požiadaviek v čo najvyššej kvalite.

  6. Čo si myslíte, do akej miery je súčasný globálny finančný systém postavený na virtuálnej alebo reálnej hodnote?

   Záleží na tom, ako definujete hodnotu. Ak je virtuálna hodnota všetko, čo si nemôžeme reálne chytiť, tak je odpoveďou áno. Na druhej strane, je podľa mňa prirodzené, že sa chcem podieľať na zisku spoločnosti. Kúpim si jej akciu ako podiel na hodnote firmy a dostávam časť zisku vo forme dividendy. Ak to spraví mnoho investorov, pretože niektoré spoločnosti to preferujú, automaticky vyženú cenu akcií nahor.

   Skôr si myslím, že problémom je monetárna politika centrálnych bánk. Ich „tlačenie peňazí“ a teda degradovanie slova „hodnota“.

  7. Aký je váš názor na pomer ceny trójskej unce v roku 1970 (uvedenej v USD) v závislosti na Brettonwoodskú dohodu verzus dnešnú hodnotu USD k hodnote indexu Dow Jones?

   Ostanem pri predchádzajúcej odpovedi. Degradovanie slova „hodnota“. Tak, ako sme si vybrali zlato alebo akciový index, si môžeme vybrať akýkoľvek statok či službu. Odpoveďou je inflácia.

   Možné sú dva pohľady. Aktuálne hodnota pomeru DJIA vs. Gold je približne 12,3, teda za 12 uncí viete kúpiť DJI. Ako je vidieť z grafu, v roku 1970 sme boli vyššie (niekde okolo 20), čo znamená, že akcie (merané DJI) sú v cenách zlata lacnejšie. Teda stále je zaujímavé investovať do podnikania (resp. akcií), pretože v pomere k cene je zlata je to stále zaujímavé.

   Druhý pohľad je, že zlato v pomere k cenám za podnikanie je drahé a pomer vie vyskočiť tým, že zlato pôjde pri 800 USD za uncu, čo by bola hodnota DJI verzus zlato 20.

   8. Ako by podľa vás mal klient vnímať privátneho bankára, s čím by sa mal na neho obracať?

   Neexistuje limit: „Toto už privátny bankár nerieši“. Teda ak máme na mysli veci, ktoré sú korektné a legálne. To znamená, že je veľmi dobre, ak sa na bankára obracia so všetkými požiadavkami, ktoré v konečnom dôsledku treba zaplatiť alebo prefinancovať. Vzťah bankára a klienta je založený na vzájomnej dôvere. Klient hľadá odborníka na finančné trhy a prostredníka medzi ním a bankou. Je to osoba, s ktorou rieši všetky svoje záležitosti týkajúce sa banky, financovania či správy svojho majetku. Vzťah privátneho bankára a klienta zavisí aj od toho ako dlho spolupracujú a nie je výnimkou, že tento vzťah možno nazvať priateľským.

   9. Často kladenou otázkou je: „Sú finančné prostriedky zárukou šťastného a bezstarostného života, čo si o tom myslíte“?

   Šťastie je iba muška zlatá. Určite nie je zárukou. Prostriedky nám však dávajú možnosti realizovať sa, či robiť šťastie iným. To robí prirodzene šťastných aj nás. Preto by som to skôr zhrnula inak. Finančné prostriedky sú len jedným z nástrojov, vďaka ktorým môžeme byť šťastnejší. Určite nie sú zárukou ani podmienkou pre šťastie. Napríklad ja som šťastná, že sú moje deti zdravé a mám prácu, ktorá ma baví.

   Niekedy si dostatočne nevážime to, čo máme a pritom možno stačí veľmi málo – mať raz za deň teplé jedlo, každú noc spať a nemať v krajine konflikt. Už toto nás radí medzi päť percent šťastných na svete.

   10. Mať čarovný prútik a môcť niečo vo svete zmeniť, na čo by ste sa zamerali, čo by ste zmenili?

   Odstránila by som závisť a nenávisť a, naopak, pridala ľuďom lásku, nádej a pozitívne myšlienky. Apropo, nemyslím si, že by ten prútik bol niečo rozprávkové. Verím, že každý z nás môže použiť svoj život ako čarovný prútik.

   11. Ako bankár, čo by ste poradili našim čitateľom?

   Ako bankár a rovnako investor radím určite diverzifikovať. Rozložiť svoje portfólio do viacerých inštrumentov či sektorov. Rozbiť ho na drobné a byť si istý, že s takto nastavenou stratégiou môžem byť víťaz v každej situácií. Nikto z nás nemá čarovnú guľu a nikto nevie zaručiť, ktoré aktívum bude mať najlepšiu výkonnosť. Ani v podnikaní nikto negarantuje, že nemôže prísť zlé obdobie. Ak však rozložíme svoje portfólio dostatočne, zabezpečíme si prirodzený cashflow.

Vladimir Orth

Are we overestimating globalization?

   Globalizácia je v dnešnej dobe vysoko nadhodnotená. Samotný pojem globalizácia má vo svete špecifický význam a označuje spoločnosti alebo organizácie, ktoré si začínajú vytvárať medzinárodný vplyv alebo rozširujú svoju oblasť pôsobenia v medzinárodnom merítku.

 

 

   Najčastejšie sa s globalizáciou stretneme pri vysvetľovaní rozpínavosti medzinárodných, globálnych alebo svetových trhov. Napriek tomu, že príkladov globalizovaných spoločností nachádzame vo svete mnoho, učebnicovým príkladom spoločnosti s celosvetovým pôsobením je Procter&Gamble. Avšak globalizácia ako taká je nadcenená a často považovaná za rozšírenejšiu, ako v skutočnosti je, pričom presný opak je pravdou, čo dokazujú viaceré štatistiky a dáta.

   V praxi je táto teória známa pod prezývkou „globaloney“ a viaceré štatistiky ju potvrdzujú; známym príkladom je počet telefónnych hovorov. Ľudia zvyknú používať svoje telefóny aj na medzinárodné hovory, neobmedzujú sa výlučne na tie domáce. Na základe toho preto je potom pomer medzi domácimi a zahraničnými hovormi často precenený. Jedna štatistika pomocou grafu ukazuje dve percentá medzinárodných hovorov, ľudia majú však sklon toto číslo v svojich predstavách mnohonásobne nafúknuť. Väčšina ľudí odhaduje počet medzinárodných hovorov na 30 percent namiesto skutočných dvoch. Veľmi podstatné je tým pádom pochopiť ľudskú náchylnosť preháňať aj o globalizácii, pretože rozdiel medzi 2 a 30 je značný.

   Skutočnosť, že všetky krajiny na svete majú jedného hlavného exportéra, iba podporuje globaloney. Viaceré štatistiky dokazujú, že rovnaký alebo veľmi podobný jazyk je pre exportujúce a importujúce krajiny dôležitejším faktorom, ako napríklad geografická poloha susediacich krajín. Globaloney je v dnešných dňoch horúcou témou, pretože sa nás všetkých dotýka a ľudia majú stále zvyšujúcu sa tendenciu globalizáciu preceňovať čoraz zanietenejšie. Táto téma zostáva naďalej kontroverznou, no ako však exporty mnohých spoločností, dostupné údaje a globaloney naznačujú, rozsah globalizácie nie tak významný; ako sme to videli na príklade telefónnych hovorov.

   Ja osobne súhlasím s názorom, že globalizácia je preceňovaná komunitami na celom svete a myslím si, že telefónne hovory, televízne programy a internetové stránky nie sú globalizované do tej miery, do akej sa zdajú byť. Napriek tomu si myslím, že tento trend predstavuje budúcnosť sveta a spoločnosti, organizácie, produkty a vôbec všetko sa bude uberať práve týmto smerom, ktorý bude náskokom pre hocikoho v ďalekej alebo dokonca blízkej budúcnosti. Pre mnohé produkty a služby predstavuje spôsob úspešného preniknutia na zahraničný trh. Napriek tomu zostáva globalizácia naďalej preceňovaná a pokiaľ ľudia nepochopia jej základne princípy si nemyslím, že sa to v blízkej budúcnosti zmení.

 Filip Orth